Mammahjertet <3 Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Jeg har begynt å tenke på en sak. Julaften skal vi mest sannsynlig feire hos svigers. Men de spiser middag ganske sent, og gaveåpningen er sikkert ikke ferdig før elleve-tolv. Og jeg har begynt å bekymre meg for dette med lille gullet sin leggetid og leggerutiner. Jada... jeg bekymrer meg kanskje unødig. Har tenkt å ta med bagen hennes som jeg skal legge henne i til vanlig tid klokka sju. Hun er såå kjempeflink til å sovne på kvelden, og jeg er redd for å rote aldeles til dette. Men hvordan gjør dere det til jul? Skal dere være hjemme? Jeg har egentlig lyst til at svigers(og noen flere) heller skal komme hit for å feire julaften. Tror ikke det kan bli noe av for svigers har feira julaften hjemme siden de gifta seg for 40 år siden... Tror nesten svigermor hadde krepert hvis hun ikke hadde fått ordna og stelt i stand der de bo r;-) Hun elsker å ordne med selskap og slikt. Typisk meg å bekymre meg nesten to måneder i forveien.
plastblomst♀♂♂ Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Vi har begynt å feire hjemme etter at vi fikk barn. Enklere for de å komme hit enn for oss å dra avgårde med 3 barn. Men feiret borte da vi bare hadde ett barn, hun var 7 måneder da. Hadde med reiseseng som vi la henne i husker jeg. Alle bor i nærheten. I år kommer en blanding av min og hans familie hit. Både hans og mine foreldre er skilt. Men mamma og svigermor hjelper til med å lage julematen heldigivis:)
*LillaMeg* Skrevet 6. november 2010 #3 Skrevet 6. november 2010 Jeg tenkte og en del på dette.. Men så kom jeg frem til at det er faktisk en helt vanlig dag for babyen.. Han aner jo ikke hva jul er, og er så liten at han ikke har samme glede av det som ett litt eldre barn ville hatt.. Så her blir det nok et par gaver på ettermiddagen, så skal han få legge seg til vanlig tid. Jeg gidder ikke å ødelegge hele rutinen hans, og "tvinge" han til å være oppe, når det bare ender med en overtrøtt sutrete unge.. Resten av gavene hans blir nok åpnet dagen etterpå.. Vi skal feire med svigers, skal ta en lang ferie der de bor, så er uaktuelt å feire hjemme.. Og de spiser alltid middag i halv 8tiden pga fjøstell så det passer egentlig greit med leggingen av lillemann... :)Da sover forhåpentligvis han når det er middag for oss, og ventetiden blir ikke såå lang når jeg (og tanter og onklene) kan stelle med han, og leke med han frem til da..
2010 Mammaen Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Vi blir hjemme for første gang i år, og inviterer familien til oss. Det er både pga legging og det praktiske med babyen (men det er bare en bonus for han sover greit andre steder), men mest fordi vi vil begynne å lage våre egne tradisjoner nå, samtidig som vi har størst plass så de som vil kan overnatte også.
Mammahjertet <3 Skrevet 7. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2010 Gleder meg til vi også kan lage egne tradisjoner. Men det er jo slik at jeg nok blir den meggete svigerdattera hvis jeg bryter med noe som svigers har vært vant med i flere år. Ikke at de er noen fæle folk altså. Men når de har feiret på en viss måte i 40 år, så vil de helst ha det på sin måte. gruble gruble... Merker at jeg gruer meg litt til hele julaften egentlig. Det er første gang vi skal feire den sammen som en liten familie og det er jo kjempestas. Men resten gruer jeg meg til. Frykter mye styr og stress pga at hun er så lita enda.
mamman til to gutter Skrevet 7. november 2010 #6 Skrevet 7. november 2010 Første jula til vår eldste sønn feiret vi hos svigermor og for meg var det veldig rart å feire jula uten min mamma og pappa for første gang, men for sønnen vår var det ikke noe problem å feire julaften borte. Han var vant til å sovne i vogna eller reiseseng borte fra før, så det var ikke noe problem for han å sovne der når han ble trøtt. Vi holdt han oppe til han ikke orket uten å følge klokka helt, men det var vel ikke mer enn en halvtime ekstra han var oppe. En kveld ute av de vanlige rutinene ødelegger ikke sovevanenene. Det verste med å feire jula borte var egentlig styret med å frakte alle gavene, så i fjor feiret vi første jula hjemme hos oss selv. Vi ba begge svigerforeldrene mine, mine foreldre + søsknene våre og så kunne de som ønsket det komme. Jeg frykter det blir lenge til jeg får feiret jul med mamma og pappa neste gang, for de liker seg best hjemme på julaften og jeg tror ikke det frister å feire jul 10stk når vi alltid har vært bare 4stk hjemme, men sånn blir det bare. For meg er det viktigst at vi lager en tradisjon som blir koseligst for oss og barna våre, så får jeg heller bare venne meg til at julaften kveld er uten mamma og pappa. Formiddagen har vi heldigvis sammen med dem uansett, for der har vi en egen tradisjon som ikke kommer til å forsvinne med det første.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2010 #7 Skrevet 7. november 2010 En enkelt kveld kan ikke ødelegge gode rutiner, så akkurat det trenger du nok ikke bekymre deg for;) Men det høres jo lurt ut å ta med bagen og legge henne oppi der til vanlig tid, for er hun trøtt er det jo ikke noe vits i å drøye det, og hele konseptet med pakker og jul er hun jo uansett for liten til å skjønne noe av. Uansett enklere å overnatte borte og bryte litt rutiner når de er såpass små, det blir gjerne verre jo eldre de blir. Mange som begynner å etablere sine egne juletradisjoner når man får barn, og feire jula hjemme hos seg selv, men vi har foreløpig feiret den med min familie, på hytta vår på fjellet. Er så koselig der oppe, med garantert hvit jul og skiturer. Jenta vår på 2 år digger å være der oppe også, og håper at minsta som nå er 6 uker også vil synes det er fint etterhvert=) Nå er hun jo uansett såpass liten at hun ikke kunne brydd seg mindre, så lenge mamma og pappa er i nærheten, er jo hun stort sett fornøyd;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå