Skedsmo(r) Skrevet 4. november 2010 #1 Del Skrevet 4. november 2010 Hei Er det noen som opplever at de ikke har nok melk til barnet sitt? Jeg har ei jente på 3 mnd som plutselig ikke vil ta puppen. Jeg fant ut at utdrivningsfasen min er veldig treg, så hun har ikke tolmodighet til å suge frem melken, da må jeg massere og håndpumpe til spruten står, da tar hun den . Hun bruker ca 5 min på hvert bryst, da er det "tomt", dvs at da må hun sikkert suge hardere forå få ut melken og det vil hun ikke. Siden hun ikke vil suge mer, så merker jeg på hanne at hun ikke er fornøyd, hun blir ikke mett. I går ga jeg henne mat kl 18.30, da virket henne fornøyd, men da hun skulle legge seg for kvelden kl 21 , hadde jeg minimalt med melk som hun fikk i seg, så jeg måtte bite i det sure eple å gi henne mme og hun drakk 95 ml, noe som tyder på at hun ikke får i seg nok brystmelk. Jeg vil så gjerne amme henne fullt. Hva kan jeg gjøre for å få opp produkjsonen på brystmelka? er det noe jeg kan spise/drikke? jeg drikker ammete og vørterøl. Jeg ble anbefalt å legge henne til oftere, men hun vil jo ikke ta brystet når hun på jobbe for å få ut noe... Er det noen som har opplevd dette og som har klart å øke melkeprodukjonen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142517310-%C3%B8ke-melkeproduksjon-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 4. november 2010 #2 Del Skrevet 4. november 2010 Det første jeg ville sjekket er sugetaket. Pass på at hun gaper skikkelig når hun tar tak, vift litt med brystknoppen foran nesen så hun strekker hodet litt bakover. Mye av det brune rundt knoppen skal inn i munnen. Se at hun suger skikkelig, du skal se det ved ørene og hun skal svelge for hvert 5. tak eller deromkring (det hører du som regel på lyden). Rundt 3 mnd går melkeproduksjonen fra å være hormondrevet til å være behovsdrevet. Derfor vil dårlig sugetak plutselig ha mye mer å si. At produksjonen er behovsdrevet betyr også at økedøgn blir viktigere. Dette er altså dager der ungen vil suge "hele tiden". Etter et par dager stabiliserer produksjonen seg vanligvis på et høyere nivå, men det kan også ta opp mot en uke. Problemet med å supplere med MME er at brystene ikke stimuleres til å produsere melk, fordi ungen ikke trenger suge noe mer. Dess oftere ungen får mat, dess mere fett er det i melka. Dette skjer fordi fettet skilles ut på innsiden av melkekjertlene, og forblir der inntil kjertelen er tom og "skvises" sammen slik at melkefettet kommer ut. Når det er mindre melk, blir den som er der fetere. Derfor kan det godt hende at hun har fått i seg nok energi, men er tørst eller har sugebehov. Du kan jo prøve å gi litt kokt vann på flaske i stedet for MME og se om hun blir fornøyd? (Hun er såpass liten at du ikke TRENGER gi vann, men det skader heller ikke å prøve dersom hun vil ha. Følg med at hun legger på seg som hun skal.) Dersom hun bruker smokk, kan du forsøke med smokk&kos, evt kan far prøve det. (Du merker nok fort om hun er sulten, og i såfall gir du selvsagt mat.) Om kvelden spiser de seg gjerne opp for natta også. Men sist, men ikke minst, be legen din om resept på Syntocinon nesespray. Denne stimulerer utdrivingsrefleksen, tas ca 5 minutter før amming. Fås kun på resept. (Og ja, du kan bruke den når du ammer ;-)) Generelt pass på å drikke nok væske, gjerne opp mot 3 liter om dagen. Du gir fra deg ca 1 liter brystmelk om dagen, så du bør drikke en del mer enn du vanligvis har gjort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142517310-%C3%B8ke-melkeproduksjon-trenger-r%C3%A5d/#findComment-142520105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Løvemamma_ Skrevet 4. november 2010 #3 Del Skrevet 4. november 2010 Da stikker du innom legen din å ber om resept på Syntocinon, en nesespray med oksytocin. Den hjelper på utdrivningsrefleksen! Alfalfaspirer øker melkeproduksjonen, du får kjøpt det i mange matbutikker, eller du kan spise selv Når du får fart på utdrivningsrefleksen så vil hun gjerne die mer, og det vil jo også øke produksjonen, men det kan ta litt tid, så spirer i begynnelsen, for å få litt fart på sakene, er lurt Det er ikke lurt å gi mme ekstra på sikt, for da blir bare produksjonen enda dårligere. Men er det krisetilfelle og ungen er sulten, så har man vel ikke så mye valg. Men alltid gi/tilby brystet først, og ev gi mme etterpå, iallefall Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142517310-%C3%B8ke-melkeproduksjon-trenger-r%C3%A5d/#findComment-142520183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå