Gå til innhold

Oppskrift på sprø kakemenn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gang noensinne for meg, men en gang må vel være den første når man har barn....? :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal de være myke ?? harde, sprø, myke, vet ikke jeg! :-D Jeg har ikke spist kakemenn siden bestemoren min lagde dem siste gang for 9 år siden, og de var sprø;-)

Skrevet

Tenker du på hvite kakemenn så har jeg en veldig bra oppskrift (synes jeg selv da). Jeg liker de best myke, så lager de litt tykke. Om du vil ha de sprø lager du de bare tynnere.

Uansett, en kjempeenkel oppskrift:

50g margarin

600g hvetemel

2ts hornsalt (hjortetakksalt heter det vel også..?)

300g sukker

2dl varmt vann

Margarin og hvetemel smuldres til grynete masse.

Tilsett hornsalt.

Løs sukkeret i det varme vannet-tilsettes.

Sett deigen kaldt. (Usikker hvor lenge, men jeg lar den ofte stå over natten. Holder seg også lenger om man vil.)

Kakene stekes ved 200℃ i 8-10 min. (De skal være antydningsvis brune på undersiden, ellers bare hvit.)

Lukter dessverre ikke god bakst i huset av disse, men til gjengjeld er kjeksene knallgode!

Lykke til og kos deg! :o)

Skrevet

750 gr Sukker

2,5 dl Vann

2,5 dl Surmelk

5 ts Hornsalt

Ca. 200-250 gr Smør, smeltet

1 kg hv.mel

Skrevet

hjertlig takk, frøken.

Da prøver jeg den i morgen, så skal du nok få tilbakemelding;-)

Skrevet

Nysgjerrig jeg... Fikk du bakt, og ble det bra? :o)

Skrevet

Hei igjen:-)

Jeg fikk dessverre ikke bakt, for vi var så utrolig heldige og fikk barnefri! :-D

Fredag har jeg fri, så da skal de prøves. Kommer tilbake med resultat så fort de er ute av ovnen;-)

Skrevet

Hmmm. Jeg tenker at det bare er å ta en hvilken som helst kakemannoppskrift og bruke den. Når jeg baker blir de harde uansett... Selv om det står myke kakemenn i oppskrifta... Huff...

Skrevet

Prøv oppskrifta jeg skrev inn her da, rima! :o) De blir myke hver gang. Gjelder bare å lage de tykkere (ca 3-5 mm før de stekes tror jeg), og ikke steke de for lenge. De skal kun ha et snev av brunfarge på undersiden, ellers hvite som snø.. ;o)

Lykke til! Gleder meg masse til å starte julebaksten i år. Blir som regel minst to runder med kakemenn, for de blir alltid spist opp med en gang..hehe :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...