Gå til innhold

Jordmor eller fastlege, hvor går dere til oppfølging?

Anbefalte innlegg

Ja overskriften sier jo sitt. Jeg har hittil vært hos fastlegen og gynekolog på sykehuset, hver annen til tredje uke. Oppfølgingen fra sykehuset er det nå slutt på. Er 16 +1 i dag. Neste time er også hos fastlegen, føler at jeg får god oppfølging hos han. Men virker som alle går til jordmor. Hva går jeg glipp av hos jordmor?

Fortsetter under...

Jeg går begge steder. Kun lege nå før uke 20, og så regner jeg med første time hos jordmor blir rundt uke 24.

Jeg er Rhesus -, så må ha noen ekstra kontroller(uke32 og 36) hos lege for å sjekke Rhesus antistoff, men satser på å få puttet inn noen jordmortimer også.

Jeg syns jordmor tar seg bedre tid til samtale. Vet mer om den gravide kroppen, fødsel, amming osv.

Jeg er 3.gangs gravid. Har i de to andre svangerskapene mine gått annenhver gang til jordmor og lege. Denne gangen går jeg kun til lege.

Hos jordmor blir det mer prat rundt svangerskap, fødsel og alt som hører med. Kan være nyttig informasjon, første gangen deltok jeg bl.annet på ammekurs gjennom henne, men jeg tror at de fleste klarer seg fin fint uten. For min del føler jeg hvertfall at jeg har relativt god kontroll på hva som skjer og at legen kan gi meg tilfredsstillende oppfølging.... Men nå er legen min også over gjennomsnittlig opptatt av svangerskap :)

Du kunne jo tatt en tur til jordmor for så å vurdert veien videre?

Finnes uansett ikke noen fasit, gjør det som er best for deg du :)

Går kun hos fastlegen denne gangen, gikk hos kun jordmor sist. Man går ikke glipp av så mye hos jordmor, hun kan spørre mer osv men det er forskjellig der også:) Man kan jo uansett ta en ekstra jordmor time utenom fastlegen så du har jo tilbudet der hele tiden:)

Jordmor har bedre tid til meg synes jeg, setter av en time hver gang+ at jeg kan ringe henne når jeg lurer på noe og hun svarer med engang eller ringer meg opp. Og fastleger kan litt om mye, jordmødre kan mye mer om graviditeter og fødsler.

Som idag fikk vite av fastlege at jeg har blodtype rehsus- og må ta oppfølgings blodprøve i uke 32, også ville han ikke svare på hvorfor. Fikk høre at jeg kunne utvikle antistoffer til babyen min på nettet da jeg spurte der etter legebesøk og kunne miste ham. Ringte i panikk til jordmor og ble fortalt at det er neste baby jeg kan danne motstand mot men at jeg bare kommer til å få en sprøyte i rumpa etter fødsel om gutten min er rehsus+,og da forhindrer det det til neste gang. Og at det er helt uproblematisk. Så jeg er veldig glad jeg har jordmor.

Går kun til fastlegen. Og det gjorde jeg første gangen også. Han er så dyktig at jeg ikke savner jordmor i det hele tatt. Kan ikke helt skjønne hva annet jeg skulle fått ut av jordmor som ikke jeg får av legen...

Annonse

Jeg går til både fastlege, jordmor og lege på sykehuset. Sliter med blodtrykket, så jeg får masse ekstra oppfølging, og det er supert. Må jo til legen for sykemeldingens skyld. Hadde jeg ikke vært sykemeldt ville jeg nok hovedsaklig gått til jordmor, trives mye bedre med henne og hun vet hva hun snakker om. Min fastlege er ikke spesielt oppdatert eller interessert i svangerskap generelt, så dit går jeg mest fordi jeg "må". Blir nok sjeldnere etter hvert som jeg kommer oftere til legen på fødepoliklinikken på sykehuset.

Dette kommer nok veldig an på leger og jordmødre. Jeg for min del snakker best med jordmoren, og hos henne får jeg høre hjertelyden hver gang jeg kommer, det kan jeg f.eks ikke hos legen. Jeg føler jordmor er mest opptatt av meg og barnet, mens legen egentlig ser mest på dataen sin.. :) Men vet også om mange som har best kontakt med legen sin. Dette er noe du bør prøve ut og kjenne på selv. Godt er det uansett at vi kan velge selv :D

Jeg går også til begge, men mest til jordmor.

Det kommer sikkert litt ann på hva du har behov for. Jeg har opplevd det er mer medisinske spm hos legen. Måling av blodtrykk, blodprosten, veiing ol, så ferdig.

Hos jordmor er det mer samtale om alt rundt graviditet og fødsel.

Men det er min erfaring hittil. Har en ny lege dette sv.skapet, og hun er fantastisk og behagelig å være hos, så jeg kommer sikkert til å benytte hun en del og!

I kommunene der jeg bor er det lagt opp til kontroll hos jordmor og fastlege annenhver gang. Jeg har valgt å gå til Askergynekologene (3 kvinnelige leger) isteden for fastlegen de gangene. Det koster da 700 kr/gang, men jeg syns fordelene er;

- Jeg vet jeg går til en ekspert hver gang

- Jeg får ultralyd hos gynekologen hver gang

- Jeg slipper å sitte i venterom blandt influensasyke og lignende!

- De er fleksible på tid, tar emot etter arbeidstid f eks

Er veldig fornøyd med denne løsningen. Men ville ikke hatt noe imot å gå til fastlegen hvis vi hadde hatt god kontakt og det var litt mere praktisk.

I forrige svngerskap gikk jeg bare til jordmor bortsett 1.kontrollen pga blodprøvene å sånn..

Blir det samme denne gang, det er best for meg, så lenge det ikke dukker opp noe medisinske plager som gjør at jeg må til lege da.

Tusen takk for alle svar:)

Av samme årsak som jeg gikk til oppfølging på sykehuset er jeg 100 % sykmeldt og må regne med å bli det resten av svangerskapet. Desverre. Så da må jeg nok innom fastlegen en gang i måneden uansett. Tror likevel jeg skal bestille meg noen jordmortimer når jeg er over halvveis så jeg får en prat med henne om fødsel, barsel osv.

Fastlegen er veldig bra, får høre hjertelyd, spør hvordan det går, forklarer masse. Så jeg er nok heldig med han. Men kan ikke tenke meg at han kommer til å prate så mye om fødsel.

Annonse

jeg går både til lege og jordmor. i mitt første svangerskap var jeg glad for at jeg gikk til jordmor, siden hun fokuserte mye på å snakke om det å være gravid, og forberedelse til fødsel. syns den samtalen blir noe annet, enn å bare på til lege. de skal jo forsåvidt konstatere om du er frisk eller ikke. og jeg har ihvertfall ikke erfart å ha en lege som har hatt tid til en god samtale rundt graviditeten. noen leger er sikkert flinke til det også.

men jordmødrene har jo det som sitt fagfelt, og skal jo i mitt syn være en god samtalepartner. :)

nå går jeg til en superduper jordmor som er flink til å gi komplementer, og som tar seg god tid, og svarer på alle de spørsmålene jeg har ( å det er mange)... snakker nok alt for mye.. hehe.. men føler virkelig at jeg får mye igjen for det.

Jeg går bare til jordmor, syns det er veldig greit...:)

Legen min sa faktisk: "Du kan selv velge om du vil gå til meg, til jordmor eller litt til begge. Men jeg hadde valgt å bare gå til jordmor, for de kan faget sitt."

Jeg har bare gått til jordmor med de 2 første også, og syns det er å foretrekke(er ikke så veldig stor fan av fastlegen min;))...Men det kommer nok veldig an på legen/jordmora:)

Men jeg syns iallefall det er veldig koslig å gå til jordmor (er samme jordmor som jeg gikk til i mine to første svangerskap, så har vell egentlig begynt å kjenne henne ganske godt etterhvert). Gleder meg til hver time:)

Jeg har vært hos lege til nå. Skal på ul om en uke og jordmor for første gang 2 uker etter det. Skal høre med jordmor om jeg kun kan gå til henne, for liker ikke legen min. Men får se hva hun sier:)

Jeg gikk annenhver gang til lege og jordmor med første man, det var det som var lagt opp til. Denne gangen er det også lagt opp til det men jeg har gitt beskjed at jeg vil kun gå til jordmor.

Jordmor har mye bedre tid og mye bedre peiling på svangerskap, legene kan nok om "sykdoms" symptomene rund det men veldig lite om alt annet. I alle fall de legene jeg har vært hos. Jordmor er jo spesialist på akkuratt svangerskap så jeg føler meg veldig godt ivaretatt der.

Så lenge jeg har et ukomplisert svangerskap og ikke får noen sykdoms tilstander som følge av det føler jeg at jeg trenger ikke noe lege :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...