Gå til innhold

Øke melkeproduksjonen? trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som opplever at de ikke har nok melk til barnet sitt?

Jeg har ei jente på 3 mnd som plutselig ikke vil ta puppen. Jeg fant ut at utdrivningsfasen min er veldig treg, så hun har ikke tolmodighet til å suge frem melken, da må jeg massere og håndpumpe til spruten står, da tar hun den . Hun bruker ca 5 min på hvert bryst, da er det "tomt", dvs at da må hun sikkert suge hardere forå få ut melken og det vil hun ikke. Siden hun ikke vil suge mer, så merker jeg på hanne at hun ikke er fornøyd, hun blir ikke mett. I går ga jeg henne mat kl 18.30, da virket henne fornøyd, men da hun skulle legge seg for kvelden kl 21 , hadde jeg minimalt med melk som hun fikk i seg, så jeg måtte bite i det sure eple å gi henne mme og hun drakk 95 ml, noe som tyder på at hun ikke får i seg nok brystmelk.

Jeg vil så gjerne amme henne fullt. Hva kan jeg gjøre for å få opp produkjsonen på brystmelka? er det noe jeg kan spise/drikke? jeg drikker ammete og vørterøl. Jeg ble anbefalt å legge henne til oftere, men hun vil jo ikke ta brystet når hun på jobbe for å få ut noe...

Er det noen som har opplevd dette og som har klart å øke melkeprodukjonen?

Skedsmo®

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

2 råd: les på www.ammehjelpen.no om å øke produksjonen/lite melk. Der står det alt du trenger å vite, og du kan ringe dem for å få ekstra hjelp.

Det andre (kanskje det første) er at du bør skaffe deg en Syntocinon nesespray som du bruker før du ammer. Den setter i gang utdrivningsrefleksen din. Den vil nok gjøre det lettere for dere begge to. PS: du må få den på resept fra legen din.

MASSE lykke til! Virker som du er motivert for dette, og da ordner det seg vet du :-)

Skrevet

Det gikk litt treigt for meg å få melk etter fødsel, har ei jenta på 16 daga. Så vi ble anbefalt å leie brystpumpe. Det fungerer veldig bra, da kan du amme som vanlig og pumpe deg rett etter amming. Det krever litt innsats av deg da du nok må gjøre det i ett døgn eller så. Ei venninne av meg gjorde de første mnd etter hun fikk barn, og det gjorde ting mye lettere.

Pumpe leide vi, mens flaske sett med vakumslange må du kjøpe. Betalte 400 kr i depositum for pumpa, 300 kr for flaskesett og derpå 20 kr i døgnleie for pumpa.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg opplevde det samme rundt 3 mnd alder, og det er nok snakk om økedager (hos oss varte det i 3 uker).

Jeg ammet hele tiden på kvelden, for hun gadd ikke suge hardt så hun fikk bare i seg litt om gangen. Før leggetid var det tomt for melk... Men plutselig, etter ca 3 uker hadde jeg mer enn nok melk til henne. Og jeg fullammer enda, hun er nå snart 6 mnd.

Jeg vil ihvertfall anbefale deg å IKKE gi mme hvis du har lyst til å fortsette å fullamme. Det er pga at mange tror de har for lite melk og begynner å gi mme at de mister melka helt.

Det finnes dessverre ingen annen enkel løsning enn å fullamme disse økedagene/ukene, men det er virkelig verdt det!!

Lykke til:)

Skrevet

Hei.

Tusen takk for mange fine råd. Det ser som melka begynner og stabilisere seg nå. Jeg har tatt det med ro hele denne uken og pumpet meg litt etter hun har spist for å få ut resten og innimellom pumper jeg meg hvis hun sover litt lenger enn 3 timer. Jeg kjenner at det er fyllt opp etter 4 timer, det kjente jeg ikke for noen dager siden,

så det hjelper nok på dette her med litt hyppiger amming og pumping. Det som gjenstår nå er at hun er litt vrang til å ta puppen. Jeg har bedt om resept på nesespray som nevnt av ei lenger opp, så det håper jeg hjelper på at hun tar tak litt fortere slik at jeg ikke trenger å håndpumpe til spruten står for at hun skal ta puppen.

Jeg synes det er kjekt å lese om andres erfaringer og at de lykkes med å ikke gi opp, det motiverer :)

Så er det fler som opplever ellerhar opplevd det samme, så fortell gjerne din historie.

Skrevet

Det finnes en nesespray med hormoner som skal hjelpe utdrivingsrefleksen. Prøv den, kanskje det hjelper. Husker ikke hva den heter, men kontakt fastlegen for resept. De vet det nok:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...