Gå til innhold

Har KS innvirkning på senere graviditeter?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha♥med kul på magen♥

Jeg har en liten gutt som ligger i seteleie, noe han har gjort hele tiden. Grunnet en litt uvanlig form på livmora (den er hjerteformet) er det usikkerhet rundt hvorvidt han klarer å snu seg før fødsel, og nå sitter jeg og leser litt om alternativene jeg har.

Skal på vekstestimering om et par uker (er 31+0 nå), og da skal vi også evt til samtale om hva vi skal gjøre fremover hvis han fortsatt ligger i seteleie.

Hvis han ikke har snudd seg har jeg egentlig bestemt meg for KS, fordi det jeg har lest om setefødsel stort sett har vært skremmende. De virket også veldig åpne for det på sykehuset sist jeg var der (St. Olavs).

Men det jeg lurer på er, har et KS noe å si for mulighetene til å bli gravid senere? Mener også jeg leste en plass at arret i livmora kan gjøre at man har større sjanse for å abortere senere, dersom egget skulle feste seg i nærheten av dette. Stemmer det?

Blir veldig glad for svar, og også om noen har erfaringer med KS på St. Olavs :)

Fortsetter under...

Det skal være en noe økt sjanse for komplikasjoner i fremtidige svangerskap, ja. Noe økt fare for SA, morkake som fester seg i arret, fosterdød, forliggende morkake etc. Du kan sikkert høre med gynekologen om dette. Nå skal det sies at det bare er snakk om SMÅ prosenter her, og det får kanskje/antakelig ikke så stor betydning for hver enkelt av oss! Hvis sjansen for at noe skal skje øker fra 0,5% til 1,2%, for eksempel, betyr det at sjansen for at dette skal skje med DEG likevel er veldig liten! Man kan f.eks. miste, uansett hvordan man fødte tidligere. Jeg tror du først og fremst må ta et valg ut fra forholdene i den aktuelle graviditeten (den er jo tross alt viktigst!), og ikke bekymre deg så fryktelig mye for fremtidige graviditeter. Det er viktig å vite at det å ta ks ikke er direkte positivt for fremtidig fertilitet (man får jo et arr i livmora, og det virker som om mange ikke tenker over dette i det hele tatt), men for de aller, aller får det ikke så stor betydning i praksis.

Hilsen en som måtte ta akutt ks under første fødsel, og som selv har vært veldig bekymret for dette - og som jammen ble gravid i 1pp også denne gang, og som nå er i uke 27 etter et så langt komplikasjonsfritt svangerskap.

Takk for svar! :)

Det er jo ingen skremmende prognose egentlig. Synes bare det er greit å ta alle eventualiteter for seg før man gjør et valg. Men til syvende og sist får jeg se hva de sier på sykehuset først, det kan jo hende det ikke er noe valg å ta i det hele tatt, enten hvis bekkenet er for smalt eller han mot formodning klarer å snu seg :)

Lykke til videre, det er veldig godt å høre at det gikk bra for deg! :)

Ja, det er uansett på sykehuset du vil få den beste og mest balanserte informasjonen - etter akkurat DIN situasjon! Etter keisersnittet mitt, leste jeg litt for mye om diverse komplikasjoner. Fant f.eks. et tall (på en seriøs, medisinsk nettside) at 6% (e.l.) ble sterile etter ks. Jeg hadde det trøblete fra før, med mye skyldfølelse/depresjon pga den traumatiske fødselen og keisersnittet, og gikk rett i kjelleren. Var helt sikker på at dette kom til å skje meg.

Jeg tok det opp med gynekolog på sykehuset ca 8 mnd etter fødsel, dette med sterilitet etter ks - da så hun bare veldig rart på meg, og sa at dette hadde hun aldri hørt om, og jeg var den første hun hadde vært borti som hadde spurt om dette. Hun mente at det ikke kom til å bli noe problem etter et ukomplisert ks. Selv om jeg ble litt beroliget av dette, var gleden stor da jeg ble gravid i en fei igjen. :)

Du har uansett flere undersøkelser foran deg, det kan jo hende at han snur seg også... Jeg har en venninne (som også fødte på St Olavs, forresten:) som har hjerteformet livmor, og hun fødte vaginalt, i hodeleie, til termin. Det gikk helt fint, selv om hun også ble forberedt på at det kunne bli seteleie pga livmora. Du skal se at dette går helt fint, enten det går den ene eller den andre veien! Dette er jo en problemstilling de har vært borti mange ganger før.

Men når det er sagt, er det kjempefint at du allerede nå innser at et ks kan ha sin pris mtp senere graviditeter og fødsler, det viser bare at du ikke tar enkelt på denne problemstillingen i det hele tatt.

Uff, ja, det kan være farlig å lese for mye på nett.. :/ Godt å høre at du fikk snakket med en fornuftig jordmor, og ikke minst at du ble gravid igjen så fort :) Jeg har prøvd å ikke lese altfor mye, men på den andre siden så vil jeg gjerne vite så mye som mulig før jeg stiller til en sånn samtale. Men igjen, som sagt, så kan mye skje før den tid :)

Så godt å høre at du kjenner noen med hjerteformet livmor hvor babyen faktisk snudde seg :) Nå ble JEG beroliget kjente jeg :) Da er det alltids håp! De er og blir så uenige disse legene, at det er vanskelig å vite sannsynligheten for at det skjer eller ikke, når bebisen ikke har gjort mine til å snu seg enda (det er det vel egentlig ingen som kan vite før det evt skjer..). Det kan hende at jeg sitter her og grubler til ingen nytte ;) Hadde jo i utgangspunktet sett for meg at jeg skulle føde vanlig, men nå får jeg bare se hvordan det blir.

Tusen takk for kjempefine og hjelpsomme svar! :) Ønsker deg alt godt videre i graviditeten din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...