Gå til innhold

Jr har begynt å slå! Hmmmm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt lille gull på 16 mnd, som er mest kosete i verden har begynt å slå!

Han har skjønt sammenhengene mellom vondt - au - og trøst.

Slår meg eller leker eller bamser, for så å si ååååh og gi klem.

Men han synes det er fantstisk festlig å slå. Og kaster leker.

Om jeg "spiller på samvittigheten" hans og sier auuuu, så kommer han med en gang og klemmer på meg, men kan jo ikke gjøre dette hver gang.

Er jo redd han skal bli "den som slår evt biter" i barnehagen.

Så han får et tydelig nei også.

Han er jo mest søt da, men kan ikke slippe unna likevel;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slår han bør du heller bli sint. Å få en kos av deg som "belønning" for å slå tror jeg ikke vil fungere for å få han til å slutte.

De fleste barn har en slå-periode. Mange slutter da de får et slag tilbake av et annet barn, mens andre slår i lange tider. Helt normalt, men ikke så gøy.

Skrevet

Å, men han får ikke klem som belønning må du tro. Det er han som trøster...

Skrevet

Har det samme her, men han er absolutt ikke noen "slåer" alikevel. Han her klyper mest, og han er fæl mot hunden og katten av og til og det tolereres ikke. Problemet er at han synes det er så hysterisk morsomt at det kan være vanskelig å nå frem. Stort sett så holder jeg ham i skuldrene og sier til ham at det gjør vondt når han klyper og at det ikke er lov (blir ikke sint, men streng). Som regel må jeg holde på ham litt fordi han forsøker å vri seg unna. Når jeg tror han har tatt beskjed, så slipper jeg ham. Da skjer en av to ting: Gjør det samme igjen, eller han går bort til hunden og stryker og klapper ham. Det samme skjer om han gjør noe vondt mot oss. Som regel koser han fortere med oss enn med hunden etter en slik episode.

Det er bare noe man må igjennom, tror jeg. En god begynnelse på å oppdra meg som foreleder i å være konsekvent i alle fall ;-)

Skrevet

Jeg hadde behandlet slik som andre barn vil behandle han. Ingen vil være sammen med en som slår. Derfor si bestemt NEI, sette han fra deg og gå. Kommer han og gir deg en klem med en gang da, så synes jeg jo det er kjempe fint, men kan være han blir litt forvirra i barnehagen når det barnet som nettopp er blitt slått, mest sannsynligvis ikke vil ha kos med det samme ;)

Jeg regner med at du også ikke trenger å gjøre det til noe stor sak. De fleste har en slik periode. Vi har hatt 2, og de går over.(Tok 2-3 uker). Jeg var bekymret begge gangene på hvordan håndtere dette. Uansett om du spiller på samvittighet eller hva du gjør, finner han nok ut at dette er noe du ikke vil, så går det nok over.

Skrevet

Mitt inlegg over: Glemte å si at når jeg spurte i barnehagen, så sa de at: jo han hadde slått et par ganger, men de gjør jo de fleste barn i den alderen. Når barnet ditt blir 3 år og forsatt slår, da først er barnet ditt "det som slår".

Skrevet

Jeg er med på den å ikke ville være sammen med barnet når det slår. Har gjort med noen av ungene i bhg, og det funker fint. Jeg sier "Du må ikke slå xx, da får han vondt og vil ikke være sammen med deg mer!" og så går vi fra barnet som slo. Barnet som slo tenker seg om neste gang hehe ;)

Skrevet

16 mnd, da tenker jeg at de er så små at de ikke forstår at andre får vondt når de slår. Vår 2-åring var gjennom en slik periode, mulig det var i den alderen og noe før. Vi tenkte at egentlig ønsket han ikke gjøre oss vondt, men heller motsatt, at han ønsket kontakt og kanskje kose eller stryke. Så da tok vi hånda hans og sa strengt nei, ikke slå men stryke/ klappe/ kose, og så viste vi hvordan det skulle gjøres, i en mild tone. Da tok han etter og klappet og strøk i stedet. Det tok jo litt tid før den gode vanen var innarbeidet. Han måtte selvfølgelig lære dette etter mange repetisjoner. Han begynte i barnehagen som ettåring, nå er han to og vi har aldri fått høre noe om at han slår andre, som jeg kan huske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...