Gå til innhold

Morsmelk og mme..

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker nå at det minker på melken min,og i den anledning har jeg et spm ang morsmelkerstatning.

Om det nå er sånn at jeg blir nødt å supplere måltidene til min tre uker gamle datter med dette,hvordan gjør jeg det?

Jeg mener,det står vel dosering på pakkene,men kan man gi et helt måltid med mme med en gang? Jeg tenker da på om barnet får vondt i magen evt forstoppelse??

Uff,dette stresser meg veldig kjenner jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142519338-morsmelk-og-mme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som gjør at du tror det minker på melken? Spiser hun oftere enn før? I såfall er det sannsynligvis økedøgn, dvs at barnet trenger mer melk og må stimulere brystene til å produsere den ekstra melken. La henne die når hun vil i eit par dager og se om det roer seg etter det. "Når hun vil" betyr hver time hele døgnet om så er - så sørg for oppvartning om det er mulig :-)

Økedøgn kan komme så ofte som hver uke og vare i flere dager, men det er nok vanligere at de kommer ganske hyppig de første par månedene, og varer et par dager. Deretter kommer de sjeldnere og varer også gjerne litt kortere.

Dersom du gir MME vil ikke brystene få den stimulien de trenger for å lage mer melk, og produksjonen vil være på stedet hvil, så du må etterhvert gi mer MME.

Dersom du supplerer med MME, vil jeg anbefale å gi det etter amming. Da stimulerer du produksjonen best, og morsmelka vil i tillegg virke beskyttende på mage/tarm.

Hvor lenge ammer du hver gang? Fra begge bryst? Ser du om melka er fløteaktig på slutten? Tommelfingerregelen er at rundt 10 minutter på hver bryst er passe, og ofte gir man fra begge bryst til hvert måltid. Melkeproduksjonen er på topp rett etter måltidet og en times tid etter, så det er ikke vits i å spare på melka. Pass på at hun dier lenge og kraftig nok til å få med den feite melka på slutten (fløten).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...