Gå til innhold

Brystvegring -fortvila!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på litt over 6mnd. Han ble fullammet til 4mnd, ble anbefalt på helsestasjonen å begynne med fast føde pga litt lav vekt. Nå spiser han to grøtmåltider og middag i løpet av dagen.

Inntil for tre uker siden gikk ammingen helt fint, men plutselig nektet han å ta puppen. Den eneste tiden på døgnet han tar den med sikkerhet er om natten. Ellers varierer det fra ingen til to-tre ganger. Når jeg pumper og gir med skje, vil han ha. Flaske er han ikke begeistret for.

Noen som har opplevd det samme og har gode råd? Begynner å bli så frustrert, både fordi han avviser pupp og fordi han får i seg lite væske/morsmelk, kanskje bare 2dl pr døgn. Er dette alt for lite? Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig at det blir sånn når de begynner med fast føde, og det er ingen krise! Vi har hatt det sånn også i perioder, men det har gått over her i huset.. De dagene du får gitt 3 ganger skal du være fornøyd! Det holder når han er 6 mnd. Jeg pumper meg hvis baby ikke vil ha pupp, sånn at jeg ikke skal miste melken. Han tar puppen litt oftere nå enn han gjorde for en uke siden, så det går nok litt i bølger. Her også er natten bankers ;-) Jeg fikk mensen (trolig pga redusert amming) og da ville han i alle fall ikke ha melk. Kan det være aktuelt for deg også? Da er det i alle fall godt mulig han vil ta brystet igjen etterhvert. Vil anbefale deg å stå på, tilby pupp og hold ut. Min gutt tar puppen oftest rett etter han har sovet og fremdeles er litt småtrøtt. Kanskje du kan prøve det? Og passe på at det er stille og rolig rundt? Ellers kan du jo tilby vann sånn at han får i seg væske. Min gutt er veldig glad i vann så jeg føler han får nok væske i alle fall. Jeg bruker en tutekopp som funker kjempebra. Du kan jo prøve en sånn med melk også? Håper det går over snart! Jeg vet at det er forferdelig fortvilende å ha det sånn! Jeg blir i alle fall veeldig sliten og grinete de dagene det er som verst :-(

Skrevet

Sånn var det her oxo og ingen grunn til panikk ;) I maten du lager til han, er det oxo væske og om han skulle bli dehydretr, ville du merke det godt!

Jeg sluttet å tvinge puppen på jenta mi, hun får vann til måltidene av en tupperware-kopp (HELT GENIAL btw) og pupp etter bad og grøt på kvelden. Så får hun MME i flaske i 22-tiden for da våkner hun alltid og er litt sulten og tørst. Drikker kanskje 60-80 ml..... ALdri ville hatt flaske hun heller, men om hun får ligge på rygg i sengen sin, tar hun den gjerne. Her puppes det litt om natta oxo, en gang bare og en en gang om morgenen.

Jeg syns det er deilig å "få puppen for meg selv" og pappa'n elsker at han nå er mer selvstendig og ikke avhengig av meg til mating på dagen ;)

Kos deg med at du har fått en stor gutt som spiser godt og koser seg med "voksenmat"

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Det hjelper faktisk litt å høre at vi ikke er de eneste som har det sånn;)

Skrevet

Sliter med det samme! Vet ikke hva jeg skal gjøre, men denne pumpingen går ikke lengre da også storebror krever sitt... Nå kommer jeg til å pumpe ut brystsprengen og hvis hun plutselig ikke igjennopptar intr. så får det rett og slett korrigere seg selv til hennes behov - som til nå har vært kanskje 2-4 amminer totalt i dag (en side hver gang). Hadde jeg kun hatt henne så hadde jeg nok pumpet for å holde produksjonen oppe, men det er bare 24t i døgnet og det strekker ikke til her iallefall! Hun er nå 5,5 mnd snart så er kjedelig, ammet storebror til han var 1,5 år (kun kveld og kanskje morgen siste tiden) og sluttet en stund ut i svangerskapet med lillesøster, så hadde lyst å amme lenge denne gangen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...