Gå til innhold

Livet vårt har blitt mye lettere nå! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligere hengt meg veldig opp i å innføre rutiner. Nå skjønner jeg ikke logikken i tankegangen min, men jeg fikk helt panikk dersom ungen ikke ville sove til fast tid. De skulle jo tross alt begynne med rutiner fra 3 mnd.. Hadde jeg lest. Hver kveld var det samme rituale med bading, mat og legging. La han til fast tid hver kveld og kunne bruke timesvis på å roe han ned i senga. Grudde meg faktisk til hver kveld og fikk en smule panikkangst når han var helt hyper. Føltes som vi hadde dårlig tid hele tiden for å få han til å sove nok på dagtid også.

Så til slutt ga jeg opp å legge han før han var synlig trøtt. Har fortsatt samme rituale med bading og grøt sånn rundt 18, men orker ikke å stresse med siste pupp og senga før jeg ser at han er klar. Og merkelig nok er det mellom 19 og 20... Så han sovner faktisk tidligere nå. Og regulerer lurene på dagen bedre også. Passer på at han ikke sover etter 17, så går det bra. Men gud så deilig å bare ta livet med ro. Og om han ikke blir trøtt før 22 en kveld så overlever vi nok det også. Han er jo bare 5 mnd nå.. Skal vel bare være glad for at han forstår at det er natt når han våkner for nattmåltid.

Selvfølgelig synes jeg det er viktig med rutiner, de har vi jo enda. Men når jeg tenker meg om så er det jo logisk at man bør vente til babyen faktisk er trøtt med å legge. Vil ikke at han skal forbinde senga med noe kjipt og måtte ligge der lenge uten å være trøtt. Nå slipper jeg i allefall å sitte der inne i evigheter, kan si godnatt og gå ut nesten med en gang. Har også vent meg til at han som regel våkner ca 3 ganger de to første timene og plages litt med søvnfasene. Men når jeg er innstilt på det så slipper det å bli en irritasjonsfaktor. Og av erfaring så vet jeg at når han sovner ordentlig så sover han helt til mat.. :) Håper dette kan være til hjelp for noen andre som kanskje stresser litt unødig og plages. Har også innsett at søvnmønsteret forandrer seg ofte hos så små barn, så man må vel bare være innstilt på det også.. Det går bra og så dårligere i perioder.. Snart blir vel det lettere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, bra! Flott med rutiner, men alt med vett og forstand.

Et vennepar av oss var veldig hypp på rutiner, de endte opp med et barn som de aldri fikk lagt når de var på ferie, besøk ol. Da ble rutiner vanskelig og ungen ville ikke legge seg. Ikke bare bare det heller.

:-)

Skrevet

Ja enig. Så det samme her. Han ble helt messed up når vi var bortreist osv. Ikke bare lett å være nybakt mor, man kan henge seg opp i mange råd osv.. :)

Skrevet

så bra:) fint å høre at det ordnet seg. Å legge når han er trett har sikkert lettett litt på stresset og, for stress smitter fort på de små! Det gjelder å finne det som funker for seg, og ikke nødvendigvis ta alle råd man får til seg. Barn og foreldre er forskjellige, og ulike ting funker i ulike familier. Måtte det vare ;)

Skrevet

Heh ja. Nå har vi det fint. Helt til neste periode med et-eller-annet :P Men det fungerer kjempefint å vente til han er trøtt. Igår ble han litt stille og rolig så jeg tok sjansen og la han i senga. Han var helt rolig der også, så jeg gikk bare ut. Han sovna selv. DEILIG! Ikke våknet han heller når det var skifte av søvnfase.

Men jeg tror at forarbeidet jeg hadde før, der jeg satt inne hos han helt til han sovnet har lønt seg. Han er trygg i senga si og klarer derfor fint å ligge der uten meg. Så tålmodighet lønte seg her :) Tror også man må prøve seg fram med barnet sitt og at det som fungerer for en ikke nødvendigvis fungerer for en annen.. Men tips er jo greit uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...