Gå til innhold

Morkaka satt fast

Anbefalte innlegg

Har født ett barn tidligere, og da kom ikke morkaka ut av seg selv. Er nå gravid igjen, og kjenner at jeg får panikk når jeg tenker på at det kan skje igjen! Fødselen i seg selv er jeg ikke redd for.

Er det noen som har opplevd det samme, og har det skjedd flere ganger hos dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142521223-morkaka-satt-fast/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første fødsel gikk helt normalt, morkaka kom ut på en ny ri etter babyen. Neste fødsel var styrtfødsel og morkaka klarte jeg ikke få ut, for jeg var utslitt og hadde ikke flere rier. Så, jeg tenker at det ikke er noe mønster i det, tenker ikke på at det vil skje nå tredje gangen, selvom styrtfødsel igjen er ganske sannsynlig.

De prøvde å få ut morkaka manuelt ved trykk på magen min i de krevde 30 minuttene som prosedyren sier. Det var jævlig vondt, ja, verre enn fødselen. Så ble jeg trillet på operasjon og de fjernet den mens jeg var i narkose. Kommer til å kreve det om det skjer igjen. KREVE :)

Ja, det var skikkelig j***ig da de lå oppå med albuene og legen prøvde å få den ut manuelt! I tillegg følte jeg meg så dopa at jeg ikke klarte å reagere, var liksom ikke "med" (hadde fått petidin). Skikkelig traumatisk - de kunne like gjerne dopa meg ned og voldtatt meg føler jeg... Så nå gruer jeg meg skikkelig til fødselen for jeg har lest at arrvev i livmora (etter f.eks keisersnitt eller tidligere episoder med fastgrodd morkake) gjør det mer sannsynlig at det kan skje igjen.

Dette er det første jeg blir å ta opp med jordmor.... Selve fødselen har jeg liten angst for, men blir ALDRI å glemme hvor mye jordmor og barnepleier styrte for å trekke morkaka ut... Barnepleier lå oppå magen og pressa, mens jordmor tok "spenntak" og dro i navlestrengen.... Helt jæ..... Og hvis det stemmer at det dannes arrvev pga fast morkake - som kan føre til at det skjer igjen - jeg blir også å kreve at de legger meg i narkose og fjerner den - MED EN GANG!!! Aldri om jeg lar noen styre sånn en gang til! Ikke nok med at de styra sånn - det førte også til at jeg ikke så sønnen min før 5 timer etter fødselen. Totalt sett en fryktelig opplevelse.

Huff, det var da voldsomt. Jeg opplevde også at den satt bom fast og at de styrte litt for å få den ut, men var jo veldig motivert for å slippe narkose. Uten grunn, det gikk veldig fint med narkosen og er glad jeg var i narkose da jeg begynte å styrtblø... Våknet opp noen timer seinere i superform, skikkelig uthvilt etter god og dyp søvn. Bare litt bleik etter blodtapet...

Det ER høyere risiko for å oppleve det samme igjen, men på den annen side er det mindre risiko for placentaløsning, som er mye farligere iog med at det som regel skjer før fødsel og før man er på sykehus.

Lykke til!

Hei!

Med min første kom ikke morkaken ut frivillig kan du si. Det var Jæ....vondt når de halte og dro den ut for å unngå narkose etterpå, etter en fødsel uten pressrier og mye kaos.

Jeg fødte igjen for 1,5 år siden og var veldig plaget med angst i svangerskapet og under fødselen.

Fødselen gikk etter forholdene greit, og morkaken kjente jeg ikke når kom ut i det hele tatt!

Så det er håp! Det trenger ikke skje igjen selv om det skjedde første gangen.

Lykke til!

Annonse

min nr 1 satt morkaken fast og jeg mistet veldig mye blod. Så mye at jeg måtte ha 3 enheter med blodoverføring!

Var veldig bekymret når jeg skulle ha nr2 for at dette skulle gjenta seg, men det gik super duper fint og ingen problemer :-)

Men jeg er jo fortsatt bekymret over det med nr3 nå da at det kan skje igjen, og det kan skje sier jordmor men det kan like gjerne gå helt fint :-)

Men det er vigtig og gi beskjed om at dette er noe som har skjedd før, så dem kan ta forholdsregler ved ny fødsel det gjør dem vertfall med meg når jeg skal settes igang om 3 uker ;-)

Min kom heller ikke ut av seg selv, men jordmor satte to akupunkturnåler, en i hver lilletå. Så gikk det 5 min og morkaka kom ut så lett osm bare det :-)

Har god erfaring med akupunktur på andre områder også så jeg tror det var det som hjalp...

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Med nr 2 satt morkaka fast, husker ikke at det var så ille.

Mener de peste litt fordi det var på grensen til at den hadde sittet i 1 time, og da må man i narkose for å fjerne den kirurigisk.

Så fikk jeg akupunktur og den kom ut av seg selv. MEN jeg blødde i nesten 2 mnd. etterpå (småblødninger) og måtte likevel i narkose for å skrape ut rester :-/

Hvis det skjer i igjen vil jeg iallfall ti ultralydsjekk før jeg reiser hjem, eller helst fjerne den kirurgisk i stedet for at jordmor drar i den, min kom ikke ut hel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...