Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Jeg sniker inn fra småtroll 0-1 med et spørsmål... Jeg hadde vel planer om å fullamme sønnen vår til han blir 6 mnd og delamme da til han blir 12 mnd. Jeg skal å hjemme til han er 14 mnd, så for meg er ikke det ikke stress å amme han så lenge. Men altså... ...jeg lurer på når dere begynte å innføre mat og hvordan gikk det med ammingen frem til dere sluttet å amme? Når kuttet dere f.eks. helt ut ammingen på dagtid? Jeg trenger å høre noen erfaringer.. Her har faren i huset veldig lyst til å begynne å gi gutten vår litt grøt, fordi han ønsker å være litt med delaktig. Han fikk smake bittelitt i går, men jeg er litt redd for å innføre mat så tidlig da jeg er redd han vil avise brystet etterhvert som måltidene blir større... Hvordan gikk det med dere?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Gutten min er snart 13 mnd og jeg ammer enda på morgenen. En sjelden gang på ettermiddagen. Han drikker vanlig kumelk og spiser vanlig mat, men puppen er enda en storfavoritt :-) Jeg ville ikke bekymret meg for fast føde og amming, som regel går det seg til helt av seg selv. Og uansett er det ofte sånn at når babyene blir eldre, har de ikke tid til pupp på dagtid, det er jo så mye annet spennende som skjer! Etter hvert fungerer ikke pupp som mat lenger heller, så da blir det kun for kosen sin del. Ha i minne at noen barn på et tidspunkt ikke vil ha pupp lenger uansett. Ikke heng deg for mye opp i dette med hvor lenge og hvor mye du skal amme, for ofte går det ikke sånn som man hadde tenkt. Jeg ammet mellom måltidene, og det funket helt fint, frem til ca 8-9 mnd, da gadd han ikke mer. Da han var 10 mnd sluttet jeg å amme på kvelden også, for da gadd ikke jeg mer ;-)
Gjest eelis+kian Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Æh.. Det var jo ikke meningen å være anonym.
Gjest yrild Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Fullammet til 4 1/2 mnd og ammet til han var 12 mnd. Tror ikke du trenger å bekymre deg for at han vil gi opp pupping pga fast føde. Pupp er som regel stas :-) Vi startet med litt grøt på kvelden fordi lillemann nektet flaske og jeg måtte jobbe en kveld i uka. Det gikk kjempefint :-) Han elsker all mat og koste seg villt med puppen inntil han bet meg (litt over 1 år gammel) og jeg skrek så høyt og formelig kastet han bort til pappaen som satt ved siden av oss i sofaen... etter det var det puppenekt... he he :-)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Hei og takk for svar! Han blir 5 mnd nå. Jeg har vel tenkt at jeg heller kan bruke god tid til å innføre mat, så kan vel "jukse litt".. Men dessverre, jeg lider av "flink pike syndromet". Når det blir anbefalt å fullamme i 6 mnd, så tenker jeg at jeg skal følge anbefalingene liksom! Også er jeg førstegangsmor da.. Hehe.. HI
Gjest yrild Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Tror selv i Norge at det er anbefalt å gi smaksprøver mellom 4 og 6 mnd... men sjekk det ut :-) Men jeg husker flink pike diskusjonene med min mann. He he! "I Norge gjør man dette og hint... og barnet har det best når..." Det var ikke bare en gang jeg hørte ham fnise i krokene og snakke om stakkars alle de barna som ikke blir født i Norge... Du må først og fremst gjøre det du føler deg komfortabel med :-)
soleia Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Me byrja med smaksprøver på mat ved ca 51/2 mnd. Det tok eit par veker før me var oppe i ein full porsjon med graut. Då småen var 8 mnd ville han ikkje lengre ha pupp på dagtid, men fekk morgon og kveld fram til han var ca 12 mnd. Då vart det ein del biting, og når eg hylte til blei han fornærma og skulle ikkje ha meir, så då vart det slutt. Dei seier no at ein kan gje smaksprøver på ulik mat frå 4 mnd, pga dei er meir åpne for nye smakar når dei er ganske små.
Mummimamma 09+12 Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Jeg fullammet til han var 6 mnd og innfødte litt etter litt med fast føde. Men han var mest interessert i puppen. ammet da ca 5-6 ganger i døgnet. Da han var ca 8 mnd begynte han å krappe og vred seg ofte fordi alt annet rundt var interessant. Da ble det amming ca 2-4 ganger i døgnet og fast føde er mer interessant. Da han nærmet seg 11 mnd ble det amming 0-3 ganger i døgnet og plutselig en dag var han ikke interesser i nattpuppen engang. Så her i huset har sjefen bestemt selv.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Jeg fullammet min første sønn til han va nesten 10 mnd, da jeg va gravid igjen... Da sluttet han av seg selv... :S Min andre sønn fikk pupp i 2,5 mnd, før jeg sluttet. Da orket jeg rett og slett ikke mer, med en sønn på 1,5 år som maste konstant og måtte ha oppmerksomhet. (og selvfølgelig mest når lillebror fikk pupp...) Det er selvfølgelig best for barna å bli ammet, men noen ganger er det viktigere å fokusere på mors psyke.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 Fullammet til 12 mnd. Innførte grøt når h*n var 6 mnd, skive og middag senere. H*n ville absolutt kun ha pupp. Tok et valg og sluttet å amme når h*n var 13 mnd for å "tvinge" anna mat i h*n. Følger vektkurven helt perfekt. Ammer fortsatt 1 gang til dagen. For jeg hadde ikke lyst å slutte;-) lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 Jeg begynte å vende ungen til grøt med et par skjeer om morgenen når gutten min var ca 5 måneder, og etterhvert som han klarte å spise bedre begynte jeg med litt grøt om kvelden også. Etterhvert når han ble litt større begynte jeg med middag midt på dagen også. Ga da glass eller lagde mat selv. Han ble ikke lei av puppen av den grunn Jeg ammet til han var 11 måneder, da passet det helt fint å slutte. I noen måneder alt hadde jeg bare ammet morgen, før den ene luren og på kvelden og så ble det bare morgen og kveld. Når han var 10-11 måneder hadde han ikke tid til å ligge ved puppen mer enn 30 sekunder. Mine foreldre skulle da passe han en helg for første gang, så da ga jeg han pupp for siste gang morgenen før han skulle til dem. Og det gikk helt supert! Var i strålende humør hele helgen hos sine besteforeldre, og begynte ikke å mase om pupp igjen når han kom tilbake til oss. Synes 11 - 12 måneder er perfekt for å slutte. Kjenner noen som sluttet senere, og da glemmer ikke ungen det så fort og det blir litt mer styr...
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 11. november 2010 #14 Skrevet 11. november 2010 Jeg ammer fremdeles morgen og kveld (han er 11,5 mnd). Begynte å innføre grøt ved 4 mnd og skive ca. 6 mnd, tror jeg. Han er veldig glad i mat og åpen for nye smaker, men har ikke vraket puppen av den grunn. Vi drar til syden om en ukes tid, og tenkte å fortsette til etter det i hvert fall. Jeg begynte forresten å jobbe da han var 6 mnd, men det har ikke vært noe problem å fortsette ammingen fordi. Puppen er tydeligvis ganske så tilpasningsdyktig :-)
satser & vesla Skrevet 11. november 2010 #15 Skrevet 11. november 2010 Jeg fullammet til jenta ble 6 mnd og ammer forsatt. Da hun begynte med faste måltider fikk hun alltid pupp etter maten. Siden 9 mnds alderen har det vært pupp tre ganger om dagen. Morgen og kveldspupp er favoritten. Da slapper vi begge av i senga og nyter roen :-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #16 Skrevet 11. november 2010 Vel, det trenger ikke ha noe å si, barn som selvavvenner lager ikke akkurat bråk...
alvesnuppa <3 Skrevet 12. november 2010 #17 Skrevet 12. november 2010 Hei. Jeg kjenner veldig til det med å være "flink pike"! Men barn er forskjellige, og det som funker for noen, funker ikke for andre. Jeg fullammet til snuppa var 4,5 mnd. Da følte jeg for å innføre litt grøt. Kunn noen skjeer. Ammet først, for så å gi henne grøt. Etter ca 1 uke, ga jeg henne så mye grøt hun ville ha (vel og merke etter amming), og på den måten styrte hun selv hva som var tilstrekkelig med mat til måltidet. Når hun var 8 mnd, gikk vi bort fra middags"puppen", og hun fikk kunn middag og vann da. Ellers ammet jeg fremdeles alltid før hvert måltid. Gradvis fram til ca 10 mnd gikk vi ned til én amming i døgnet (kvelden), da hun ikke hadde tid til mer Og når hun var 11,5 mnd sa det STOPP. Hun ville bare ikke ha mer, og det var helt okey. Nå i etterkant, når jeg ser tilbake, så skulle jeg ønske jeg ikke hadde brukt så mye energi på å lese meg fram til hvordan ting og tang skulle være. Ved eventuelle framtidige barn skal jeg være mer flink til å ta det som det kommer, og la barnet styre selv Det er mitt råd til deg, og ellers andre som leser ) Se det an, og ikke gjør som andre sier, uten at du føler det er riktig. Råd og tips er godt å få til tider, men følg barnet (og deg selv) Lykke til! Det er så gøy når barna begynner å spise fast føde
Gjest To søte Skrevet 15. november 2010 #18 Skrevet 15. november 2010 Kjære førstegangsmamma, har ikke lest alle trådene, men som ovenfor her vil jeg råde deg til å ikke være så opphengt i hvordan ting bør være. Se barnet ditt an og vær fornøyd med det dere velger å gjøre for ditt barn. Det jeg tenker, er at det kan kreve en god del å fullamme til seks måneder. Mange barn, gjerne spesielt de store guttene, begynner å kreve mye mat, og det kan slite mye på deg. Derfor begynner mange med grøt fra 4 mnd, selvfølgelig i små smaksprøver og porsjoner først. Det tar gjerne litt tid å få opp mengdene, og de skal også gjerne venne seg til en smak om gangen, f.eks. over en uke først med risgrøt, deretter maisgrøt, osv. Jeg har to gutter selv, og angrer på at jeg var så stresset og "uptight" med første. Med andre har jeg tatt ting på en mye mer avslappet måte, han fikk grøt når vi følte det var riktig (4,5 mnd), og ingen av guttene har på noen måte avvist brystet, hehe ;-) Tvert imot var de veldig glad i puppen helt til avvenning ved ca 15 mnd. De ville ikke slutte selv, så her ble det gradvis nedtrapping, og det gikk helt fint. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå