Gå til innhold

Snuppa sover hela natten..hva med produkjonen??

Anbefalte innlegg

Jenta på 2 1/2 mnd begynte plutselig å sove 6-8 timer i strekk på natten for en uke siden med det resultat at jeg fikk brystbetennelse. Går på penicillin og fått beskjed om å amme hyppig på det "syke" brystet samt pumpe meg på natten. Problemet er at jeg har liten lyst til å stå opp om natta for å pumpe, lettere å amme men vesla har ikke lyst.. Går produksjonen ned betraktelig hvis jeg ikke ammer/pumper på natta?? Merker at den "friske" puppen er helt flat om morgenen... Vil jo helst fullamme til hun er 6 mnd! Så spørsmålet er om jeg bør pumpe meg på natten for å opprettholde produksjonen, (og for å forhindre ny betennelse etter kuren..) eller om det regulerer seg ev seg selv?

Fortsetter under...

I utgangspunktet vil kroppen regulere produksjonen selv etter etterspørselen, dvs at dersom det etterspørres mer melk på dagen enn på natta så justeres det deretter.

Men det er to ting som spiller inn i ditt tilfelle. Det ene er at produksjonen din sannsynligvis fremdeles er hormondrevet, ikke etterspørselsdrevet. Dermed blir den ikke justert på samme måte. Dette endres etter ca 3 mnd, så du kan ha gått over til etterspørselsdrevet produksjon nå - eller det kan skje om en måned... og det er umulig å vite. Jeg er litt usikker på akkurat hvilke konsekvenser dette kan få, men i forhold til brystbetennelsen vil jeg gjette på at hormondrevet er "verre" enn om det er etter etterspørsel.

Og brystbetennelsen er det andre. Med tanke på den vil jeg definitivt anbefale deg å få pumpet eller ammet en gang i løpet av natta, iallfall til du er helt sikker på at du er kvitt den. Så kan du prøve deg litt frem og se hva som skjer, om du blir øm så er det frem med pumpa igjen... Et alternativ til pumpe er håndmelking, og du trenger jo ikke ta vare på melka om du synes det er mye styr midt på natta. Morsmelk står seg ellers greit en stund i romtemperatur også, så om du pumper feks i 2-3-tida kan den fint stå i en kjølig gang etc til førstemann står opp om kjøleskapet er et stykke unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...