Gå til innhold

Ingen fødsler er like, BOKSTAVLIG TALT !!!

Anbefalte innlegg

Hei :) Tenkte eg ville dele min fødselshistorie med dere! Er no 4 barnsmor og har vore igjennom 3 vaginale fødsler og et keisersnitt. Fødsel nr 1 og 3 var ganske like, med vannavgang i uke 36,tidlig om morgenen og barnet født ca 13 timer seinere. Fødsel nr 2 blei akutt keisersnitt pga av alvorlig svangerskapsforgiftning! En skremmende opplevelse! Min erfaring er at vanlig fødsel er å foretrekke fremfor keisersnitt. Ja det er ekstreme krefter i sving og langt fra smertefritt å føde, men et keisersnitt er en stor operasjon og du er langt fra sprek i ukesvis etterpå! Men til poenget og min siste fødsel....

Etter å ha blitt uplanlagt gravid med nr 4, hadde vi en liten krise! Abort var diskutert, der mannen min ønsket det, mens eg var fryktelig usikker! Endte med at eg kom fram til at abort var noke eg ikkje kunne gjennomføre! Ettersom dette var langt fra planlagt eller ønsket....hadde eg store problem med å motivere meg sjølv til fødsel...var jo liksom ferdig med slikt! Grudde meg skikkelig, så da vatnet gikk i uke 36,5 i 18 tida på kvelden såg eg for meg en lang natt i helvete...!

Ringte min mor som skulle være barnevakt og gikk for å pakke bagen.

Ringte AMK ca 20 minutter seinere...dei hadde ingen ambulanse i nærheten og måtte sende en fra nabo kommunen då min mann nekta og kjøre sjølv (heldigvis)! Etter 10-15 minutter skjønte vi at riene var kommet for å bli, gikk ned på sofaen og la meg...og plutselig kom riene med bare 2 minutters mellomrom...og blei sterkere og sterkere i raskt tempo! Heldigvis var min søster på besøk den dagen! Kl 19 kom mamma inn dørene, og skjønte ikkje korfor vi enda ikkje var vekk! Ambulansen var på vei, men var fortsatt en halv time unna! Ikkje lenge etterpå kjente eg pressetrang og kjente bare kor hode på barnet glei nedover....fikk sagt et eller annet om at ditta går ikkje...og søstra mi fikk dradd av meg buksene....Mannen min vart sendt avgårde for å hente håndkle og laken, mamma måtte finne plastikk og alt gikk i raskt tempo, på neste pressri kom hodet ut...og på tredje pressri var barnet født! 1 time og 10 minutter etter at vatnet gikk, var en velskapt jente på 2560 g og 47 cm født heime på sofaen med tante, pappan og mormor som hjelpera! 15 minutt seinere kom ambulansen med jordmor!

En ekspress fødsel heilt ulik dei to andre! Rakk ikkje å bli redd eller utslitt! Litt skummelt var det jo med tanke på at vi var aleine uten hjelp frå fagpersonell! Men takk og pris for at alt gikk så bra som det gjorde og at vi ikkje satt i bilen aleine eg og mannen min. Nærmeste sjukehus ligg 45 min unna og er bestemt nedlagt fra neste år! Så da blir det 3 timer + ei ferje til næraste sjukehus i fylket! Godt vi er ferdig med alt som heiter graviditet og fødsler, for HelseNorge blir ikkje akkurat beire på dette området i distriktene.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...