Mon tro.. Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Har noen her erfaringer? Jeg er veldig usikker, og vil veldig gjerne høre hva folk synes. Jeg føler kanskje selv, at jo mer folk som er i rommet, jo mer distrahert blir jeg. Hmmm...
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Ingen erfaring, men vet at jeg kunne ikke gitt mer blaffen i hvem eller hvor mange som er i rommet mens jeg føder - jeg enser dem nærmest ikke. Hvis det var under fødselen du tenkte på? Jeg husker ikke hvor mange som var med på min første fødsel hehe. Tror det bare var jordmor og barnepleier, men det hadde ikke gjort noe med en gjeng med studenter fra eller til På kontroller syns jeg heller ikke det gjør noe.
Gjest Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Enig! Bryr meg særs lite om hvem som er tilstede egentlig.. Dessuten synes jeg det er viktig at de får all den erfaring de kan, og jeg skal gladelig hjelpe til med det )
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Jeg hadde to jm (en som hospiterte dvs ferdig utdanna men jobbet som kontroll jm til vanlig) dett var egentlig kjempe greit for de utfylte hverandre og vi fikk ekstra oppfølgning. Jeg ga egentlig f i hvem som var der og hvor jeg var,konsentrerte meg kun om pusten og mannen min. Det er din fødsel og hvis du ikke vil ha med student så sier du klart i fra... Lykke til!!!
Mon tro.. Skrevet 3. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2010 Hehe, ja da vet du litt hva du går til. Jeg er førstegangsfødende, og det er så rart, Men når jeg går til vanlig lege, og hvis det er student der, det får jeg jo aldri vite på forhånd, så glemmer jeg alt. Jeg blir helt blank, alle spm detter ut, og det er så merkelig. Men nå er jo dette en hel annen setting da, så ja, hehe, som du sier, du gir vel blaffen i hvem og hvor mange som er der.. Men ja, alltid kjekt å høre litt rundt:) Sitter å fyller ut dette skjemaet til fødesel, er ikke bare bare, blir sikkert ikke sånn jeg ønsker det uansett.hehe:)
Babyønske �� Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Jeg hadde student ved første fødsel, og det var bare en positiv erfaring for meg. Hun var kjempeflink(og er sikkert en veldig dyktig jordmor nå når hun er ferdig utdannet). Hun var tilstede sammen med meg så og si hele tiden, den andre såg jeg knapt noe til, var kun helt på slutten hun var der hele tiden. Studenten var rolig, lett å kommunisere med, hørte på og tok meg på alvor og var ikke så "hard" og påstående som de mer erfarne gjerne kan være. Det var studenten som hadde "regien" mot slutten, jordmor bare assisterte henne. Kan godt tenke meg å ha med student neste gang også. Men så klart, ingen er like. Kan godt bli en helt annen type neste gang, og totalt krasj i kjemi. Men det kan det like gjerne bli med hvilken som helst jordmor også. Også tenker jeg som så at de må jo få erfaring de også, men hvis ingen vil ha de, så blir det så som så med den erfaringen.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Jeg er førstegangs, og har skrevet brev til jordmor om at jeg bl.a ikke vil ha en haug med studenter inne når jeg skal føde. Det er flere grunner til det, men de to største er at jeg har litt tendenser til angst når jeg blir stressa pga tidligere opplevelser i livet, og da hjelper det ikke akkurat at rommet er fullt av folk jeg ikke kjenner. Den andre er at jeg føler en fødsel er en privat og sårbar stund som ikke trengs å deles med flere enn nødvendig. Men jeg synes det er prisverdig med de av dere som er villig til å la studenter ta del i fødselen, all ære til dere! Er også veldig imponert over de som tør å ha hele tv crew inne på rommet når de føder, som de på Jordmødrene. Det hadde jeg aldri klart!
de tre bukkenebruse Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 heihei=)sniker meg inn fra 2trim... da jeg fødte min første,var der med en jordmorstudent,hun var veldig flink men hadde akkuratt begynt så hun var bare med å observerte og hjalp "hoved" jordmoren=) hadde ikke gjort meg noe å hatt med en denne gangen også=)
SnekkerPelle Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 Under min første fødsel hadde jeg sisteårs-jordmorstudent. Hun hadde ansvaret for oss og tok imot babyen vår,ledsaget av "hovedjordmor". Jeg kunne ikke hatt en bedre jordmor.Er så takknemlig og fornøyd.Ei virkelig dyktig jente! Du enser nok ikke de du har rundt deg uansett,ikke når det står på som verst.
:o) :o) :o) Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Jeg hadde jordmorstudent med på første fødsel, og får jeg tilbud denne gangen også kommer jeg til å takke ja. Hun som var med meg var kjempeflink, og jeg følte vi fikk ekstra mye oppfølging siden hun var der. Hun andre jordmoren var mye frem og tilbake mellom meg og andre som fødte, mens studenten var der med oss nesten hele tiden:) Når det virkelig sto på, og småen skulle ut var det endel komplikasjoner hos meg. I tillegg var det vaktskifte, så var minst 10 stk der inne i tillegg til meg og mannen min. Jeg må si at jeg brydde meg ikke i det hele tatt.. Eneste jeg konstentrerte meg om var å få ungen ut. Kunne sikkert hatt en hel klasse med studenter der inne uten at jeg hadde brydd meg;) Hehe...
Oktobergutt2010:) Skrevet 4. november 2010 #11 Skrevet 4. november 2010 For meg passet det ikke å ha jordmorstudent tilstede under fødselen, vi ble spurt noen timer før fødselen startet. Jenta virket kjempehyggelig, og jeg følte meg nesten litt jævlig som svarte nei og unnskyldte meg på det sterkeste. Hehe. Jeg var rett å slett litt redd for å ha henne der, jeg ante jo ikke hva jeg hadde i vente siden jeg var førstegangs. Men skjønner i ettertid at det kanskje hadde vært greit å ha henne der, siden jeg og mannen ble overlatt såpass mye til oss selv under fødselen og jordmora hjalp lite til før jeg var i pressriene.
Træægtrønder`n :) Skrevet 4. november 2010 #12 Skrevet 4. november 2010 Vi har fått beskjed om at vi ikke kan si nei til jordmorstudent i tillegg til hovedjordmor på riksen. Vi kan derimot si nei til alle andre typer studenter. Og så får vi kun spørsmål om én student på rommet til enhver tid. Det kommer ikke til å komme en hel haug
Mammafugl Skrevet 4. november 2010 #13 Skrevet 4. november 2010 Hei! Vi hadde med jordmorstudent sist fødsel og har bare positive opplevelser med det. Gammeljordmora skjerper seg litt ekstra og gjør alt etter boka og studenten er gjerne ekstra engasjert og forsiktig. Vår student gråt som en foss da poden var kommet ut og overøste meg og far med komplimenter - må ha vært første fødselen hennes. Veldig koselig, var det.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 4. november 2010 #14 Skrevet 4. november 2010 Skjønner nå at jeg har hatt et litt feil syn på dette med studenter.. Trodde det var en hel gruppe som kom inn og så på jeg! Men hvis det er snakk om én jordmorstudent så bør det vel ikke være noe problem Det kan jo tvert om bli ganske koselig, hvis hun har mer tid enn hovedjordmora. Jaja, det er aldri for sent å endre mening
kitta216 Skrevet 4. november 2010 #15 Skrevet 4. november 2010 Hei Jeg hadde ikke studenter tilstede ved min første fødsel, men jeg har vært en slik student... Var med på en fødsel som vanlig sykepleiestudent sammen med en jordmorstudent (hun hadde ansvaret for fødselen da hun var sisteårs), i tillegg til oss var det en jordmor og en barnepleier i rommet. Var en flott erfaring og moren virket veldig fornøyd i ettertid. For de som føler det ubehagelig at noen "stirrer" på private kroppsdeler etc. må jeg bare si at personlig tenkte jeg aldri på slike ting, det var kun det medisinske og faglige som opptok meg. Tror heller ikke det er forskjell der på mannlige og kvinnlige studenter, i hvertfall ikke de mannlige jeg gikk sammen med på sykepleien. Vi er der for å lære lære lære og for å kunne gi fødene bedre pleie. Så tusen takk til alle dere som synes det er greit at en og annen student får være så heldig å få være med!
mamma til lillingen Skrevet 4. november 2010 #16 Skrevet 4. november 2010 Hadde en jmstud på en av kontrollene (samt jm selv da) - og jeg ble egentlig bare sittende der å høre på at de snakka sammen. Følte meg litt utilpass. Alt måtte gjøres to ganger, først av stud og så av jm for at hun skulle sjekke at det var rett. Og hver gang jeg nevnte noe, hovne bein eller halsbrann, så satte de igang å snakka seg i mellom med sånne medisinske begreper som jeg ikke skjønte bæret av. Er jo greit å kunne hjelpe de med å få erfaring, men følte ikke akkurat at jeg fikk så mye ut av den timen.
tine0810 Skrevet 4. november 2010 #17 Skrevet 4. november 2010 Det var jordmor + jordmorstudent under min første fødsel, og bare positive opplevelser med det. Jeg ensa omtrent ikke hvem som var der, og hadde ikke betydd noe om det var 1 eller 5 i rommet....
vannkvinne82 *060208* Skrevet 4. november 2010 #18 Skrevet 4. november 2010 Nei takk! Jeg hadde jordmorstudent under min første fødsel, og vil ikke ha det igjen. jeg vet ikke hvor langt ute i utdannelsen hun var, men det ble gjort mye feil. jeg ble satt igang med drypp, og studenten økte dryppet litt etter litt. det endte med at jeg fikk overdose av dryppet og en veldig kort og intens fødsel som var veldig skremmende. hun sydde meg etterpå under veiledning fra jordmor, og de var så konsentrerte om syingen at jeg måtte rope til dem tre ganger at bedøvelsen hadde gått ut og jeg kjente at de sydde. nå er jeg klar over at det finnes sikkert flinke studenter som er nesten ferdig utdannet og veldig obs på å gjøre alt riktig, men for min del ble jeg redd og følte meg tråkket på. jeg følte meg som et studieobjekt og vil ha færrest mulig med på min neste fødsel i desember... bare mannen min, jordmor og en barnepleier.
Junifrue Skrevet 4. november 2010 #19 Skrevet 4. november 2010 Nå har ikke jeg født enda da, så jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å reagere når jeg er i situasjonen, men i utgangspunktet er jeg positiv til å ha jordmorstudent med på fødsel. Hun er tross alt ikke en ufaglært uansett, men eg ferdig utdannet sykepleier med minst to prs yrkeserfaring. Er selv sykepleier og setter veldig pris på alle pasientene som tillot meg å være med på forskjellige prosedyrer da jeg var student, og vil gjerne gjengjelde tjenesten. Har hvertfall latt sykepleierstudenter være med på det de har spurt om de gangene jeg har vært pasient til nå, og tenker å fortsette med det:)
*NordNorge* Skrevet 4. november 2010 #20 Skrevet 4. november 2010 Er førstegangs og skal forhåpentligvis føde snart, da jeg er 4 dager åver termin. Jeg håper litt på at d er student ilamme på min fødsel. Dette da de trenger å lære de og. Har selv vært student og i praksis og vet hvor lærerikt d er å få være med på litt action ) (Ikke jordmor selv, men var barnevernpedstudent og i i praksis ved ungdomspsykiatrisk akutt klinikk:) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå