Gå til innhold

Dere med barn på 6-9mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser deres dag ut? tenkte da på måltider og dagsoving..

Min sover en god del om dagen, og vi bør kutte ned på antall dupper og heller få de lengre.. Det vil mest sannsynlig gjøre nettene bedre.. Men det er jo lettere sagt en gjort.. :P

Jeg prøvde å kutte en dupp igår, med resultat at han var sutrete og i ulage hele dagen, han sov riktig nok litt bedre inatt, men våknet mange ganger for smokken.. Idag så gikk det skeis igjen, og vi sov 2timer etter frokosten.. :s Egentlig litt deilig, men det ødela jo alt.. :P

07.00 mme

07-09 soving,slumring (Prøvde å kutte denne igår)

10tiden grøt +mme

hHalv 11tiden-12tiden: søvn

13.00 mme + frukt

13.30tiden søvn i 30-40 min

1600 middag +mme

16.30tiden søvn i 30-40min

18tiden: Grøt + vann

Nattstell, flaske før senga i 19.00tiden..

Han sover ganske mye, og det er for mye, han går nemlig rundt å er konstant trøtt.. Våkner i tillegg på natta og leker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 9 mnd. Gikk fra 3 til 2 dupper på dagtid da hun var rundt 7. Nå ser dagene ca sånn ut:

05.00 pupp i senga, sover litt lenger sammen med meg.

06.15-07.00: står opp (før dette nekter jeg!)

08.00 frokost: grøt og vann

09.00 sover i vogna på balkongen 1,5-2 timer

12.00 lunsj. frukt, grønnsaksmos eller brødskive og vann

15.00 dupp i vogna ute, ca 1 time (lengre og tidligere hvis den første duppen ble kort)

16.00 middag og vann

18.30 kveldsgrøt, vann (og barnetv)

19.00 pysj, tannpuss og pupp på soverommet. sovner som regel mellom 19.30 og 20.00

Skrevet

Ser at blundene er noe korte. Min gutt sover faktisk nokså lange blunder (bank i bordet) fra 1 - 2 timer, så blir ofte bare 2 sovinger + en minidupp i bilen om ettermiddagen blir for lang. Min er 6,5 mnd.

(men så klart varierer dette, noen dager er det 4 sovinger...)

Storesøstra var som din, sov 30 min blunder så dagen gikk mest i av/påkledning... Men det roet seg da hun gikk over til 2 sovinger, sånn i 8mnd alder hvis jeg husker rett...

Har ikke noe tips til deg, regner med du har prøvd å trille på vogna når det er lyd - jeg gjorde det nettopp og da sovnet han 1 time til...

Min erfaring er foreløpig, mens de er så små, at søvn avler søvn..selv om min kar sover i 18 tia (f eks på vei til butikken), så er han fortsatt i seng i halv 8-8 tia...

Skrevet

Gutten min er 7 mnd i morgen.

Han sover ikke så mye så kan ikke kutte ned noe enda,da blir det baluba:)

0700-Står opp, 200ml mme

09-11- Sover ca 20-30min

1100- grøt+vann

12-14- sover 20-30min

1500-middagsglass+fruktpure+vann

16-17 sover 20-30min

1900- grøt+vann

Kveldsstellet

1930-2000- 20-100ml mme for kos før senga.

Skrevet

Jeg prøver å trill noen ganger, men det går som regel ikke så bra, men det kan jo ha noe med at han sover så ofte..

Søvn avler søvn ja, men for mye søvn er ikke bra, man blir jo selv slapp og trøtt om man sover for mye..

Skrevet

Hvor gammel er han? Nærmere 6 mnd eller 9 mnd? Jeg synes ikke det virker som han får for mye søvn egentlig... Og har aldri tenkt at dersom de er mye trøtt på dagen, så betyr det at de sover for mye... De blir ofte trøtt igjen etter 1-2 timer etter de har stått opp, så den første luren ville jeg nok ikke kuttet, og det er viktig at de får sove da. Man kan heller passe på at de ikke sover en lang dupp sent på dagen kanskje, ved 16-tiden, men det gjør jo ikke din heller.... Kanskje prøve å få de to miderste til å bli en dupp bare, men er han trøtt, så er han trøtt. Det er hvertfall min erfaring med min som ofte må sove 4 ganger per dag dersom noen av duppene bare blir på 40 min.. Og han våkner ofte på natta og hoier og prater, men sovner igjen etter en stund..

Skrevet

Jenta mi er 8 mnd og dette er dagen vår. Ca tid +/- en halvtime

05.00 - 200 mml mme (sovner igjen)

06.00 - Står opp

08.00 - 09.00 - Sover

10.00 - Frokost. Grøt og vann

11.00 - 12.00 - Sover

13.00 - Lunsj.Brødskive, frukt og vann

14.00 - 15.00 - Sover

16.00 - Middagsglass og vann

18.30 - Kveldsmat. Grøt.

19.00 - Legger seg for kvelden og sover hele natten.

Har hele tiden trodd at mine "rutiner" var rotete, men ser jo nå at det ser greit ut :)

Hun sover bedre når jeg legger hun etter to timer, og sover bedre om natten da.

Også må jeg blande inn litt mme pulver i grøten, for hun nekter å ta flaske på dagtid. Vann må jeg gi med kopp.

Skrevet

Han er litt over 6mnd.. Han må nok hvertfall ha 3dupper om jeg kjenner han rett, nå har han 4. Har og tenkt på de 2midterste til en dupp, for tror det blir bedre for han. Min sovner ikke etter en stund..

Normalen nå er vel at de skal ha 2dupper (Ifølge hs), men det kommer ikke til å gå her, så det stresser vi ikke med.. Men skulle gjerne forlenget duppene og at det hadde blitt 3 istede.

Skrevet

Synes ikke det høres ut som han sover mye, i forhold til min gutt sover han ganske lite.

Min erfaring med min gutt er at det er noe i "søvn avler søvn". Det verste vi kan finne på her i huset er å prøve og holde han oppe for å tilpasse leggetid. Da blir det garantert en urolig natt.

Vi har ikke så veldig faste tider her for når han står opp.

Våkner en gang mellom sju og ni stortsett. Står da opp og spiser grøt.

1,5 timer etter at han våknet må han sove igjen. Sover 1,5 -2,5 timer

Spiser så når han våkner igjen(ca tre timer etter forrige måltid)

1,5 timer etter at han våkner fra dupp er det soving igjen. Vanligvis 1,5 timer. Kan være 2,5t om han sov 1,5 første dupp.

Spiser så igjen tre timer etter forrige måltid

Så dupp tre 1,5 timer etter at han våknet sist. Varer vanligvis ca 40 min

Etter siste dupp er han oppe ca tre timer før det er natta. Spiser et måltid inne denne våkenperioden når han blir sulten.

Om han er konstant trøtt ville jeg heller tolket det som om han får for lite søvn enn for mye. Om han er våken på natta er jo ikke det så rart. For å få slutt på nattevåkningen må dere prøve å gi så lite oppmerksomhet som mulig. Ikke lek med han. Om han ikke skriker får han ligge alene.

Min eldste sønn holdt på med å være våken et par timer hver natt en periode. Det er helt forferdelig, du har min fulle sympati!

Skrevet

Kate 77 - din dag ser planlagt ut som min ;)

Dvs at vi våkner med en-to timers slingringsmom, og har ca 2 timer mellom hver soving og beregner mat i fohold til forrige måltid/ny soverunde. Dvs følger ikke selve klokka.

Rart, skal de i følge HS sove bare 2 ganger nå? Alle andre jeg kjenner til med barn i denne alderen sover 3 ( i snitt).

HI: Sover barnet ditt kun i vogn, eller inne i senga også? Kanskje det kan være noe der å hente? Ellers vet jeg ikke - kanskje kjøre en laaang tur så h*n sover lenge midt på dagen i noen dager (litt uøkonomisk men men).

Vi sluttet med nattpupp i helga faktisk, og i natt (natt nr 2) skrek han ikke!!! Den som våknet (pga spreng) var jeg :) Første natt skrek han 2 ganger (den ene gangen et par timer!) men nå var det bare litt klynking, i følge faren, Jeg sover på gjesterommet, thihi.

Skrevet

Hmm, min datter er 6 mnd og hun sover 3-4 ganger om dagen (som oftest bare 3). Har også opplevd det at søvn avler søvn, altså jo mer hun sover om dagen jo bedre sover hun om natten. Ettermiddagsblund må hun ha for å klare å sovne ordentlig uten tull.

Slik er våre dager:

07.00-08.00: Stå opp og 150 ml mme

09.30-10.30: Blund på 30-50 min

11.00-12.00: Mme 150 ml, lek, kos, massasje, vitaminer og tran

12.30-13.30: Blund på 40-60 min +/-. Hvis vi er ute og triller sover hun gjerne lenger enn 1 time.

14.00-16.00: Mme 150 ml, lek og kos

16.30-17.30: Blund på 20-40 min

19.00-20.00: Forbereding for natta, kveldsstell, og mme 150 ml

Blir ofte flere (mindre) måltider enn det som står her. Nå har vi også begynt med grøt, så det skviser vi inn før første dupp.

Hvis hun ikke blir å sove den første duppen har hun som oftest en urolig natt med nattflaske enda.

Skrevet

Da jenta mi var 6mnd sov hun 3 dupper om dag. Men hun fikk ikke sove etter kl 16.30. Hun sov 30-40min pr. dupp.

Nå er hun 9mnd og sover 2 dupper om dag. Dette har hun gjort siden hun var ca 7,5mnd.

Dagen vår er omtrent slik:

7-7.30 står opp. Vi står ikke opp før 7.

ca 7.30-8 spiser frokost (brød +mme)

ca 9.30 sover hun. Ca 1.5timer

11.30-12 spiser vi lunsj (brød +mme)

ca 14.30 sover hun. Ca 1time

ca kl 16 spiser vi middag. (Hjemmelag +mme)

ca kl 19 spiser hun kveldsmat (grøt m/fruktmos +mme)

ca kl 19.30 legger hun seg.

Sover hele natten, men behøver smukk en gang i løpet av natten.

Skrevet

Jeg har kuttet ned til en dupp, etter noen dager med tilvenning har jeg fått en ny unge.. :P

Han sover nå 3 ganger om dagen, ikke etter 4, legger seg 7, og sover til morgen.. :D Er noen ganger han våkner pga smokk, mem da sovner han igjen med engang.. :) Våkner han om natta nå så er det en grunn til det, tenner eller magevondt, ikke at han vil leke.. Han er heller ikke så trøtt heller lengre..

*bank i bordet* :P

Skrevet

Altså, han er jo fortatt trøtt når det nærmer seg leggetider, men han er ikke trøtt hele tiden. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...