Gå til innhold

Jeg forstår de som har gitt barna sine vaksiner, selv om jeg ikke har

Anbefalte innlegg

Gjest Sunnmamma

Ærlig talt.Jeg viser ett skrekkeksempel på en vaksinemotstander til anonym, nettopp for å vise hvor langt enkelte går i sin galskap, og nettopp for å vise at siden det i denne gruppen finnes denslags ekstremister så kan det være greit å følge dem opp. At du bygger en stråmann og prøver å få meg til å mene at jeg mener dette om deg; lavmål. Du er bedre enn det der. Jeg bruker den også fordi disse sitatene har vært brukt på siden før; og jeg synes fortsatt at ett skuldertrekk til at enkelte barn nok kommer til å dø er noe verre enn å påpeke at noen nok burde følges opp av barnevernet.

Resten av innlegget ditt forstår jeg ikke.Skal jeg ikke vaksinere? Hvorfor skal jeg få bort mamma-x-3? Velge mine kamper? Masse ubenyttet energi?

Fortsetter under...

Gjest Sunnmamma

Ja, og jeg har heller aldri påstått at det ER noe reellt alternativ å sende bekymringsmelding med dagens regelverk. Det finnes da vel ikke hjemmel for denslags praksis, gjør det? Det hindrer meg ikke i å mene at det burde vært hjemmel for det. Jeg traff tydeligvis en øm tå og masse dårlig samvittighet. Jeg mente ikke å såre, jeg formulerer en mening om at det ikke er foreldrenes overtro eller overbevisning som skal avgjøre ett barns rett til beskyttelse mot sykdom.

Sunnmamma!? er det fortsatt meg det er rettet til!? Prøver å lese gjennom om det kan være noen andre, men går ut fra at det er meg ;) Øm tå!? Dårlig samvittighet for hva da?

Du langer ut om barnevern og bekymringsmeldinger, og jeg slår tilbake kun på det..he-he...lurer på hvem som har øm tå!?

Foresten Sunnmamma, dette er direkte tatt ut fra ditt innlegg..

""true med barnevernet", vel , jeg mener ikke å true, jeg mener oppriktig talt at det er grunnlag for en bekymringsmelding dersom noen av overbevisningsgrunner nekter barna sine beskyttelse mot sykdommer"

Løy du bare? eller tøyset bittegranne!?

Gjest Sunnmamma

Nei, mother who cares, jeg er sikkert bare ikke tydelig nok. Jeg synes lovverket burde vært slik at manglende vaksinasjon av overbevisningsgrunner (dvs alltid når det ikke finnes tungtveiende medisinske grunner) burde føre til bekymringsmelding til barnevernet. Jeg sier ikke, la mer understreke det, at man kan gjøre det i dag. Jeg ville tilogmed ikke lat foreldre få lov til å ta valget, ideellt sett.

Annonse

Er det noen som er skummel her, så er det du. Du har gang på gang demonstrert hvor eksepsjonelt lite innsikt du har i dokumentasjon og kildekritikk, og hvordan du samtidig omfavner absolutt alle som er enige med deg selvom det måtte være hentet fra den mest lugubre bloggen på internett. For meg er det ikke bare ekstremt lite informert, det er godtroende, trangsynt og ikke minst helt ubegripelig. Og ikke minst er det skremmende at noen opererer på den måten.

Du etterlyser stadig kritiske øyne, men har overhodet ikke evne til å se at alle vi som sitter og forsvarer vaksiner gjør det med kritiske øyne; vi bruker nemlig den best mulige bakgrunnsinformasjonen for å gjøre det.Dersom du en eneste gang kan finne hull i de studiene jeg har vist deg, eller gode studier som bekrefter ditt syn, ja - da vinner du oss alle (ihvertfall meg, da!) over på din side. Men det har du til gode å gjøre, og det virker ikke som om du forsøker en gang.

Det jeg lurer på, mamma-x-3, er hvordan du kan være så intenst overbevist om at du har rett? Hvordan vet du at dine, ehm, autoriteter snakker sant, mens våre ikke gjør det?

Så lenge du legger til "ehm" er du optimistisk om du tror at jeg gidder å komme deg i møte. Det oser av arroganse og nedlatenhet i det lille "ehm"'et.

Hva er poenget med å diskutere med dere? Dere driver innbitt forsvarsarbeid uten sidestykke. Uansett. Og kaller dere kritiske. Det har jeg ennå til gode å se at dere har vært. Ikke én eneste gang, faktisk!

Du leser ikke kildene jeg lytter til, fordi du på forhånd har bestemt deg for at alt jeg finner er kvakksalveri.

Du har ennå til gode å imøtegå én eneste kritisk røst her inne - uansett hvor den kommer fra. Og fortsatt tør du kalle deg kritisk?

Jeg finner heller ikke det fnugg av forståelse for hvor vanskelig vaksineofre har det i sin kamp for å bli trodd. "Ingen klar sammenheng" er hakket i plata vi hører fra omverdenen. Ofrene bare prøver seg? DET sier noe om troverdigheten til forkjempere.

Jeg har taktfast lagt ut linker fra et svært bredt kildenett. At dere konsekvens kaller alt sammen for useriøst, sier en hel del. Og der stopper interessen for dere.

Javisst, noen linker er ekstreme og roper høyt i skogen. Men det må jammen til for at massen skal lee på øyelokkene! Samfunnet behøver de ekstreme ropene for at det skal skje noe som helst. Det gjelder når vi skal vekkes ang flere saker vi lett kan sløves med å reagere på: rasisme, kvinnesaken, miljøspørsmål, brudd på menneskerettigheter, dyrevern etc.

Ekstreme aktører er svært nyttige for å få opp sakene på dagsorden, i media, ved middagsbordet. De irriterer, engasjerer og lager furore.

Men det er en viktig forskjell. Du og dine benytter anlegningen til å undergrave, fornekte, bagatellisere og kalle motstanderer for de rareste ting - og ikke en gang stusser dere selv på vaksinene. Dere er som angrepsmaur.

Å diskutere med dere fanatiske vaksineforkjempere er ganske uinteressant. Å legge ut kilder og kommentarer for å vekke dere andre her inne er.

Det er langt fra er bare én sannhet om vaksinene! Dette må fram for at vi forelsre i det hele tatt kan ta et valg om vi ønsker å vaksinere.

Dokumentér én eneste av dine påstander. Det ville vært interessant. Men det skjer jo ikke, så dine innlegg er ikke mer enn en gal kvinnes ralling - vel å merke dersom dine hule påstander ikke var egnet til å skremme folk som ikke vet bedre.

Klart du treffer ømme tær, jeg vet du ikke snakker om meg, men jeg liker ikke at du skriver slik til noen her inne. Dårlig samvittighet? Så lenge det er såpass usikkert å vaksinere vil foreldre måtte ha en eller annen skyldfølelse uansett valg. Det er det som er problemet her inne, ømme tær, og det gjelder begge sider. Vi er foreldre alle sammen som vil det beste, og ingen vet 100 % hva det er. Det påstår jeg. Jeg tror ikke noe på at de som er 100 % sikre bruker timer hver dag her inne for å redde "usikre" mødre fra mammax3 og helseinteressert sine innlegg.

Men jeg leste litt på noen av trådene her nå, og jeg ser du er iferd med å ro deg i land, og det ble jeg glad for. I et annet innlegg skrev jeg vaksiner ikke til deg, jeg mente vaksiner gjerne.

mx3: Du nekter tydeligvis å svare på innlegg mitt fra forrige dagen, men på en måte svarer du jo allikevel:

"Å diskutere med dere fanatiske vaksineforkjempere er ganske uinteressant. Å legge ut kilder og kommentarer for å vekke dere andre her inne er."

--

Du deltar altså på et debattforum, men har som utgangspunkt at du ikke skal diskutere. Samtidig anser du debattforumet som din egen oppslagstavle for linker uten kredibilitet. Jeg anbefaler deg å starte en blogg e.l.for slik "opplysningsvirksomhet".

Jeg repeterer for ordens skyld:

Er du enig eller uenig i at det er viktig å kunne dokumentere en påstand?

Du kan jo gå foran med et godt eksempel EJ?

For det er faktisk vaksinepushernes oppgave å dokumentere effekt og sikkerhet av vaksinene. Det at man ikke trenger å dokumentere faktisk effekt av vaksiner til våre barn burde virke skremmende nok i seg selv.

Annonse

Helseinterressert: siden du nekter å ta antistoffmålinger for god fisk, må du nesten begynne å forklare meg hvorfor. Jeg har gitt deg både dokumentasjon for at vaksiner virker mtp antistoffnivåer; jeg har gitt deg dokumentasjon for at antistoffnivåer faktisk er en god indikator for beskyttelse mot sykdom - og hva har du gitt meg? To pasienthistorier med tetanussmitte til tross for tilstrekkelig antistoffnivå; noe som skyldtes en sjelden immunforsvarsfeil? Husker jeg rett?

Det var ikke det jeg spurte deg om, Helseinterressert.

Du evner ikke hverken ta til deg at jeg spør, eller å svare - jeg er imidlertid blitt veldig god til å gjenta meg selv her inne, så jeg spør igjen.

Hvordan kan du hevde at ikke antistoffmålnger er sikre data uten å ha noe mer å vise til? Jeg gjentar: jeg har vist deg studier som bekrefter at antistoffmålinger er en god indikator for beskyttelse. Du har vist til..var det to?..unntak med en sjelden immunsforsvarsfeil.

Jeg tror ikke det er meg som sliter mest med de sikre dataene her, gitt.

Så du har ikke satt deg inn i studiene som legger grunnlaget for det du kritiserer?

Why am I not surprised...

(Og for ordens skyld: jeg tror det var influensa vi snakket om)

Og jeg snakket om vaksiner fra barnevaksinasjonsprogrammet ostepop, og ja, jeg viste deg at folk har dødd av stivkrampe til tross for å være vaksinert mot det og til tross for vaksineindusert antistoffnivå som skulle tilsi "beskyttelse".

Det er jo ganske friskt at du avfeier en veletablert praksis på basis av et par unntak som man kjenner årsaken til og kan redegjøre for.

Jeg forventer ikke at du skal være istand til å lese den dokumentasjonen du etterlyser, men du kan jo for eksempel lese mer om meslinger og antistoffmålinger her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2230231

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7761185

Det finnes selvsagt lignende studier for alle vaksinene som benyttes. Noe annet hadde vært skandaløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...