mams1979+2små Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Har måttet slutte å amme og gir nå kun mme (Nan). så nå lurer jeg veldig på om jeg skal slutte med dråper eller fortsette som før??
mams1979+2små Skrevet 2. november 2010 Forfatter #2 Skrevet 2. november 2010 Jenta mi er 6 uker (om det har betydning:))
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Fant dette inne på Flaskemelk-forumet: Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme. Det er en stor fordel om mme-ernærte barn får tran, da de går glipp av langkjedede umettede fettsyrer som finnes i morsmelk. Enkelte mme merker er tilsatt fettsyrer, men de aller fleste inneholder langt fra nok! Så sjekk din forpakning. Et eksempel: -Anbefalt trandose fra 4 uker på 2,5 ml gir 0,6 g omega 3 i døgnet -Anbefalt trandose fra 6 mnd på 5 ml gir 1,2 g omega 3 i døgnet -1 l av min mme i døgnet gav 0,13g omega 3 Dersom ditt flaskebarn ikke vil ha tran så kan det godt få d-vitamindråper. De skal ha 10 mikro gram d-vitamin pr døgn (det er det samme som det er i 1 ts tran). Sjekke hvor mye det er i den mme du bruker for å se om det er tilstrekkelig der. Ellers sier helsedirektoratet at det i Norge ikke er rapportert om barn som har fått d-vitamin-forgiftning, og at det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran Se også om ernæring for flaskebarn på flaskeposten: http://www.flaskeposten.org/index.php?Item...mp;id=23&option=com_content&task=view
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Det står i den spedbarnsboken vi fikk på sykehuset at mme-barn skal ha halv dose tran eller d-vitamin. Da sønnen min ble født i 2007 fikk vi beskjed om å gi vanlig dose, men det kan jo være de har endret det fordi dosen d-vit er økt i mme.
EgG Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Ja, du skal gi d-vitamindråper. Men kun 2 dråper pr.døgn
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Hvor har du 2 dråper i døgnet fra EgG? På esken står det nemlig inntil 5 dråper i døgnet.
@--- Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Jeg fikk steng beskjed fra helsesøster om å ikke gi d-dråper til mitt flaskebarn. Tran kunne jeg gi. Vanlig dose.
Gjest Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Vi har fått beskjed om å kun gi tran. Dvitaminer finnes det i nan'en...
mamma`n til Emilgutten Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 På side 40 i spebarnsboken fra Sandvik, som jeg fikk utdelt på sykehuset. Står det at dersom barnet får morsmelkerstatnin skal skal det ha 2,5ml tran eller 2 dråper vitamin D. Der mor ammer skal barnet ha 5ml tran eller 5 dråper vitamin D.
Steget Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Vi gir 2,5 ml med tran. Vi fikk også beskjed av helsesøster å gi tran istedetofr d-vitamindråper. Hun sa også at vi ikke trengte å øke dosen til 5 ml så lenge hun får mme.
Fifrildi Skrevet 3. november 2010 #11 Skrevet 3. november 2010 Og jeg har fått beskjed på helsestasjonen om at så lenge jeg gir mme trenger jeg ikke gi tran eller d-dråper. Som er fint siden hun gulper vannvittig mye og ingen orker å bo i et hjem som stinker trangulp...
blomstre Skrevet 3. november 2010 #12 Skrevet 3. november 2010 Hei! Anbefalt inntak av vitamin D er 10 mikrogram per døgn fra 4 ukers alder. Det annbefales å gi d vitamin i form av tran fordi man da får nyttege fettsyrer på kjøpet. Nekter barnet å ta tran bør man gi d vitamin dråper. Sjekk hvor mye d vitamin det er i din mme på pakken og beregn hvor mye ditt barn får i seg i døgnet ved den mengden mme barnet spiser. Ligger mengden under 10 mikrogram så må du gi d vitamin dråper i tilegg. Doser slik at den totale døgnmengden fra mme + dråper blir minst 10 mikrogram. :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 3. november 2010 #13 Skrevet 3. november 2010 Blir så oppgitt av at helsesøstre rundt omkring gir totalt forskjellig beskjeder.. Fikk beskjed her at det var fint vi ga d-vitamindråper i tillegg til NAN siden vi ikke ga tran. Hvorfor kan ikke helsesøstre synkronisere seg mer? Er helt håpeløst å vite hva man skal stole på jo! :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå