Gå til innhold

Noen som har/har hatt svangerskapsdiabetes her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan føler dere dere? Kvalme? Slitne? Tørste?

Hvor mye sukker i urinen?

Hva må du passe på/ endre i svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det i alle 3 svangerskap, har termin 24 desember. Måler blodsukker annenhver dag og prøver inntil videre og holde det i sjakk med maten jeg spiser så lenge jeg kan, men virker som jeg må til med insulin på morgenen snart... Diabetes er påvist gjennom glukosebelastning. Pga stort barn (+20%) og da påvist diabetes, så er jeg på sykehuset 1 gang pr uke til kontroller med jordmor og lege der baby blir målt og det blir sjekket urin,blodsukker,blodprøver,ul,blodtrykk og hevelser osv. Blir satt igang min 14 dager før termin vist ikke det skjer noe innen den tid.

Du må passe på kostholdet ditt og spise grovt. Ligge unda sukker, fett og fruktsukker osv. Vist det blir påvist får du time ved diabetes sykepleier til veiledning og oppfølging.

Skrevet

Det kommer veldig an på hvor hardt du er rammet. Dersom du misstenker svangerskapsdiabetes må du få sjekket det.

Skrevet

Takk for svar :-)

Noen ekstraspm:

Hvordan måler du blodsukkeret annenhver dag- hos lege?

Er du kvalm?

Kan barnet få noen skader av dette?

Hvor mye sukker pleier du å ha i urinen?

Skrevet

Noen ekstraspm:

: Jeg måler blodsukker hjemme ved hjelp av blodsukkermåle apparat som jeg fikk på sykehuset.

Er du kvalm?

: Nei jeg er overhodet ikke kvalm eller uvel, er i helt fin form enn så lenge men er begyndt og få litt høyt blodtrykk.

: Så lenge dem følger med på sykehuset og følger med så det ikke utvikler seg til preklampsi, så er det ikke noe baby tar skade av. Men du risikere og føde en veldig stor baby :-)

: Du trenger ikke ha sukker i urinen for og ha diabetes, jeg har enda ikke hatt sukker, bare litt proteiner,ketoner og blod :-)

Skrevet

Noen ekstraspm:

: Jeg måler blodsukker hjemme ved hjelp av blodsukkermåle apparat som jeg fikk på sykehuset.

Er du kvalm?

: Nei jeg er overhodet ikke kvalm eller uvel, er i helt fin form enn så lenge men er begyndt og få litt høyt blodtrykk.

: Så lenge dem følger med på sykehuset og følger med så det ikke utvikler seg til preklampsi, så er det ikke noe baby tar skade av. Men du risikere og føde en veldig stor baby :-)

: Du trenger ikke ha sukker i urinen for og ha diabetes, jeg har enda ikke hatt sukker, bare litt proteiner,ketoner og blod :-)

Skrevet

Noen ekstraspm:

Er du kvalm?

Skrevet

Jeg er litt forvirret-trodde protein i urinen, høyt blodtrykk og preklampsi var svangerskapsforgiftning og ikke svangerskapsdiabetes??? Er det en sammenheng mellom dem??

Skrevet

Har man svangerskapsdiabetes er det en noe forhøyet risiko for å utvikle preklampsi. Men, de er ikke det samme :) Hadde heller ikke sukker i urinen tatt fastende, men ketoner. Sukker finner man gjerne hos diabetikere i urin som er tatt etter mat/utpå dagen. "Bestod" ikke glukosetesten så er nå igang med et regime med blodsukkertesting 6-8 ggr pr dag (før og etter måltid), mens jeg tester ut doseringen på insulin. Gjør ikke spesielt vondt, og spiser omtrent som normalt (unntatt at jeg har kuttet ut brød, spiser nå bare knekkebrød.. og mindre poterter og rotfrukter) og doserer insulinet etter hva jeg skal putte i meg. Ikke noe pes, bare litt mer planlegging når jeg skal gjøre noe utenfor husets fire vegger :) Har ellers ikke hatt proteiner i urinen. Lillegutt er bittelitt større enn snittet, men godt innenfor normalen. Håper jeg klarer og holde han der! Foreløpig er keisersnittet planlagt til 6 dager før terminen, men det er visstnok "seneste dato", den kan endres til en ukes tid tidligere..

Ser, i ettertid, at jeg nok drakk mer enn normalt, selv til gravid å være. Er mye mindre tørr i munnen nå, enn jeg var før jeg begynte med insulin, og har faktisk hatt flere netter der jeg har sovet gjennom hele natten :) Mindre trøtt også, men det varierer jo også naturlig gjennom graviditeten, så hvem vet.. Vekten har gått ned, selv om jeg nå spiser omtrent som før insulinstarten, så noe skjer da!

Skrevet

Takk for svar. Veldig interessant siden jeg i forrige svangerskap hadde baby som lå 33 % over normalen(størrelse)...

Hadde synsforstyrrelser, vondt i brystet og 2 pluss i protein på det høyeste, men ikke så høyt blodtrykk.

Synes det er rart at ikke de da vurderte svangerskapsdiabetes...

I dette svangerskapet hadde jeg i dag 1 i sukker og 1 pluss i protein...

Blir helt stresset og redd av dette her jeg...Babyen har også periodevis veldig høy puls..var oppe i 177 i dag....

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg :-) Men det er klart at du kunne jo foreslå og få ta en glukosebelastning med legen da, så kan man vertfall være litt betrygget om den er fin :-)

Skrevet

Takk for beroligende ord. Noe må jeg ialle fall gjøre for å kunne slappe mer av...

:-)

Skrevet

Yeps, det synes jeg også er lurt :-)

Jeg har hatt dette i alle 3 svangerskap som jeg skrev tidligere, så jeg vet kansje litt mere hva jeg skal føle etter og ba selv om og få glukosebelastning ;-)

Ring legen i morgen du og si at du bekymre deg, eventuelt så kontakte du sykehus/jordmor og får dem til og gjøre noe med dette :-) Jeg gikk selv gjennom sykehuset for og få testet, men det kommer jo an på hvor mye kontakt du har på sykehuset også. Jeg har vert der min 1 gang i mnd hele svangerskapet.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...