Gå til innhold

Hvorfor sier nesten alle huseiere konsekvent nei til husdyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De aller fleste som har husdyr har jo kontroll på dem, og det er jo depositum involvert som sikrer huseier i tilfelle evt tregulv eller tapet blir oppskrapet. Etter loven kan man jo faktisk bare leie først, uten å snakke om dyret, og så smugle dyret inn senere alikevel. Bare så dumt at det må bli slik. Huseiere som ikke har allergi burde være litt snillere og akseptere husdyr.

Skrevet

Vi selv har ikke husdyr, fordi vi er i mot å ha dyr i fangenskap. Dyr hører til i naturen, og de har rett til å være fri. Hunderaser blir avlet frem for å bli mest mulig lik mennesket. Dette er rett og slett genmanipulering, og jeg er virkelig i mot det.

Så da ville det vært unaturlig å ha det i en annen ende av huset enn der jeg bor også.

Skrevet

Hmmm..vi leier og det står ingen husdyr i kontrakten. Må innrømme at jeg synes dette er leit da vi ønsker oss hund. Samtidig skjønner jeg jo hvorfor mange huseiere vil ha det sånn.

Skrevet

Ærlig talt. Hvorfor kan ikke folk som absolutt må ha dyr kjøpe sin egen bolig?

Skrevet

dersom dere vil ha husdyr, kan dere vel kjøpe dere et hus selv, så bestemmer dere selv hvilke familiemedlemmer dere vil ha i hus. Eller leie hos noen som ikke har i mot det.

Jeg for min del tåler ikke dyr. Spesielt ikke katter og hunder. Kan rett og slett ikke fordra de. Synes de er ekle vesener, og jeg er livredd hunder.

Skrevet

Jeg leide en gang ut til en koselig familie som hadde en katt og en hund. Jaddah...katten gikk stadig oppå biltaket, og skled ned på frontruta. Vi måtte alltid kjøre innom en bensinstasjon for å vaske bilruta. Og så tissa den og gjorde fra seg i hagen vår, og i naboens hage.

Hunden gjødde bare den hørte noen bevege seg uttafor. Festlig når en har skoleveien rett uttafor vinduet til leiligheten da. Leieboer var på jobb, så de ble sjelden plaget av det selv. Var de hjemme kunne de bare snakke til hunden, for å roe den ned.

Så husdyr blir aldri tillatt flere ganger her skal jeg si deg. Da leier jeg ikke ut, dersom det skulle måtte være tillatt.

Skrevet

Sikkert for å kunne leie ut boligen i ettertid til f eks allergikere. Hvsi de tillater husdyr står de mindre fritt til hvem som kan leie etterpå.

Skrevet

Vi eier og har hund. Heldige vi :) Har liten hund da, det hjelper sikkert.

Skrevet

Hundebjeffing er grunnlag for å kunne gi dem oppsigelse. Også om dyreholdet er til betydelig sjenanse for dere eller naboer. Det at dere har hatt en uheldig opplevelse betyr ikke at neste leieboer ikke kan ha mer kustus på dyrene sine.

Skrevet

17.42

Det du nevner der er min grunn. Og det at vi selv skal disponere leiligheten selv en dag, og min sønn er allergisk mot hunder og katter.

Skrevet

Husdyr medfører ofte:

-ekstra slitasje (spessielt hunder)

-bråk

-problemer med rengjøring ved flytting

-hunde/kattemøkk i hagen

-alergiproblemer for neste leietager

Hvis man skal tillate husdyr bør man kreve et ekstra depositum. Det er desverre begrenset hva man kan forlange av det. Dermed blir alternativet å forby husdyr.

Skrevet

17:45

Vi fant etterhvert ut at vi kunne si de opp pga all bjeffingen, men de nektet forde, og plutselig var de ikke så koselige lenger. Vi måtte gjennom en ganske tøff prosess. Det vil jeg ikke risikere å måtte flere ganger.

Hilsen

17:42

Skrevet

Jeg har en katt. Hun er voksen og kjemperolig. Hun er kun uten en skjelden gang i blandt på sommertid, og da sitter hun pent ved døra. Liker seg best inne. Hun har aldri gjort noe galt. Renslig og luktfri. Kvesser ikke klør på vegger eller gulv, og har aldri vært noe problem for noen. Jeg har et par ganger flyttet inn steder der det står at husdyr ikke er tillatt, men ingen har oppdaget henne. Nå sist sa ikke huseier noe om husdyr, så jeg spurte heller ikke. De oppdaget henne etter et år, og var veldig overrasket. Sa at i utgangspunktet foretrakk de at man ikke hadde husdyr, men det var vel greit. Jeg inviterte dem inn der og da, så de sånn spontant fikk se hvor fint og rent vi hadde det, og at det ikke fantes spor av kattehold i leiligheten, annet enn at det sto et par skåler, en kurv, og en luktfri sandkasse her. Anbefaler alle å gjøre det samme. Står det ikke noe, så ikke spør. Bare ta dyret med og ta det i en hyggelig tone den dagen det oppdages. :)

Skrevet

Det blir mer slitasje på en leilighet som har vært bebodd av husdyr, og verdien synker så det er nok hovedgrunnen, og at katte og hundehår sitter igjen i åresvis etter.

Så er det en gang slik at det finnes mange som ikke liker hverken hunder eller katter og det er jo en ærlig sak.

Når vi skulle leie leilighet tidligere så satt vi heller inn annonse selv hvor vi opplyste om at vi hadde dyr så slapp vi mange avslag pga dem og vi fikk mange henvendelser om leiligheter så det er mange som ikke har noe i mot å leie til noen med husdyr.

Skrevet

Fordi det ikke finnes noen åpenbart positive sider ved at leietager har husdyr, sånn fra utleiers side?

Økt risiko for skadeverk, bråk og potensielt agressive dyr. Selv om det kan være utkastelsesgrunn vil det jo kreve en prosess å gjennomføre noe slikt.

Skrevet

Er det ingen utleiere som tenker at hundeeiere faktisk tar mer hensyn nettopp fordi man vet at man er uattraktiv på leiemarkedet?

Skrevet

Vi leier et hus der det står i husleiekontrakten at vi ikke får ha husdyr.

Vi ønsker oss hund og vi vet at huseierne er veldig veldig fornøyde med å leie ut til nettopp oss.Det har de gjort uttrykk for flere ganger og det har jeg også hørt naboene si at de har sagt. Vi er ansvarlige, rolige og tar godt vare på hus og hage. Derfor har vi tenkt til å legge fram spørsmålet litt før pliktåret er ferdig. Sier de fortsatt nei leier vi et annet sted.

Vi kommer til å tilby å legge tepper på alt av tregulv, samt at vi har en avtale på at vi betaler alt av eventuelle skader hunden måtte gjøre. Vi har hatt mange hunder og aldri opplevd at noen av de har gjort noen skade, så jeg tror at så lenge hunden får godt stell og er lite alene vil den ikke gjøre mye skade.

Grunnen til at vi ikke kjøper hus er at vi skal flytte få år og sånn sett er det ikke lurt økonomisk å kjøpe hus.

Skrevet

Vi har hund, og SER jo hvor mye slitasje det faktisk gir... Et vanlig depositum vil ikke dekke den ekstra slitasjen som hunden vår har gjort! En valp (som vi har nå, sliter selvfølgelig MYE mer på leiligheten enn en voksen rolig hund).

- Våre et år gamle dyre parkettgulv ser godt brukt ut, disse kan slipes en gang el. to, men det koster ganske mye. Veggene har flekker som IKKE kan vaskes bort, div lister etc er spist på (andre valper/hunder skraper kanskje opp alle dørene og vegger). I hagen tåler faktisk ikke plen og busker hunde/katte tiss.

Ellers kan du ha hunder som bråker, spes. når de er hjemme alene, når det ringer på døra etc etc.

Som hundeeier har jeg full forståelse for at folk ikke vil leie ut til oss!

Skrevet

Herregud, ja det skjønner jeg godt. Passer du ikke på hunden din? Eler er den alene dagen lang?

Jeg har hatt mange valper og har aldri vært i nærheten av å oppleve det du forteller om. Huff.

Skrevet

Det blir økt slitasje med husdyr. Det er heller ikke gitt at personer som må leie i stedet for å eie, har kontroll på dyret sitt og at det er renslig.

Lik det eller ikke, men sånn er det faktisk!

Har vært borti en sak som havnet i retten pga oppdrett av bikkjer i en leid bolig. Hele huset ble ødelagt og det fikk man selvsagt ikke igjen. Selv om akkurat du har kontroll, så vet jo ikke huseier det!

Skrevet

Jeg har innekatter, og har aldri opplevd at noen huseier har sagt nei til det.

Skrevet

Enig med 18:21

Ble helt sjokkert av å lese om hvordan en hundeeier beskriver hjemmet sitt, og slitasjen ved å ha hund. Har vokst opp med hunder, og har aldri opplevd lignende. Har ikke hund selv, men ville ikke nølt me då leie ut til voksne ansvarlige mennesker som har hund. Barn lager mer slitasje enn hunder gjør. Eller katter for den saks skyld.

Det overrasker meg også at noen kan mene at man ikke kan ta høyt nok depositum til at det vil kunne dekke eventuelle skader fra husdyrhold. Selvfølgelig kan man det. Det koster ikke allverdens om man (i verste uheldige fall) er nødt til å få vasket noe på nytt, pusse et parkettgulv, male en vegg eller skifte en dørkarm. Og dette er skrekkeksempler. De fleste vil ta seg av disse tingene før flytting. Der vi leide før vi kjøpte hus selv, hadde vi katt, og vi ødela med viten og vilje en dør for å installere kattelem. Pus fikk nemlig eget bad til kassen sin. Ingenting ble ødelagt av husdyrhold, og vi skiftet døren før vi flyttet.

Skrevet

For det første så dekker ikke et depositum arbeidet og kostnadene ved større skader, det er heller ikke bare lett å få ut depositumet for huseier, men kan ta tid. En annen ting er allergier, det er de som er svært allergiske og det setter seg fort allergener i sprekker og på steder det ikke er lett å bli kvitt det.

Vi er selv huseier og driver med utleie, hos oss er det et forbud mot husdyr i utleieboligen selv om vi har husdyr selv. ( Vi bor riktig nok ikke i nærheten av utleieboligen engang og har aldri had dyr der selv tidligere da vi bodde der heller. Utleie kan vare alt fra et år til flere år, leier man ut blir det fort litt gjenomtrekk med beboere og vi tar da heller hensyn til at noen kan være allergikere og har dermed et totalforbud når det gjelder alle husdyr av type som ikke befinner seg i feks aquarium ol. Dvs. ingen katter, hunder eller andre typer dyr som går løse i boligen.

Vi har også endel andre regler, som at plenen skal klippes og eiendommen skal også holdes ryddig og presentabel utendørs. Strenge, men leietaker får da leie en rimelig, moderne og svært pen bolig der vi pusser litt opp med jevne mellomrom mellom leietakere og vedlikeholder slik at huset er et godt hus å bo i. Handler om å gi og ta her, holder de reglene er vi velvillige og strekker oss langt, bryter de reglene så er det på huet ut.

Skrevet

Har du før og etterbilder får du depositum ut fort som bare det. Selvfølgelig dekker det skadene. Har du gull på gulv og vegger eller?

Allergener varer ikke evig, så det er faktisk ikke lovlig det dere gjør. Dere må selv ha, eller noen andre i samme bygg må ha allergi, og det må være dokumentert. Hvis ikke kan dere ikke gjøre noe med det om noen smugler inn et husdyr. Ikke med mindre husdyrholdet sjenerer på noe vis, og det gjør ikke normale og veloppgragne dyr. Det handler faktisk ikke om dyrene, men om menneskene, og man må rett og slett bare sette seg godt inn i hvem man leier ut til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...