Gå til innhold

Kaffi? Eller kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes stadig jeg ser folk her bruke ordet kaffi. Er det en dialekt som kaller det det eller? Synes det høres helt teit ut, men om det er dialekt er det vel greit kanskje.

Hvor er dere fra dere som sier kaffi? Tror min bestefar sa det også men han ble jo født for ca tusen år siden.

Skrevet

Kaffi er helt vanlig å si på Vestlandet ihvertfall. Sikkert også i Telemark og en god del andre steder.

Skrevet

Min mann sier kaffi - han er bergenser... Mine barn sier også kaffi, de bor IKKE i Bergen... :-P

Skrevet

Jeg sier ofte kaffi på tull, men sånn ordentlig så sier jeg kaffe

Skrevet

Jeg er fra sørlandet, og her sier vi kaffi. Er dialekt, men skriver kaffe da..

Skrevet

Har alltid sagt kaffe, hadde aldri hørt noen si kaffi før jeg traff en fra skien, der sier nesten alle kaffi. Tror det er dialekt.

Skrevet

Kaffi er dialekt, og helt vanlig å si på Vestlandet og store deler av Sørlandet.

Skrevet

sier også kaffi på tull, men sier kaffe til vanlig..

Skrevet

Kaffi er ikke bare et dialektuttrykk. Det er også riktig skrivemåte på nynorsk, altså skriftspråket.

Skrevet

Jeg sier kaffe på tull, men kaffi når jeg er seriøs.

Skrevet

Jeg er bor på vestlandet, og her sier vi kaffi:)

Skrevet

haha. kaffi høres utrolig gammeldags og dumt ut i mine ører

Skrevet

men jeg tenker på kæffi. syns det høres så gammeldags ut. må le hehe

Skrevet

Men langtfra så dumt som det du selv skriver, 12:36.

Skrevet

Her jeg bor (Telemark) sier vi kaffi, men skriver kaffe da. Å si "kaffe" blir meget for pent for meg ;) Har nok med dialket å gjøre det ja :)

Skrevet

ALDRI kaffi. Klarer ikke det ordet.....Her går det i KAFFE!

Skrevet

Ikke bare dialekt, nei. Er du fra Telemark, så er det vel nynorsk som er skriftspråket i mange av kommunene der. I så fall er kaffi det riktige ordet.

Skrevet

Syns det høres litt harry ut å si "kaffi"? Trur ikke noen jeg kjenner sier det.. Kaffe her :)

Skrevet

Interessant å lese hvor mange som er så fordomsfulle og fulle av forakt overfor dem som snakker og skriver annerledes enn dem selv. Får håpe de greier å oppdra barna sine til å bli mer tolerante enn dem selv.

Skrevet

Jeg er også fra sørlandet, sier kaffi, skriver kaffe.

(Synes forøvrig det høres jålete og tilgjort ut å si kaffe, så det kommer helt an på hva man er vant til...)

Skrevet

For oss som bruker bokmål høres det kanskje teit ut med kaffi, da det ikke er noe ord på bokmål, mens i nynorsk er det ingenting som heter kaffe. "Eg likar kaffi" blir altså helt korrekt, mens "Jeg liker kaffi" bare er feil, på samme måte som at du ikke kan si "Eg likar kaffe". Skjønner?

Skrevet

Hehe, kom til å tenke på at kaffi betyr noe VELDIG stykt på afrikansk. Husker ikke hva akkurat nå men noe veldig rasistisk.

Skrevet

Hehe.. afrikans ja. Når jeg lærte jeg noe nytt, tenke seg til at hele verdensdelen Afrika har et eget språk!

Skrevet

Tenkte jeg også ... Skal visst være en del nokså ulike språk der, ja. Og sjansen for at man skal finne noen ord som finnes i ulike språk, men med helt forskjellig betydning, kan sikkert være stor.

Skrevet

Sør afrika snakket jeg om, sorry!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...