Gå til innhold

Lage baby maten selv......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe og ikke noe man skal gi til en baby på 4mnd??

Skal lage maten til lillemor her selv nå...

Prøvde HIPP sin middagsglass her og det gikk jo helt skjeis har vi merket i 3dager.. Fant ut at det er derfor hu sliter med magen...

Så nå skal jeg lage selv,men hva kan vi lage det av??

Tenkte kun grønnsaker her jeg,men er det noe mer el er det best og vente til hu er 6mnd ++++??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til magen er det nok best å vente til 6 mnd. Men for at hun skal venne seg til smaker kan du begynne forsiktig nå. Men ikke gi ho full porsjon med en gang. Da risikerer du mageknip. Begynn forsiktig og gi henne gjerne melk eller mme først. Da tåler magen maten bedre.

Det som er greit å begynne med er jo potet blandet med litt morsmelk eller mme. :) Også kan du tilsette gulrot og kålrot osv etterhvert når potet går greit.

Skrevet

Tror egentlig du kan lage og gi hva som helst.. :) Bare ikke med melkeprodukter, eller med salt og krydder.

Potetmos er jo alltid en slager, og greit å begynne med. :)

Eplemos (veldig grei i grøt)

pæremos

Mangomos

Squash (falt ikke i smak her, hehe)

Prøv deg frem.. :) Mange ganger har jeg brukt middagsglassa som inspirasjon..

Skrevet

Har spist Nestle sine middagsglass uten problem her i 3uker ca...

Så hvis jeg bare moser gulrøtter,avokado så funker det liksom..

Så vente med ris og poteter...

Skrevet

potetmos som man lager selv da....

da skal jeg handle inn litt her etter på og lage litt selv...

Skrevet

Ja, kan spe det med mme eller mm, så faller det kanskje litt bedre i smak og..

Skrevet

Har du helsedirektoratet sitt hefte Mat for spedbarn? Alle skal få det på helsestasjonen. Der står det hva du må unngå, samt litt tilberednings- og oppbevaringstipps og enkle oppskrifter.

Ellers er matportalen sine sider alltid oppdatert med hva man bør unngå, så der er det lurt å kikke innom en gang i blandt:

http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

På siden til Margit Vea er det også nyttige råd og inspirasjon å hente:

http://www.barnemat.com/

Husk å ta det rolig og forsiktig!

:-)

Skrevet

Hellu ja.. Har den brosyra jeg.. Hadde helt glemt den her jeg.. Da skal jeg lese i den her :) Men virker som de tar kun for d

seg fra 6mnd..

Lillemor her er 4mnd..

Hu blir ikke mett av det jeg har og tilby så må føye på litt "kraft" for til a..

Hu nekter og ta MME...

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Men hvis du leser de sidene som handler om introduksjon av fast føde, er det mye du kan bruke fra 4 mnd. Du bør nok vente med kjøtt og slikt, men der står det tips om oppskrifter som er enkle og starte med, som poteter, gulrøtter o.l. Jeg holder på å lese brosjyra nå se, før vi starter med mat her.

Selv skal jeg starte med grøt, for derretter gå over til most potet med mm, så moste gulrøtter med mm, så kan du jo lage en blanding med potet og gulrøtter med mm. Vet mange bruker kålrabbi også. Også står det litt om fett der. For det er greit å tilsette hjemmelaget mat med litt fett, men de glassene du får ferdig er allerede tilsatt fett.

Skrevet

Hørte om ei som lagde mos av søtpotet og at det falt i smak hos vesla hennes. Har ikke prøvd det til mine unger før, men tenker jeg lager det til mini her når vi kommer til det stadiet. Er jo litt søtere smak enn vanlig potet, og det faller ofte i smak hos de små (og hørte at det faktisk er bedre ernæringsmessig enn vanlig potet). Og så kan man jo tilsette litt andre grønnsaker etterhvert, f.eks. gulrot, blomkål, brokkoli...

Skrevet

Tidlig i høst var det en diskusjon her inne om mat og hva man kan lage, da var det ei som la ut en hel masse oppskrifter på mat. Det var kategorisert ut ifra alder på barn. Du kan jo søke litt her inne og se hva du finner. Det var en helt genial tråd med MASSE tips

Skrevet

De brosjyrene fra helsedirektoratet er veldig fine. Det står selvsagt fra 6 mnd fordi det er det korrekte som anbefales, men det går helt fint å begynne med den maten fra 4 måneder.

Vi begynte med banan og avokadomos da han var 4 mnd. Avokado har en mild smak og er lett for babyer å like, veldig vanlig i mange andre land å begynne med denne til spedbarn. Tror det gikk 2-3 uker etter dette før vi introduserte grønnsaker. Grøt begynte han med en god stund etterpå, da han var 6 mnd. Men det finnes ingen fasit, det er helt opp til deg hvordan du vil gjøre det.

Jeg har alltid laget all babymat selv, også grøt. Liker å ha kontroll på hva poden får i seg. Dessuten synes jeg det er fint at han venner seg til våre smaker tidlig. Har veldig god erfaring med hjemmelaget mat. Synes det er lettvint og har fått en altetende gutt!

Skrevet

Synes maten blir "klumpete" altså små "biter"...

Skal det være sånn???

Har kjørt det i mixer og prøvd med stappe etter på her..

Tenker at det skal bli som middagsglassa i butikken jeg.. Sikkert feil utgangspunkt..

Skrevet

Hvis du har kjørt det i mixer er det ikke lett å få det mer klumpfritt. Men det er bare å prøve seg fram. Hvis gutten din godtar det, så går det jo helt fint.

Skrevet

Snuppa mi nektet å ta middagsglass(forstår den etter å ha smakt de selv...)

Hun ville heller ikke ha bare grønnsaksmos. Jeg holdt på å prøve fra hun var ca 5mnd til 6mnd. Da løsnet det med fiskeboller i hvitsaus og grønnsaker (brukte nan istede for melk.)

Til en baby på 4mnd ville jeg gitt kun grønnsaker hvis hun tar det. Ville ventet med noe annet en mnd eller så.

Selv begynte jeg med grøt i den alderen. Jeg ville gitt henne det du får henne til å ta, men selvfølgelig passet på saltmengdene til å begynne med. Snuppa mi er nå 9mnd og hun får stort sett det samme som oss. Salter ikke maten, men hun får kjøttkake, pølse ol.

Skrevet

Snuppa mi nektet å ta middagsglass(forstår den etter å ha smakt de selv...)

Hun ville heller ikke ha bare grønnsaksmos. Jeg holdt på å prøve fra hun var ca 5mnd til 6mnd. Da løsnet det med fiskeboller i hvitsaus og grønnsaker (brukte nan istede for melk.)

Til en baby på 4mnd ville jeg gitt kun grønnsaker hvis hun tar det. Ville ventet med noe annet en mnd eller så.

Selv begynte jeg med grøt i den alderen. Jeg ville gitt henne det du får henne til å ta, men selvfølgelig passet på saltmengdene til å begynne med. Snuppa mi er nå 9mnd og hun får stort sett det samme som oss. Salter ikke maten, men hun får kjøttkake, pølse ol.

Skrevet

Ha litt matolje i. Blir veldig fin konsistens da.

Skrevet

Diska opp noe gulrøtter her.. Men må bare få blandet det med melk (mme eller me som jeg har fryst ned)

Hu nekter og ta mme rein,så blir spennende og se om hu vil ha det sånn i maten...

Middagsglassa smaker ***** ja :P

Men frøkna her spiser grønnsakspurre og gultotpurre på høykant (Nestle sin)

Men greit og lage maten selv og da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...