Gå til innhold

Hvorfor sier nesten alle huseiere konsekvent nei til husdyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hvor vanskelig det er å få ut et depositum dersom ikke leietaker samarbeider? Det er bortimot umulig.

Skrevet

Jeg leier ut, og det kunne faktisk ikke fallt meg inn å nekte noen å ha husdyr der. Med mindre det dreide seg om hest eller ku. For det første finnes det ikke hjemmel i loven til å nekte noen å holde husdyr på generellt grunnlag, og for det andre ser jeg virkelig ikke vitsen med å nekte mennesker å ta med familien sin når de flytter.

Men dersom hundeholdet er som skissert lengre opp hadde jeg nok blitt sur. Har gjennom 30 år ALDRI opplevd slike skader forårsaket av dyr i eget hushold. Selv en valp (ja jeg driver med hund), klarer ikke forårsake slik skade uten at eierene virkelig har tatt seg vann over hodet. Når folk er så skjødesløse med en hund, hvor ille går det ikke da ut over fast eiendom? Klarer de ødelegge en hund på det viset driter de jo glatt i hvordan vegger og inventar blir behandlet.

Skrevet

Det er faktisk kjempeenkelt om man følger loven det.

Før og etterbilder er fine å ha. Og man skal gå gjennom leiligheten før utleie, ta bilder og skrive ned eventuelle feil som er der fra før, og få underskrift på at leietaker samtykker i at det er det eneste.

Da er det problemfritt den dagen leieboeren er ute og du kan dokumentere at han har ødelagt noe. Går fort og greit det. Man må bare gidde å gjøre forarbeidet.

Skrevet

Anonym 18.47 hvor mye betaler du i depositum og hvor stor leiligeht leier du?

Vet du hva det koster å skifte enkelte gulv?

Skrevet

Hadde noen av mine leieboere smuglet inn dyr hadde jeg sagt opp leien umiddelbart. Det er lov å kaste ut leieboer om man skal bruke plassen selv. Så respektløst mot den som faktisk EIER stedet. Leier man så forholder man seg selvsagt til den leiekontrakten som foreligger.

Jeg vil ikke ha dyr i mine utleieleiligheter av flere årsaker. Allergi som flere nevner. Skade på møbler og annet. Dyr kan slite på ting som er vanskelig å få nytt. Det blir riper i gulv men dere som har dyr og ikke har lagt eller betalt for gulvet syntes kanskje ikke det er så farlig og vil ikke kjøpe nytt gulv. Store skader er en ting men småskader der man er ueninge i om det er skadet eller ikke. Altså tingen er ikke ødelagt men ser betydelig dårligere ut enn det den burde etter leietiden. Bråk. Lukt. Så er det en ting som mange ikke tenker på og så faktisk ofte skjer spesielt med kortere leieperioder. Noen reiser fra dyrene og spesielt katter. Jeg onsker ikke dyr og jeg har opplevd det ett par ganger at jeg finner utmagrede katter i trappeoppgangen som jeg plutselig får ansvar for. Stakars katter!

Skrevet

har noe med at en ikke kjenner de en leier ut til.

min nåværende huseiger hadde en dårlig erfaring med forrige leieboer, som da hadde hund.

bæsjet og tisset, m.m

tror det er defor mange sier nei til dyr.

du kan ikke smugle inn dyr, da kan du få varsel om å bli kastet ut, pga brudd på leiekontrakt.

Skrevet

Vi har hund som vi kjøpte etter at vi flyttet inn i denne leiligheten. Her har hun vært valp og nå snart voksen, og jeg må helt ærlig si at det kan virkelig ikke ses på leiligheten! Vi klipper da klørne, og fullstendig herjing inne har aldri vært tillatt. Hun bjeffer ikke, og har ikke tisset i stykker gulvet, vi har da oppdratt henne.

Nå eier vi, men dersom jeg skulle leid ut til noen kunne jeg emr enn gjerne leide ut til noen som oss selv :P

Jeg skjønner dersom det er ett problem, men kjære vene da, trenger ikke vil skjære alle over en kam. Og jeg vil påstå det er STOR forskjell på valp og voksen hund..

Skrevet

Hvis det ikke står noe om i leiekontrakten at husdyr ikke er tillatt og ingenting blir nevnt så er det lov med husdyr.

Skrevet

Vi skrev i annonsen at veloppdragne husdyr var greit. Vi fikk noen lykkelige husdyreiende leieboere som har vært våre mest ansvarsfulle hittil.

Jeg har ikke sett noen slitasje etter fire forskjellige katteeiere (i tre forskjellige leiligheter). Ingen har hatt hund.

Skrevet

Når man kommer i en situasjon der man må bruke depositum må denne som regel først dekke et par mnd betalt husleie. Hvis man da i tillegg skal ha dekket for eksempel bytte av et laminatgulv og et firma til å vaske ned for å få vekk hundehår ol kan jeg love deg at et depositum på 3 X husleia for en mnd forsvinner lenge før utleier har fått dekket sine utgifter.

Det er selvfølgelig ikke alle dyr som ødelegger like mye, men om 10% gjør det er det mer enn nok til at man ikke vil ta sjansen så lenge det er mulig å leie ut til andre der risikoen for ekstrautgifter er mindre.

Skrevet

Vi har hund selv...men vet at om jeg skulle leie ut så hadde det vært uten husdyr. Rett og slett fordi det stort sett i alle tilfeller medfører mer negativt enn positivt for meg som utleier...og dyreeiere har veldig forskjellig oppfattning av hva som er "bra oppdragelse" av dyrene eller ikke. Hadde heller ikke leid ut til røkere eller unge, single folk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...