Gå til innhold

Mange som er blitt gravide ved AID kun med positiv EL-test?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge nok, og har bestemt meg for å dra til CFC i begynnelsen av neste år for inseminasjon.

Jeg bobler over av spørsmål, og tenkte at dette var et fint sted å få svar ;) Det jeg lurer på (i dag) er om det er nok å ta eggløsningstest eller om jeg burde scannes hos gynekolog i tillegg? Synes det virker som at mange scannes i tillegg, og tenker at man kanskje da er enda sikrere...?

Fortsetter under...

Det er jo ikke mer sikkert at man blir gravid fordi om man scannes på forhånd, men man finner hvertfall ut om folliklene er store nok for at det faktisk skal skje en EL. De fleste som scannes gjør det fordi man må gå på hormoner for å få store nok follikler, da krever de i Danmark at man scannes på forhånd og dersom man har mer enn 3 store follikler så får man ikke inseminasjon.

Er du usikker fremdeles så snakk med gynekologen din.

Jeg spurte egentlig fordi jeg lurte på om det i det hele tatt er nødvendig å oppsøke gynekolog før man reiser avgårde for inseminasjon. Eller om det er "sikkert" nok med bare positiv EL test. Jeg har regelmessige sykluser og har testet positivt på EL tester ifølge når EL skal være i syklusen min to måneder nå. Er spent så har måttet teste litt ut ;)

Takk for svar :)

Hei!

Jeg var på bare 1 scanning i forkant av inseminasjonen. Det var 4 dager før positiv el-test, bare for å se at det var noe vits i å reise til Danmark. Da hadde jeg 6 folikler og den største var bare 13 mm. Men, det klaffa på første forsøk :-)

Først og fremst - gratulerer med junispiren :)

Og så fint å høre at det klaffet på første forsøk! Det gir meg også litt håp ;)

Er kanskje lurt å gå til gynekolog først uansett for å, som du sier, se om det i det hele tatt er vits å reise til Danmark. Jeg bare håpte og tenkte at positiv EL test var nok... Jo mer jeg leser og undersøker jo mer finner jeg ut jeg må gjennom.. Men kan det hjelpe er det så absolutt verdt det :)

Kan jeg forresten spørre hvilken klinikk du brukte?

Jeg var hos gynekolog også et par måneder før inseminasjon når vi skulle igang med prosessen. Da målte han slimhinnen, tok en vanlig gynekologisk undersøkelse, tok endel hormonprøver, hepatitt/hiv prøver +++ Det er veldig greit å vite at alt er i orden før man drar, fordi det koster jo endel penger. Jeg og mannen var på Stork Klinik, og var VELDIG fornøyd! Stork krever at man har tatt hiv/hep. og også fått sjekket om man har antistoffer for røde hunder. Jeg er relativt ung (28 år), så tror nok også det hadde litt å si for min suksessfaktor, alt av hormonprøver var fine og slimhinna hadde også en bra tykkelse. Jeg ble insem. 26 timer etter positiv el-test, trodde det var for sent kanskje, men det ble fulltreffer :-)

Annonse

Så lenge du ikke går på hormoner så skal det ikke være nødvendig at du blir scannet før du reiser ned.

Regner med at gynekologen din har sørget for at du har tatt blodprøver for å sjekke om du får en heving av de riktige hormonene på riktig tid i måneden? Tror det er HcG de måler med den testen jeg tenker på. Hos meg fant de ikke dette og jeg må derfor ta hormoner.

Lykke til hvertfall. :)

Oioioi, enda mer nytt. Visste ikke at blodprøver for sjekk av hormoner var nødvendig heller jeg.. Men er det ikke disse hormonene en EL test måler og da gir positivt utslag på? Jeg hadde tenkt å ta EL tester og reise ned når klinikken anbefaler etter positivt utslag bare jeg... Dumt å ikke undersøke seg mer kanskje?

Jeg forstår jeg har mye å lære, så dere får bare unnskylde dumme spørsmål og uvitenheten min ;)

Takk for lykkeønskinger :)

Jeg får tenke enda litt på om jeg skal undersøke meg mer eller om jeg bare skal stole på jevne sykluser og positive EL tester. Jeg vil jo egentlig være så sikker som jeg kan få blitt før jeg drar jeg også....

Uansett supert å få høre erfaringer og solskinnshistorier som din/deres :)

Og tusen takk for svar :)

Hvis det er sånn at du står klar til å reise nedover en av de nærmeste dagene så ville jeg gjort det så lenge gynekologen sier go, også ville jeg heller sørget for å få målt hormonverdiene i neste syklus dersom du ikke skulle lykkes i første omgang.

Du er ikke dum, men man lærer etterhvert. Akkurat nå kjenner jeg at jeg er pittelitt på gyngende grunn, så når det kommer til de hormonverdiene så synes jeg at du skal snakke med gynekologen om h*n mener det er smart å gjøre.

Hei

Jeg tror at f.eks Stork krever en gynekologisk undersøkelse og svar på endel prøver før du har journalsamtale. Det hadde ihvertfall jeg.

Når disse undersøkelsen viste greie resultat trengte jeg ikke annet enn vanlig eggløsningstest før jeg dro ned til forsøk.

Lykke til!

Jeg har bestemt meg for CFC, og vet ikke hva de krever. Men etter å ha lest....sikkert hundrevis av tråder her inne de siste dagene (er litt gira nå som jeg har bestemt meg for at jeg har tenkt lenge nok og at det er på tide å "hive seg uti det", hehe) så har jeg i kveld sendt mail til et par gynekologer og håper jeg kommer til hos en av de. Siden jeg aldri før har prøvd å bli gravid og derfor ikke vet om jeg i det hele tatt er fertil så er det nok lurest å undersøke litt før man begir seg ut på en både dyr og stressfull ferd.

Glad jeg kom over dette forumet, har hjulpet meg masse allerede på to dager og jeg er veldig glad for svar :) Ser forøvrig at du er ei singel heterofil jente i Bergen - da er vi to ;)

Jeg var på Stork klinikk. De krevde diverse blodprøver og en samtale. Jeg hadde vært på rutinekontroll hos gynekologen ca 6 mnd tidligere, og de krevde ikke noen spesiell kontroll utover det. Jeg tok EL tester noen måneder før jeg reiste for å få litt oversikt over "normal" syklus. Når jeg så var klar til å reise, var det bare å vente på pos. EL test og dra. Jeg var superheldig og fikk full klaff på første forsøk (jeg er 35 år, så sjansen var visst 17%). Det er nå 5 mnd siden, og alt vel så langt. :-) Hvis det er komplisert for deg å komme deg til Danmark på kort varsel, er det kanskje mer aktuelt å skannes? Er du heldig og bor på østlandet, er det jo lettere å komme seg avgårde når testen er positiv (for da har du bare ca et døgn på deg)..

Annonse

Gratulerer! :) Og så bra å høre at det har klaffet på første forsøk, selv uten hormoner. Det gir håp for en 30 år gammel nybegynner ;)

Jeg har valgt CFC siden jeg etter mye tenking har bestemt meg for at anonym donor er det jeg vil ha og da var det billigst der. Har lest her inne at Stork og CFC kjører forskjellig på hvor lang tid etter positiv EL-test de inseminerer, så er litt engstelig for det. Men jeg får bare krysse fingre og håpe de vet hva de driver med på alle disse klinikkene ellers koker hodet over av ENDA flere tanker ;)

Har fått time hos gynekolog dag 12 i syklusen, håper det ikke er for sent ...og at han kan se fine follikler på scanning, samt fortelle meg at jeg er fertil. Har aldri prøvd å bli gravid før så fant ut at det kunne være en lur ting å undersøke seg først. Bor forresten i Bergen, og har sett at det går en del fly herfra til København. Bare håper det gjelder når man må bestille dagen før også, og at det ikke koster en halv månedslønn....

Tusen takk for fine innspill og for å ha gitt meg positive tanker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...