Gå til innhold

Kan man gjøre noe selv med bekkenlåsning?

Anbefalte innlegg

Blir sprø her snart! Var til behandling hos naprapat på onsdag, og hadde en himmelsk nesten smertefri ettermiddag etterpå! Men dagen etter var det tilbake igjen.. Nå har jeg bekkenløsning også, men føler at det som er det største problemet er når alt låser seg, og den minste bevegelse gjør ubeskrivelig vondt! I dag tidlig kom jeg meg ikke opp av sengen selv,og fikk heller ikke snudd meg verken hit el dit. :) følte meg litt teit akkurat da ja! Ser mørkt på de neste 6 mnd.. :(

Kan hormonene roe seg ned etterhvert, eller må jeg regne med å holde ut dette her til mini kommer?

Fortsetter under...

Hei Coockie.

Det høres ikke godt ut! Har akkurat hatt en slik periode selv - er veldig plaget og kan derfor ikke jobbe..

Jeg hadde kjempegod effekt av kiropraktor! Hun sa at hun helt tydelig kjente låsningen bak i ryggen og ved en behandling ble jeg mye bedre! Vet du spurte om råd du kunne gjøre selv. Jeg ville anbefalt at du går til fysioterapeut og får noen bekkenøvelser. Det høres veldig kjedelig ut, men kan være gull verdt!

For noen roer det seg, for andre ikke.. Umulig å si, men være veldig bevisst egen gange (ikke lange skritt) og ikke løftting! Sko med litt hæl kan også hjelpe for noen...Gå korte avstander og sett deg ned ofte hvis du er ute. Og ikke kryss beina ;)

Håper det kan hjelpe litt... :)

Takk for råd og tips, alt kommer godt med =)

Jeg har virkelig forsøkt å tenke forebyggende, så jeg har hele tiden (før det ble som nå) trent spesielle bekkenøvelser på studio. Jeg bruker også MBT sko på jobb (har 6 uker igjen av praksis som jeg MÅ igjennom), men likevel blir jeg verre og verre.

Jeg skal heldigvis begynne hos fysio til uka, så jeg håper det hjelper! Det blir jo uansett roligere når praksisperioden er ferdig, men jeg har ikke lyst å ødelegge meg helt før den tid :)

Bekkenlåsning er ikke noe godt. Det er vanskelig å gi råd fordi du selv må kjenne på hva du orker, men jeg har hatt god nytte av yogaøvelser for å forebygge og løse opp i bekkenlåsning. (Jeg er litt på gyngende grunn her nå, men mener å ha hørt at det bare er bekkenløsningen som har med hormoner å gjøre, mens bekkenlåsning har med den fysiske belastningen å gjøre. I så fall gir det mening at man kan trene seg bedre av bekkenlåsning, mens b.løsning er vanskeligere. Spør behandleren din om det!) Hvis du har veldig vondt er det kanskje vanskelig å få gjort noe som helst, men hva om du etter en god behandlingstime forsøker å gjøre noen lette øvelser for å rotere og mykgjøre bekkenet? Forsiktige hoftesirkler, for eksempel. Ta eventuelt en kikk på denne siden: http://www.yogakurs.no/yogaforgravide.html

Selv synes jeg både "kvernen" og "skulderstilling" er fine for låsninger. (Når jeg tar "Skulderstillingen" vugger jeg bekkenet litt frem og tilbake for å løse opp). Eller sitte i skredderstilling mens du holder i anklene, og forsiktig vugge knærne opp og ned. Om ikke annet gir det bedre blodsirkulasjon i bekkenet, og det hjelper gjerne litt det også.

Men ikke gjør det hvis du ikke føler deg komfortabel med det, og ikke strekke deg mer ut i posisjonene enn du syns er komfortabelt. Husk at hun på bildet garantert er både yogavant og fri for bekkenløsning/-låsning...

Lykke til!

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en manuellterapeut med en gang. En manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning, og de har bedre metoder enn hva en fysio har, og de kan manupilere låsninger.

Det er også gratis på lik linje med fysio om en har gangvansker (noe som du tydeligvis har), men du trenger ikke henvisning fra lege, det er bare å bestille time.

Bekkenløsning/låsning er IKKE kjekt, det vet jeg alt om. Har vært mer enn mindre plaget siden uke 14 i første svangerskap, det er snart fire år siden.

Jeg har erfaring fra diverse behandlere (tror jeg har prøvd ALT), men det som aboslutt har hjulpet meg best er manuellterapi. Ingen tvil.

Jeg hadde ikke fortsatt hos naprapat. Ikke fordi de ikke er flinke, men fordi de er dyre. En manuellterapeut jobber veldig likt som en naprapat.

Lykke til! Håper du klarer å gjennomføre praksis i det minste!

Tusen takk for svar dere!

Så man kan få gratis behandling hos manuell terapeut uten henvisning? Det kan jo virkelig være verdt å sjekke.

Begynte hos fysio i dag, og han var såpass ærlig at han sa rett ut at dette kom til å bli et smertefullt og tøft svangerskap. Jeg var allerede hardt rammet :( Det kan komme av at jeg har hatt to ryggoperasjoner tidligere, så jeg har i utgangspunktet et svakt punkt. Han sa at noen babyer virker som parasitter på kroppen (huff), og man blir mye dårlig.

Han var litt negativ til at jeg forrige onsdag hadde vært hos naprapat, men jeg hadde ikke noe valg, det gjorde så vondt at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Og dyre er de! Så takk for tipset om man.terapeut.

Fysio skulle bestille bekkenbelte til meg, men det koster 1500kr!! han trodde det kunne være til god hjelp for meg, så da får jeg virkelig håpe det :) trodde slikt ble dekket på lik linje med behandlingen?

Ja, ja jeg får prøve å tenke positivt, og glede meg til mini kommer =)

Annonse

1500 kr for et bekkenbelte???

Det hørtes jo helt vilt ut!!!?? Jeg har arvet et av en bekjent som ikke trenger sitt lenger, men hos en bandagist så koster de mellom 300 og 500 kr.

Her selges de på nett forresten: http://sykepleiesenter.no/?pageID=684&ItemID=0&gclid=CM35y5mskqUCFQGHDgodWj2MMg

Bekkenbelte hjelper virkelig ja, jeg bruker mitt så og si hele tiden.

Har aldri hørt at bekkenbelte blir dekket.

Jeg sier det igjen, gå til manuellterapeut fremfor fysioterapeut. Jeg begynte hos fysio første svangerskap, men de kunne gjøre fint lite for meg. Etter svangerskapet gikk jeg i en bekkentreningsgruppe hos samme fysio (som var regnet for å være ekspert på bekkenløsning) men der gikk jeg 9 mnd og ble bare verre og verre. Fikk tips om manuellterapeut, og han fikk meg tilbake i full jobb på under 3 mnd.

(da var jeg allrede begynt utredning med MR++ med tanke på om jeg hadde utviklet revmatisme, siden plagene ikke forsvant).

Da jeg ble gravid denne gang og kjente at bekkenet begynte å trøble seg, kontaktet jeg manuellterapeuten igjen med en gang.

Man trenger ikke henvisning nei, og manuellterapeuten sender selv rekvisisjon til nav så man får behandlingen innunder trygderefusjonsordningen, altså gratis.

Vi har jordmortjeneste via jobben, for tilrettelegging osv, og hun var veldig glad for at jeg var under behandling hos manuellterapeut og ikke fysioterapeut, hun som fagperson mente også at manuellterapi var mye bedre for bekkenløsningsplager.

Om du bor i Bergen, kan jeg anbefale en meget dyktig manuellterapeut i allefall.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...