Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste uka har jeg opplevd mye rart med kroppen min, er snart i uke 37.

Feksempel hva kan dette komme av:

Sitter helt i ro og plutselig PLUTSELIG blir jeg fryktelig varm, ubehagelig og svetten renner bokstavelig talt fra ansikt, på brystkassen ja overalt og det føles ut som om jeg skal gå i golvet.. Blir skikkelig kvalm og helt satt ut. Dette varer vel i fem-ti minutter før det roer seg og jeg begynner og fryse..

Noen som vet hva dette kan være???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du mye hodepine i tillegg ?

Skrevet

ja den siste uka har de kommet og gått om hverandre føles det som. Men paracet har som regel hjulpet, eller søvn.

Kan nevne at jeg går på tre jerntabletter for dag, men ser ikke for meg at det har noe å si. Eller?

Skrevet

Mye hodepine, kvalme og svimmelhet kan være symptomer på svangerskapsforgiftning..andre symptomer er for eks synsforstyrrelser!

Du kan jo google opp Preeklampsi og se om du føler at du kjenner deg igjen i noe av det. Største symptomet er jo høyt blodtrykk, ,men det er jo kanskje litt vanskelig å vite :)

Uansett, så føler man seg ofte litt rar mot slutten. Jeg har følt meg ganske smådårlig selv, opp og ned og rare følelser... men ofte så blir man litt slik mot slutten :) Men hvis du er bekymret, så er det jo å ta en telefon til jordmor eller lege, og sjekke seg ;)

Skrevet

Ja er jo vanskelig å finne ut om ejg har høyt blodtrykk.. Det var normalt v sist kontroll for snart to uker siden.

Det er uansett veldig ubehagelig når disse "anfallene" kommer, siden de som oftest skjer når jeg ikke har gjort noe en gang. Så synes det litt ekkelt. Skal til legen om en uke iallefall, så får se det an frem til da kanskje.

For har jo tenkt at det blir vel sånn nå på slutten av svangerskapet. Men er førstegangs, så aner jo ikke helt heller vet du!

Takk som svarer:)

Skrevet

Du må ikke finne på å google noe som helst! Ring heller jordmor/føden, eller kontakt fastlege. Er du oppriktig bekymret, er internett det siste hjelpemiddelet du bør bruke.

Jeg var i samtale med en jordmor på føden pga fødselsangst, og hun sa at jeg måtte kutte ut internett som hjelpemiddel når det gjelder sykdommer. Det fantes "ondsinnede" mennesker der ute som kunne finne på å lyve bare for å få oppmerksomhet, og ei venninne av henne, som er jordmor, hadde søkt litt rundt og undersøkt dette på div. forum.. og det hadde stått så mye feilaktig og skremmende informasjon.

RING! :)

Beklager hvis jeg virker hissig, men har en dårlig dag ;)

Skrevet

Hei

Det er mest sannsynlig blodtrykksfall det kan komme av at babyen trykker på en stor blodåre bak livmoren kalt venacava (det er derfor man som regel ikke tåler å ligge på ryggen når man er langt på vei gravid.

Hvis du føler deg veldig dårlig eller er bekymret bør du ringe føden slik at de som virkelig har kompetansen på plass kan vurdere.

Jeg får sånne anfall selv og vi oppdaget på jobb (er sykepleier) at mitt blodtrykk faller plutselig har vært sånn hele svangerskapet hos meg.

Lykke til, dette går helt fint så lenge du ikke er veldig dårlig eller har andre symptomer på at noe er galt (f.eks plutselig veldig rolig baby eller hodepine) er ikke dette farlig.

Skrevet

Hei!

Jeg har det akkurat likt. Jeg sitter helt i ro og begynner svette, svimler og blir kvalm og noen ganger besvimer jeg. Det kan være det er ret før du besvimer? Prøv å legge deg ned med beina høyt når du kjenner det, hjelper her ihvertfsall. Jeg har lavt blodtrykk og blodtrykksfall. Legen sier det kan være at babyen presser på den der hovedpulsåra. Jeg kjenner det og når jeg sitter. En gang kjørte jeg bil og så begynte det, endte opp med at jeg besvimte i bilen og ble hentet av sykebil. Legg deg ned når det begynner og se om det hjelper.

Lykke til!

Skrevet

Heiann )

jeg er ikke lege, men jeg er frisør, og vi lærer en del om hvordan forskjellige næringsstoffer påvirker kroppen.

Nå skriver du veldig lite om symptomene dine, så dette svaret kan være 2far out", men;

disser jerntablettene du tar - er dette noe du har fått foreskrevet av lege, eller er det noe du har startet med på eget initiativ?

Man skal nemlig ikke tilføre kroppen ekstra med jern, uten at det er foreskrevet av lege, fordi dersom man får i seg for mye jern, kan man få jernforgiftning.

sier ikke at det er det, dette er. men hvis du ikke har fått foreskrevet jerntilskudd av legen, så bør du uansett slutte med det.

ellers vil jeg si som de andre her; snakk med lege eller jm - uansett.

For det er bedre å spørre 100 ganger for mye, enn en gang for lite.

Håper det ikke er noe galt.

klem :)

Skrevet

ja, og glemte å si at;

svimmelhet og kvalme kan være første tegn på moderat jernforgiftning.

Skrevet

Jeg opplever ikke så ofte kvalme og svimmelhet, men kan får plutselige perioder med svette- , nærmest hetetokter - som om jeg skulle ha feber. Det går over i løpet av en ca. 5 minutter. Er ganske sikker på at det for min del skyldes at babyen presser på nerver.

Har også hatt problemer i forbindelse med blodtrykksfall, særlig tidlig i svangerskapet (har lavt blodtrykk) - ble da svimmel og kvalm, men fikk ikke sånne hetetokter....;-)

Er du usikker, er jeg enig med de andre her; kontakt lege!

Skrevet

fikk beskjed om å ta mer jern og folinsyre, så ikke noe jeg bare har startet m nei :)

Skrevet

Det var godt å høre :)

Men for sikkerhets skyld - ta det opp med legen din, og be om en blodprøve, så du vet du ikke har fått i deg for mye jern. :)

Eller...det hadde jeg ville gjort i alle fall. da får du i alle foall om ikke bekreftet så utelukket det som årsak, og det er jo alltids også noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...