akvarangen Skrevet 4. november 2010 #1 Skrevet 4. november 2010 Merka plutselig i ettermiddag at jeg var veldig øm i det ene brystet, på undersiden. Pumpa det tomt, og har ammet en gang på samme side etterpå - men ømheten gir seg ikke. Brystet er hverken hovent, rødt eller klumpete. Kunne heller ikke kjenne noen klumper da jeg først oppdaget ømheten. Kan dette likevel være en tett melkegang? Og bør jeg fortsette å pumpe, eller er det mulig at ømheten fortsatt er der en stund etter at melka er ute??
*shehasmyheart* Skrevet 4. november 2010 #2 Skrevet 4. november 2010 Jeg kan jo svare utifra hvordan jeg opplevde tett melkegang:) Merket først at jeg var litt øm. Så utiver dagen kjente jeg at det ble en "kul" i brystet. Ringte legevakt for å få råd. Og hun annbefalte varme omslag, varm dusj eller amme i tvilling-stilling. Jeg prøvde amme i tvilling-stilling, og det var vekk med en gang! Super-effektivt! Du vet kanksje hvordan det gjøres, men forklarer likevel;) Hold barnet utifra kroppen din, og hold hodet til barnet mellom hendene dine. Da får h*n anderledes tak. Lykke til:)
*shehasmyheart* Skrevet 4. november 2010 #3 Skrevet 4. november 2010 Skrivefeil er jeg vist veldig god på ;D
2010 Mammaen Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Det kan være at det er litt ømt selv om melken er ute, men det kan også være at den fremdeles er tett (men da ville du trolig kjent det). Jeg vil ikke anbefale deg å pumpe, men heller å håndmelke hvis du har tette melkeganger. Da kjenner du om det er hardt og ømt bedre og det er mindre sannsynlig at du øker produksjonen veldig mye (det kan gjøre vondt verre). Pumpe kan kjøre gangene enda mer tett. Bruk gjerne varme omslag/varmeflaske/varm dusj/bad før du håndmelker, og amme i tvillingstilling.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Jeg har hatt god nytte av lecitin-tilskudd, uten det fikk jeg tette melkeganger med en gang. Det samme stoffet finnes i sjokolade, og er en super unnskyldning for å kose seg litt ekstra... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå