Gå til innhold

Det påstås at ull er gull, men...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

noen bruker det året rundt nesten . nå har jeg bare fått vinterbarn men denne gangen får vi et barn på den andre siden av halvåret =) med de andre barna våre har jeg brukt ull på vinteren men ikke på sommeren=) kler på barna etter værforholdene=)

Syns det er rart.. for jeg har jobbet 14 år i barnehage, og noen av barna hadde alltid ull-tøy. Andre barn hadde omtrent aldri ull på kroppen. Det vi la merke til, var at de barna som brukte ull, var mer forkjølet enn de som ikke brukte.

Jeg har jo ikke noen statistikk eller noe å vise frem, men kanskje andre barnehage"tanter" kan enten bekrefte eller avkrefte dette? Kanskje det bare er i min barnehage dette skjer? =P

Dette svaret likte jeg :) Har brukt lite ull på jenta mi og ho er sjelden sjuk.

Når hun var liten KOKTE hun av ull. Nå som hun er større har jeg litt ull som hun bruker, et devold-sett som hun bruker en del i barnehagen, og så har hun en tom og trine genser, men mest pga fargene :)))) Tjukkeragger (ullsokker) har hun litt av da. Det har jeg troa på.

Er ikke noen stor ull-fan jeg nei, men vi har litt. Kanskje blir det annerledes nå med februarbarn (sist var det april).

Er mer "hjemmelaget strikketøy-typen". Det er deilig det.

Her bruker jeg ull vinter, vår, sommer og høst :)

MYE greiere med ull!

Bruker jeg body av bomull og han blir for varm er han jo klissvåt og blir syk..

Men bruker jeg ull så puster jo det så da unngår vi våt og kald body :)

Her har jeg lagt bomull på hylla og bruker kun ull :)

Annonse

Jeg synes absolutt at ull er gull! Etter at jeg fikk barn, begynte jeg å bruke mer ullklær selv (spesielt sokker og tynne ullgensere), og det ER virkelig VELDIG mye varmere enn bomull. Sønnen min på to går omtrent utelukkende i ull fra september til mai (bor i Nord-Norge), men om sommeren bruker vi bomull. Kanskje bortsett fra en ullpysj i ny og ne på kalde netter.

Ull er bare gull på veldig kalde dager her....takler ikke ull når det varmt selv heller! Men synes det var veldig praktisk sist jeg hadde et gulpende aprilbarn; slapp å skifte våte bodyer hele natten de første ukene.

Jeg har også jobbet i barnehage og la merke til at de barna som brukte ull skjeldent var våte eller fuktige, ull er fremdeles vamt om det er vått/fuktig. Så puster ull derfor blir de ikke så klamme da de svetter. Jeg jobber nå på sykehjem og til pasienter som ligger mye/svetter/fryser foretrekkes ull absolutt :) Jeg har 2 jenter og jeg har ikke hatt forkjølte barn nesten i det hele tatt, og jeg bruker mye ull. Jenta mi på snart 8 har ikke en dag fravær på skolen:) Ikke bare pga ull det da, hehe :)

Interessant debatt, for dette har jeg også hobbyforsket litt på. Min førstefødte kunne ikke bruke ull før hun ble nesten fire. Hadde vi på henne ull da hun var liten KOKTE hun og fikk varmeutslett over hele seg. Alle de fine ullklærne vi fikk til henne sendte jeg til slutt til et barnehjem i Russland, for hun taklet det bare ikke. Nå er hun fire og et halvt og kan bruke tynne-tynne ullklær, men bare hvis hun er flink til å kle av seg når hun er inne osv.

Andremann har vi brukt mer ull til, og det ser ut til å gå greit, MEN har er mye lettere forkjøla enn søstra, som aldri har vært syk i sitt liv.

Artig at andre har registrert samme trend... uansett hva forklaringen er.

I min familie er det dessuten mye allergi mot ull. Båda far og brødre må unngå ull fullstendig ellers blir de så tette at de får problemer med å puste. Og vi har prøvd ALLE typer ullklær på dem.

Vi bruker ull året rundt, og gutten min velger selv ulltøy også om sommeren. Har riktignok endel silkeull til somemrbruk, som vel er favoritten... Han har ihvertfall aldri vært forkjølet i hele sitt 2 1/2 år lange liv. (Dvs han snørret litt et par uker etter han begynte i bhg...)

Nå har ikke jeg fått min lille ennå, så jeg vet jo ikke om hun reagerer på ull, men jeg personlig kler meg alltid med ull innerst om vinteren, og fryser veldig sjeldent. Jeg ler av alle som kler på seg ni lag med bomull oig akryl og klager på at det er kaldt når de kunne klart seg med to lag ull og noe vindtett. Så jeg kommer definitivt til å gå for ull til avkommet også.

Annonse

Hei!

her i huset går det kun i ullundertøy, både på mor, far og barn.

:)

jeg jobber som førskolelærer på en uteavdeling, og vi er på tur 3 dager i uka, og her er ullundertøy en forutsetning.

merker det veldig godt på meg selv også, om jeg f eks har bomull innerst, da er jeg iskald, bruker jeg ullundertøy holder jeg meg god og varm. samme gjelder også beina, ull innerst er det som funker best på kalde høst og vinterdager.

sånn ellers i året når det er varmt, er det jo en vurderingssak. jeg føler ikke d er nødvendig å gå rundt i ull hele året, heller ikke for poden min sin del. men er jeg ute på tur, og bruker kroppen, ser jeg helt klart en fordel med enten sport eller ullundertøy, som bedre holder på fuktighet. og da forhindrer at man blir kald.

tenker at når vi får en baby i hus i april, er d nå veldig godt og lunt å kle babyen i ullundertøy, men ser nå selvfølgelig an på temperaturen hav den tilsier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...