EllaMaria Skrevet 7. november 2010 #1 Skrevet 7. november 2010 Helt nybakt mor som lurer fælt. :-) Har jo skjønt at man ikke skal dekke til åpningen på vognen med helseteppe, men hva skal man egentlig gjøre i steden? Ikke dekke til i det hele tatt, eller har dere noen lure tips?
bitthen Skrevet 7. november 2010 #2 Skrevet 7. november 2010 Hvorfor skulle man ville dekke det til da egentlig? Man skal ikke bruke noen ting. Dersom babyen skulle få sola i ansiktet, kan man snu vogna eller kjøpe solskjerm. Nå i vinter er vel dyna/ posen såpass høy og tykk at den fungerer som solskjerm
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2010 #3 Skrevet 7. november 2010 Trenger ikke å dekke til i det hele tatt- det er jo bare sunt med litt frisk luft for de små Er det derimot mye sur vind eller kald snø, kan man f.eks dekke til halve åpningen, sånn at det likevel kommer nok av frisk luft inn, og ved sterk sol på sommern kan man f.eks kjøpe en sånn solskjerm som festes på kalesjen.
mamman til to gutter Skrevet 7. november 2010 #4 Skrevet 7. november 2010 Å ikke dekke til er det aller beste løsningen. De færreste barn har fra fødselen behov for å ha det mørkt når de skal sove, så hvis de aldri har teppe foran, så lærer de seg heller ikke at de trenger det. Hvis det er for å skjerme for sol, så har hun andre skrevet gode løsninger. Jeg må innrømme at jeg av og til har dekt til deler av åpningen med teppe hvis det har vært vanskelig å snu vogna når det har kommet sol nedi, men jeg dekker aldri til hele eller neste hele åpningen og med en gang vi triller i en annen retning, så tar jeg teppet bort igjen.
Moden fersking Skrevet 7. november 2010 #5 Skrevet 7. november 2010 Det er mye varmere i bag'en enn det vi tror, så ingen fare ved at det er åpent. Jeg hadde liten baby i vinter når det var så kaldt, og brukte ingen ting foran åpningen - det var heller jeg som overdrev påkledningen i begynnelsen. Men jeg har sett en del sløyfe bag'en (spare penger?) og kun bruke sportsdelen, og da vil jeg si at det fort kan bli trekkfullt nedi der (men da hjelper det ikke bare å dekke til åpningen...)
ak... Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 jeg pleier å sette på myggnettinga og henge en gulpeklut midt forran hvis det er sterk sol. da kommer det luft på begge sider og nederst.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 Når vogna står ute så tar jeg myggnettingen over, så slipper jeg å være redd for katter. Når vi triller og sola står på, så tar jeg myggnettingen på og et helseteppe som ligger helt øvert over kallesja (hvordan skrives det..?) og fungerer som en liten skjerm. Ungen får bra med luft likevel, da myggnettingen gjør at ikke helseteppet henger rett ned. Men det er sjeldent behov for dette nå. Vognposen skjermer en del.
EgG Skrevet 7. november 2010 #8 Skrevet 7. november 2010 Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan bruke et helseteppe? Jeg bruker iallefall det, ikke pga sola, men for å få det mørkere i vogna. Nå pakker ikke jeg helseteppe i hver en krok, men legger det på sånn at det dekker sånn halvveis, men er nok til at det blir mørkere i vogna.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2010 #10 Skrevet 7. november 2010 Hentet fra LUB sine sider: Tildekking av barnevogn Å dekke helt til barnevogna med (helse)tepper vil føre til at det kan bli for varmt og tett i vogna, og faren for overoppheting er da til stede. Det er viktig med god utlufting rundt barnets munn og nese når det sover. Dersom man velger å ha et teppe eller lignende foran kalesjen mens barnet sover i vogna, anbefaler vi at man lar det være gode/store åpninger slik at det kommer til frisk luft. Det er sunt og helt ufarlig for barnet å få både frisk luft og dagslys mens de sover. Pass på at åpningen er dekket med insektsnett/kattenett dersom barnet sover i ubevoktet vogn slik at insekter og andre dyr ikke kommer inn. Vi har ikke forskning som direkte har sett på dette med tildekking av vogner og krybbedød. På bakgrunn av det vi vet idag om overoppheting og sovemiljøets betydning for forebygging av krybbedød, kan det å dekke vogna helt til med tepper mens barnet sover øke faren for overoppheting og dermed sannsynligvis øke risikoen for krybbedød. http://www.lub.no/id/80244C7A42842796C1257689005046DB
Canari Skrevet 7. november 2010 #11 Skrevet 7. november 2010 Nå som sola står lavt og vi er ute og går lange turer, bretter jeg et helseteppe som jeg dekker til nedre halvdel av vognåpningen med, fester på siden med klyper. Står vogna ute mens jeg er inne, må jeg ha kattenett/myggnett. Noe annet tør jeg ikke.
gulterkult Skrevet 7. november 2010 #12 Skrevet 7. november 2010 jeg ser ut som en superstressa førstegangsmor på hver eneste tur: har helseteppet halv forran for å skjerme for sola. så fort det kommer en sving og sola flytter seg, er jeg på pletten og omorganiserer teppet, slik at det IKKE dekker hele åpningen, sånn at INGEN kan ta meg på at ungen får for lite oksygen osv.... Tror jeg ser rimelig stressa ut.... går mye opp og ned, så jeg må skjerme mot sola, orker ikke DRA vogna etter meg i bakkene.
ano`num *17.03.10* Skrevet 8. november 2010 #13 Skrevet 8. november 2010 I tillegg til det Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ mine skriver er det også fare for at mangelen på luftsirkulasjon inne i vognen gjør kaldt enda kaldere! Det blir med andre ord ikke noe lunere av det, Bruk heller myggnetting eller solskjermer. Om du har en vogn uten solskjerm finnes det mange det går ann å få kjøpe. Også uoriginale som skal knytes på el. Myggnetting har jo vært brukt i så mange tiår at jeg kan ikke se for meg at konstruksjonen på dette er negativ og kan sammenlignes med å henge teppe forran åpningen. Dette er nok et hardt diskutert og mye omstridt tema på sidene her inne. Men går du inn på fagsider hvor saken er omtalt er anbefalingene klare; ikke henge noe forran vognåpningen uten godt med lufting. Jeg ville ikke stolt på at hullene i et helseteppe er godt nok med tanke på at de er konstruert for å holde på varme og være avkjølende samtidig. Da må det jo være noe med måten hullene er laget som gjør at luften ikke sirkulerer så godt som en kanskje skulle trodd når en ser str på dem?
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 8. november 2010 #14 Skrevet 8. november 2010 bruk solskjerm som man får kjøpt på de fleste babybutikker. Genialt!!! Jeg ville aldri dekket vognen med noe,farlig. Fikk også beskjed om dette på sykehuset etter at jeg hadde født. Har ALDRI dekket til vognen min med noen av barna mine.
T&S&F Skrevet 8. november 2010 #15 Skrevet 8. november 2010 Vi bruker en sånn liten paraply. Genialt. Dessuten har vi gjort snuppa vant til å sovne i lyset
mamma og my Skrevet 8. november 2010 #16 Skrevet 8. november 2010 det beste er å ikke dekke til. Jeg bruker av og til å legge helseteppet halvveis over slik at babyen får skygge i fjeset men har lufting på sidene.
EllaMaria Skrevet 9. november 2010 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2010 ha ha ha, akkurat sånn har jeg holdt på også!! Men nå blir det solskjerm og myggnetting isteden, så slipper jeg den noiaen. :-)
Cornelianelia Skrevet 9. november 2010 #18 Skrevet 9. november 2010 Har to barn. Eneste gangene jeg har brukt helseteppe foran vognåpningen har vært de aller kaldeste dagene midt på vinteren. Altså hvis det har vært minus 8-10 grader ute og babyen skulle sove i vogna. Da blir det noen grader mer inne i vogna. Ellers har jeg aldri hatt behov for å dekke til åpningen. På Emmaljunga-vognene kan man dra kalesjen litt forover slik at den gir god skygge. Når sola steiker som mest midt på sommeren, bruker jeg parasoll. Ellers i året gjør det jo ikke noe om noen solstråler treffer ungen.
assisi Skrevet 10. november 2010 #19 Skrevet 10. november 2010 Jeg lurer også på hvorfor man skal dekke igjen. Babyen skal jo ikke tro det er natta, og tåler fint å sove i dagslys. Jeg har TFK vogn og bruker insektsnettet, der er det innebygget en liten solskjerm, ergo blir det liksom skygge og litt mørkere. Men tepper anbefales jo ikke pga luften.
Canari Skrevet 10. november 2010 #20 Skrevet 10. november 2010 Det er jo litt forskjell på lange turer i ulendt terreng, og det å plassere vognet ute for soving eller bare gå en liten tur, i sistnevnte tilfelle er det jo lettere å unngå sola rett inn. Nå på høsten, når sola står lavt, er det liten hjelp i solskjerm. Og når det blåser mye og snør, bør man også skjerme litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå