Gå til innhold

Videregående- hvilken linje?

Anbefalte innlegg

Er så usikker! Vil helst ha en jeg kan dra ut i jobb med fort. Har egentlig ingen aning på hva jeg skal gå, vurderer helse og sosialfag litt eller studiespesialisering.

Er det noe problem med skole når man har et lite barn? Eller finnes det linjer som gjør det vanskelig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142512045-videreg%C3%A5ende-hvilken-linje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Videregående skole er i utg.punktet fulltids utdanning og innebærer lekser, arbeid med innleveringer og en del lesing for å oppnå gode karakterer. Så det kommer nok noe an på hvor lite barnet er, om det f.eks. går i bhg og om du har noen som hjelper deg med barnet f.eks. på kveld og helg.

Det kan kanskje være et alternativ å ta skoleløpet over lengre tid?

Helse- og sosialfag er et VG1-kurs, og så må man velge linje i 2. klasse. Du kan f.eks. gå barne- og ungdomsarbeider eller helsefagarbeider (flere muligheter her, men dette er to av dem vi har på "min" skole). I så fall innebærer det 2 års læretid etter 2 års skolegang, eller du kan gå over på påbygg i fellesfagene og oppnå studiekompetanse. Påbyggåret er ganske stramt, med en del tungt stoff.

Går man ut som lærling etter VG2, så er læretida altså 2 år før man går opp til fagprøven. Da blir du altså fagarbeider og bruker 4 år. Går du studiespesialiserende, så er det 3 års normalløp til studiekompetanse før du må videre på høyskole eller universitet for å skaffe deg en tittel og en fagutdannelse.

Lykke til i valget - flott at du i alle fall vil ta tak i utdannelsen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...