Gå til innhold

arbeidsledighet og gradert uttak - noen som vet...?

Anbefalte innlegg

Vi har kommet opp i en situasjon der mannen min blir arbeidsledig fra nyttår.

Vi hadde planlagt å ha gradert uttak, slik at vi skulle dele dagen i to og jobbe 50% av dagen hver, men nå blir jo dette vanskelig...?

Kan mannen min få 50% dagpenger og ha 50% permisjon? Han har vært og snakket med NAV i Oslo, og de sier at en av oss må ta hele permisjonen, vi får ikke lov til å ha gradert permisjon. Men jeg finner ikke noe på hjemmesidene til NAV som begrenser det graderte uttaket på den måten, så jeg lurer på om det de sier er riktig?

Fortsetter under...

Nav Oslo har helt rett, men kan ikke gradere foreldrepenger mens man går på dagpenger.

Et gradert uttak forutsetter en skriftlig avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Har man ikke arbeidsgiver blir en slik avtale ikke mulig.

Dessuten må man stille seg tilgjengelig for ethvert arbeid på heltid for å motta dagpenger.

Hjemmel for gradert uttak finner du i folketrygdlovens § 14-16, der første ledd sier:

"Ved delvis arbeid ytes det graderte foreldrepenger. Uttaket skal tilsvare differansen mellom 100 prosent stilling og mottakers stillingsdel, se likevel § 14-13. "

Som du ser står det ved delvis ARBEID. Det forutsettes altså at man må arbeide for å ta gradert uttak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...