Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Min baby har ligget med hodet ned siden uke 28, men på kontroll i dag (35+5) lå den plutselig i tverrleie. Hva er sannsynligheten for at den da snur seg til hodeleie igjen? Og vet noen rutinene rundt oppfølging av dette?
Mammat3små Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 gutten min har ligget i seteleie en god stund, å på søndag var han snudd seg til tverrleie den rampen... prøvde spørre legen hva som kom til å skje hvis fødtselen starta uten at han har snudd seg, å fikk bare til beskjed at hodet må ned dit (sa hun å peka på "utgangen", å hvis vannet gikk så måtte man legge seg ned med en gang å ringe etter ambulanse... for uten om det følte jeg ikke at jeg fikk noe ordentlig svar.. :/ meeen så skal det jo sies at jeg vet om mange som har hatt barn både i seteleie og tverrleie som har snudd seg i siste liten... så håper både min og din (om du hadde en i tverleie) får rompa i gir å snur seg rundt
Jenny-penny Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Er i uke 38 og hun ligger i tverrleie foreløpig. Skal på kontroll mandag, har hun ikke lagt seg med hodet ned blir det inn på sykehuset til konsultasjon.. Er 2.gangs födende.
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 3. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2010 Jenny-penny: Vet du hva de gjør på sykehuset dersom hun ikke har snudd seg i uke 38 da? Har du blitt fortalt noe særlig om dette?
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Hei De tar ul, tar ct av bekken for å måle om det kan være aktuelt med setefødsel. De kan prøve å snu babyen utvendig dvs at de prøver å dytte babyen rundt. De overvåker hjerterytmen under evt snuing.
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 jeg har også en i tverrleie her... og jeg har fått forklart som hun over at hvis vannet går så må jeg legge meg ned og ringe ambulanse., dette er fordi at navlesnoren kan komme i klem. Det går ikke ann å føde et barn i tverrleie, så enten må barnet bli snudd eller så blir det keisersnitt.. jordmoren min sa det at noen barn snur seg av seg selv når riene begynner....
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 har også fått beskjed om at sånn babyen ligger i uke 36-37 er den veien de mest sannsynlig blir liggende.... men som sagt kan de snu seg under riene.
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 4. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2010 Men om babyen ligger i tverrleie, så får man vel mest sannsynlig keisersnitt litt før termin? Uff, kommer jo til å være så redd for at fødselen skal starte...
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 har nettopp vært på sykehuset og snakket med de om dette nå..., og legen sa at de aller fleste ungene finner rett vei i det fødselen starter. så derfor setter de ikke opp keisersnitt pga tverrleie.. det blir evt i forbindelse med fødsel. det er ingen fare om fødselen starter sa de til meg.. men at jeg da skulle legge meg ned og ringe ambulanse for å være på den sikre siden. nå er dette på haukeland, og der er de jo "kjipe" på å innvilge ks..., så det kan hende du vil få et annet svar på "ditt" sykehus... men uansett er ikke dette noe å være redd for!
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 4. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. november 2010 Skulle du da legge deg ned uansett om det var at vannet gikk eller rier? Skal du på noen ekstra kontroller for sjekke babyens leie eller? Hvor langt er du på vei?
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 4. november 2010 #12 Skrevet 4. november 2010 det var hvis vannet gikk! jeg går til kontroll en gang i uken pga vektst og blodgjennomstrømming så da blir det fulgt med på leie og.. jeg er i uke 35 nå.. så vi er omtrent like langt:)
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 4. november 2010 #13 Skrevet 4. november 2010 det var hvis vannet gikk! jeg går til kontroll en gang i uken pga vektst og blodgjennomstrømming så da blir det fulgt med på leie og.. jeg er i uke 35 nå.. så vi er omtrent like langt:)
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 4. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. november 2010 Ok! Merker jeg blir litt stressa av dette. Og hvis du får rier så gjør man bare som "vanlig"? Drar på sykehuset selv liksom... ? Og da sjekker de hvordan babyen ligger, og tar evt keisersnitt da? Er det ok å gå over termin også?
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 5. november 2010 #15 Skrevet 5. november 2010 du må ikke bli stresset! dette går helt fint! hvis du får rier drar du til sykehuset som vanlig.. hvis vannet går legger du deg ned og ringer ambulanse. vi skal nok komme på sykehuset litt fortere enn vanlig..., altså at man ikke trenger å vente til riene kommer med veldig kort mellomrom.. når du ringer sykehuset sier du at baby er i tverrleie, og da er de forberedt når du kommer... man kan fint gå over termin.. dette kommer til å gå kjempe bra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå