Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. november 2010 #1 Skrevet 6. november 2010 Med størstejenta var ammingen en evig kamp og et svare strev helt fra dag 1- hun ble født 2 uker før termin og var trøtt og sugesvak, og i tillegg har jeg bittesmå pupper som ikke akkurat gjør saken noe særlig bedre. Lang historie kort, så måtte ammingen legges på hylla etter 2 mnd, og vi kunne endelig senke skuldrene og begynne m flaske istedet, etter noen strevsomme uker m mye ammetrøbbel. Og jeg har vel hele tiden tenkt at det var de små puppene mine som var hovedårsaken til at ammingen gikk så skeis sist, tenkt at det er for vanskelig å få tak osv. Men det stemmer nok ikke gitt- det har jeg fått bevist til det fulle denne gangen! Minstejenta på 6 uker er nemlig en kløpper ved puppen, og ammingen har gått lett som en lek helt fra første stund- det har virkelig vært null problemer, og hun legger mer enn godt nok på seg også (ca 350 g i uka til nå) Og fordi myggstikkene mine fortsatt er like små, så er det helt tydelig at det er BABYEN det kommer an på her- den må faktisk være litt interessert i puppen og gidde å jobbe litt for føda også, hvis ikke blir det svært vanskelig det hele! Så selv om man gjør alt etter boka, har riktig teknikk osv, så blir ammingen håpløs så lenge babyen ikke gidder å jobbe for saken den også- all den tid man faktisk må være TO for å få det hele til å funke! Bare et lite utrop eller hva jeg skal kalle det, fra min side dette her- både fordi man ofte kan få høre fra andre (kanskje særlig i den eldre garde) at "det kan da ikke være nok melk i de små puppene der", og fordi man ofte kan føle at det bare er sin egen skyld at ammingen gikk skeis, når dette slettes ikke trenger å være tilfelle! Det er etter min mening litt for mye fokus på at "bare man har riktig teknikk og jobber hardt nok for det, så kan alle få til å amme"- for det stemmer rett og slett ikke, enten det skyldes sugesvak baby m dårlig apetitt (og muligens nakkevondt pga KISS) som var tilfellet for oss sist gang, eller det skyldes andre ting som treg utdrivning, liten produksjon osv osv. Jeg har altså vært heldig denne gangen, og fått en matglad og puppegal liten baby- og derfor går ammingen på skinner, og det er null stress, på tross av mine små myggstikk og dårlig amme-erfaring fra sist! Så ikke legg all skylden på dere selv hvis ammingen går ad undas- man må faktisk være to for å få det til, og det kan også være en rekke andre faktorer som vanskeliggjør det hele, selv om man prøver aldri så hardt! Punktum for denne gang, nå grynter det fra vuggen her og den (bittelille) puppen må slenges fram igjen gitt
Gjest JuniGull2010 Skrevet 6. november 2010 #2 Skrevet 6. november 2010 Kjempebra!! :-) Jeg kjenner folk som planla å gi mme med nr 2, da de ikke fikk til amminga med nr 1, altså uten å gi det en sjanse. Jeg syns at det var flott at du prøvde og det er jo fantastisk at dere får det til! :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2010 Ja, det er virkelig digg, og utrolig praktisk og enkelt- å amme når ting funker som det skal, det må jeg si! Så er kjempeglad for at det går så greit denne gangen, og at vi slipper alt styret med flaske (selv om det føltes som en lettelse sist å gå over til mme husker jeg!). Men ja, jeg innrømmer at jeg ikke hadde helt trua på at det skulle funke denne gangen heller- men prøve, det måtte jeg jo såklart, og bra er nå det;)
Indigo 08-10-13 Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 Så bra at ammingen går bra denne gang!!! Er jo ganske enkelt og praktisk! Men må jo innrømme at det tar en del av energien fra meg:/ Må bare legge til at det virkelig ikke er størrelsen det kommer an på når det gjelder amming:) Jeg har også ganske små bryster, men likevel en vanvittig melkeproduksjon. Slet med overproduksjon med storebror. Lillebror er imidlertid et kg tyngre enn det broren var på samme alder, så er heldigvis ikke så mye sprengt denne gang, sikkert fordi han spiser mer unna. Helt utrolig at det er plass til så mye melk i brystene mine. Pumperekord (for 2 år siden) er litt i overkant av 500ml totalt.. Kos deg med ammingen:)
Gullblomst Skrevet 6. november 2010 #5 Skrevet 6. november 2010 Ja det skal være sikkert og visst. Det er ikke størrelsen det kommer ann på og det er to parter som må få det til dersom ammingen skal gå bra. Jeg har lignende erfaring som Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Jeg har bittesmå pupper. Bruker til vanlig 70 A med innlegg! Med nr 1 hadde jeg en bedagelig gutt som ikke var særlig interessert i mat. Han likte best å sove og kose seg ved puppen.Han var ikke sugeglad, så det ble ikke mye mat på han. Han strevde med å gå opp i vekt, og gikk i snitt opp ca 70 til 100 gram i uka. Jeg tenkte i mitt stille sinn at det var på grunn av puppene mine. At de var så små at de rett og slett ikke rommet mer mat. Jeg fullammet imidlertid til 6 mnd, så det gitt på et vis. Men det var en tynn liten kar. Nå med nr 2 er situasjonen en helt annen. Han suger som en helt og legger godt på seg. (Over 350 g i uka) Han er matglad og melka renner. Så det er slettes ikke størrelsen det kommer ann på Mye er opp til babyen.
FruFrydmedtotette Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Synes dette var veldig trivlig lesning på en lørdags kveld! Har selv ikke små pupper,men en baby som ikke "gadd" å jobbe noe særlig for føden. Han drakk bare til han ikke var sulten lenger og slik holdt vi det gående i nesten 4 mnd. Enden på visa var at han selvsagt da la litt dårlig på seg for han ikke gadd å vente på den fete ettermelka. Lang historie kort,etter MANGE tårer og forsøk på økedøgn,nesespray,te og alt man kan tenke seg så begyne jeg å gi mme i tilegg,og han elsket det! Endelig ble han ordenlig mett og god og kunne sove 4/5 timer sammenhengende. Noe som tidlige aldri hadde skjedd. Han får fortsatt litt pupp,men det er bare litt sånn kos. Ikke veldig interessert. Uansett,har gått å bekymret meg litt for hvordan det skulle gå med nestemann (følelsene rundt det å amme/gi tillegg til ungen min har vært overveldene. -Og ikke på en positiv måte) Ville jo gjerne fullamme,men har heller en mett og blid gutt enn en sutrete og tynn en. Nå tenker jeg at jeg får bare krysse fingra å håpe at neste barnet kanskje er mer interessert. Godt med en sånn solskinnhistorie:)
mammaløve Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Dette var et kjempefint innlegg! Skulle vært rammet inn og gitt til alle de mødrene der ute som føler seg mindreverdig fordi de må legge "puppen på hylla". Samarbeidet er jo det viktigste!! Jeg og småen har stadige "krangler" over puppen, og selv om han har tatt brystet veldig bra helt fra første stund, er han nok en litt utålmodig liten fyr som bare spiser det som renner inn i munnen hans av seg selv. Resultatet er at han må spise veldig ofte, og nå som han begynner å bli større og mer nyskjerrig på omgivelsene har han ikke tid til det heller. Mengden melk som produseres er det jo også de små som bestemmer, så står de ikke på ved puppen, blir det jo heller ikke så mye melk. Noen ganger er det rett og slett mye bedre for både mor og barn å gå over på flaske. Og er ikke det greit, så vet ikke jeg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. november 2010 hehe, da har vi like "store" pupper, babyklar- 70 A her også gitt, når jeg ikke ammer! Slettes ikke størrelsen det kommer an på nei, så NULL stress;) Hyggelig å høre at noen fikk noe ut av innlegget mitt- det ble litt rotete skrevet og kanskje en smule langt, men da var det ikke helt bortkastet ihvertfall da, så bra=)
FanteGuri Skrevet 7. november 2010 #9 Skrevet 7. november 2010 Se der ja, du er et bevis på at det mange går rundt å tror, at små pupper gir lite melk og er vanskelig å amme fra, ikke er sant!! :-) Lykke til videre
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 8. november 2010 #10 Skrevet 8. november 2010 flott innlegg! Er som å lese om meg selv dette her.. Har absolutt ikke store pupper men melk nok til lille frøkena mi:) Og hun går opp masse og det gjorde broren hennes også, faktisk hele 500 gr i uken til han var over 7 uker så nok melk med andre ord selv om det ikke ser ut som de inneholder noe som helst.Tror som du sier at det kommer an på hvor ivrig baby også er til å jobbe for maten sin. Det må vi faktisk alle gjøre så like greit at de lærer det tidlig;) He he Flott at det går så bra for deg nå da, ikke noe er jo bedre enn det:)
Mjølkekua Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Så bra at det fungerer denne gangen! Og så hyggelig med et sånt innlegg! Jeg har også veldig små pupper (75A/ 70B), men jeg har alltid hatt nok melk til både gutten og jenta mi. Som nevnt i et tidligere innlegg er jenta mi ei ordentlig tjukkebolle som elsker pupp (veier 8,77 kg ved 5 mnd) og man skulle ikke tro at disse myggestikkene kunne inneholde nok melk til å fullamme ei slik stor jente.. men det er det sannelig :-p Moren min har også små pupper, og da min eldre bror ble født, lå moren min på et rom med flere andre. Da måtte alle pumpe seg og de annonserte hvor mye hver enkelt hadde fått ut (syke greier). Da hadde moren min pumpet ut mest av alle, selv mer enn disse damene med mugger av andre dimensjoner. Alle lo høyt, spesielt sykepleierene, da myggestikkene hadde mest melk. Det er ikke størrelsen det kommer an på nei, og takk og lov for det. Nå vet jeg ikke hvor du har født, men da jeg fødte førstemann lå jeg på Ullevål. Der viste de en ammevideo på kanal 9 på barselhotellet som var festelig. Bland annet var tips om at man kunne amme hvor som helst, når som helst, også når babyen lå i vogna. Da rullet dama på filmen ut puppen og stakk den ned i vogna til lille så hun kunne suge litt på den når hun lå der oppi baggen. DET får jeg ikke til altså (uten å legge meg ned i baggen sammen med henne), men synes det var hysterisk festelig å se på den lange puppen som hun sendte ned i vogna. PS! Hvis du er på leting etter ammebh (som jeg så du var i et annet innlegg), så anbefaler jeg virkelig Bravido sine ammebh'er med "tynt innlegg/ skåler". De former "myggestikkene" fantastisk fint uten fyll og det ser veldig pent ut under stramme tshirts etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå