Gå til innhold

Hjelp - er det meningen man skal sitte og gråte med baby på puppen hele natta?

Anbefalte innlegg

Min 10 dager gamle baby hyler fra kveld til tidlig morgen og gaper etter pupp.

Jeg har da ikke så mye mat? Har fått beskjed at hun får i seg nok (bæsjebleier og vektøkning), men hun gaper og søker og vil ha pupp i timer i strekk.

Hva gjør jeg? Et par netter har jeg vært så trøtt at jeg bare sitter og gråter og stresser og det eneste jeg ønsker meg er at hun skal sove!

Hjeeelp!

Fortsetter under...

Kjære nybakte mamma! Jeg synes du er kjempeflink, jeg. Du er nok ikke den første som har grått med spisende barn på puppen, det gjorde i alle fall jeg. Syntes det var veldig slitsomt, ungen ble aldri ferdig! Men babyen din er veldig, veldig liten ennå, og det blir fort bedre! Babyene blir jo flinkere til å få i seg maten etterhvert. Min baby brukte opptil en time i starten, men etter noen uker var det en halvtime, og noen uker til så brukte han bare ti minutter, kanskje mer av og til. Av og til vil babyen bare ha kos og kan bæres litt istedet, men det er ikke rart om den vil suge veldig mye heller. Direkte tomt blir det jo ikke, selv om det kan føles slik. Stol på at babyen får nok (ut fra det du sier), og hold ut. Lykke til videre! Husk bare at ingenting er "evig", alt endrer seg fortere enn du aner.

Huff så vanskelig dette er, takk for støtten! Begynte nesten å gråte igjen av slike vennlige ord - jøje meg, så emotional!!

Hun vrir seg unna puppen om kvelden, kanskje hun er for svak til å få ut den fete melken?

Jeg klarer bare ikke slappe av når jeg er grisetrøtt og hun hyler og ikke suger ordentlig!

Tror kanskje jeg gir litt NAN i kveld for å få et par timers søvn!

Hva med smokk? Kanskje det bare er suttebehov. Eller vask lillefingeren din, så kan hun sutte på den?

Må bare si at du er helt normal og babyen din er helt normal og man blir helt kokkoooo i hodet av så lite søvn!

Du trenger også pauser fra ammingen. Du kan jo la det gå en time minst mellom hver amming. Du kan også pumpe deg hvis du har en mann som kan ta henne en 4 timers tid så du får sovet et litt lengere strekk.

Anbefaler også sjal/Manduca e.l. så du kan bære henne rundt og ha hendene fri :-)

Du må også tenke på at selv om du er helt zombie nå så blir det bedre og du blir mer vant til det.

Stor klem til deg :-) Vi har vel nesten alle vært så slitne at vi bare gråter!

Hvor lenge ammer du hver gang (når du ikke ammer "hele tiden" :-) og ammer du på begge bryst til hvert måltid?

Dersom du mistenker at hun ikke får i seg den fete melken, kan du prøve å tilby samme bryst to måltid på rad, evt tilby det samme igjen når hun har spyttet ut og du løfter opp for en rap midtvegs (eller hva du nå gjør).

Dersom du får brystspreng så kan du pumpe det andre brystet, putt melka i fryseren - kjekt å ha... (den holder seg i 6 mnd, frys feks i isterningposer, beger fra Avent, morsmelkposer eller barnematglass - pass på at emballasjen er tett OG egnet for å fryse mat i). Du kan også gi den utpumpa melka med flaske.

Dersom dette fungerer kan du trappe ned på pumpingen, brystene vil regulere produksjonen selv etterhvert. Men jeg ville pumpet for å opprettholde den de første ukene. Forøvrig får du sannsynligvis ikke problematisk brystspreng om det er snakk om en time eller to mellom hver amming, dvs 2-4 timer mellom hvert bryst om du gjør som over.

Og sov når du kan! Når hun sover, når du har besøk (de kan ta en trilletur), når pappaen er hjemme, whatever. Og det er ikke du som skal ta klesvasken heller :-)

Annonse

Og hvis dette er noe som har skjedd nylig så kan det være økedøgn. Det er ungens måte å fortelle brystet at den vil ha mere mat, så nå får puppen jaggu til å produsere mer. Det varer som regel 1-2 dager og kommer kanskje annenhver uke eller oftere i starten, sjeldnere etterhvert. Som alt annet er det veldig individuelt - så det kan komme sjeldnere, oftere, vare lenger etc etc... Bit tenna sammen i to dager og se om det gir seg litt?

(Et tips - siden jeg er nerd - er å notere ned ammingene - hvilket bryst og hvor lenge. Da får du oversikt over hvor ille det faktisk er. Eller om det ikke er så ille. Og at det blir bedre.)

Takk for gode råd. Er nok litt suttebehov ja, har begynt med smokk.

Men er redd for å pumpe, hun spiser fra begge puppene nesten hver gang, og sjansen for at hun våkner og er sulten før puppen har melk igjen er stor... Selv om hun like gjerne kan sove i 3 timer i strekk og da angrer jeg på at jeg ikke pumpa...

Herreminhatt så vanskelig dette er!!!

Håper dere andre får det til bedre!

Pump av litt dersom du har brystspreng, enten håndmelking eller med en pumpe. Det hjelper med bare noen få tak/sprut, og det utgjør veldig lite på melkemengden hun kan få. Melkeproduksjonen kan være spinnvill i begge retninger så kort tid etter fødselen, det stabiliserer seg kjapt - i løpet av et par uker til, vil jeg gjette på - i forhold til det hun vil ha.

Og du, hun er bare to uker ennå, dette er nytt for dere begge. Det BLIR bedre! Alt sammen! Lover!

Det er godt å høre, synes bare det er så rart at hun ikke vil sove, helt umulig å få lagt henne i vogna/senga, bare hyler. Hun var visst ikke så glad i smokk, får prøve en annen type og glede meg til lettere tider.

Men det hjelper jo å vite at andre og har det vanskelig!

• 1 måned senere...

Hei kjære deg!

Tøffe tak å være ny mamma...jeg har en fra før men gråter likevel...

Du har sikkert fått gode råd over her...men jeg hadde det også slik en periode...et par netter ga jeg tillegg for å få sove...

Det går over...det er bare vennen din som forteller hvor mye mat han eller hun trenger...det roer seg etterhvert :-) Smokk kan også fungere på noen...ikke mine :-(

Lykke til...hvor ensom kan man egentlig føle seg sånn klokka halv fire og det eneste man ser er et stort rødt skrikende gap??? Da tenker jeg at det sikkert er andre tapre mammaer rundtomkring også som har det som meg...(eller så vekker jeg mannen eller ser litt på tv eller skriver julekort...)

:-)

Klem!

Hei, det ar jeg som skrev det første innlegget, var ganske fortvila.

Nå er nurket 8 uker og det går mye bedre. Klarer nå å se forskjell på vondt i magen og sulten. Det hender en gang i blant at hun spiser/ sutter i flere timer om kvelden og fortsatt er sulten. Da gir jeg litt ekstra, for det er bedre for produksjonen at jeg ikke er stressa og overtrøtt.

Dette funker bra for oss i hvert fall!

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...