Gå til innhold

Vikariat med kortere varighet enn 6 mnd

Anbefalte innlegg

Jeg har et vikariat med (litt) kortere varighet enn 6 mnd.

Før jeg begynte i vikariatet var jeg student.

Er nå sykemeldt på grunn av risikosvangerskap og kommer til å

være sykemeldt frem til fødsel.

Hva skjer med sykepenger etter at kontrakten utløper?

Og hva med foreldrepenger i permisjonstiden?

Jeg finner rett og slett ikke ut av det, veldig glad hvis noen kan hjelpe :)

Fortsetter under...

Du vil få sykepenger etter din arbeidsinntekt frem til kontrakten utløper.

Etter dette vil grunnlaget bli endret.

Vanligvis endres det til dagpengegrunnlag, men siden du tidligere har vært student så har du ikke opparbeidet deg rett til dagpenger.

Det vil si at fra den dagen kontrakten din går ut vil du ikke lenger ha krav på sykepenger.

Du vil da heller ikke ha rett på foreldrepenger, men engangsstønaden.

Du kommer i en vanskelig situasjon så du burde ta kontakt med ditt lokale nav kontor å undersøke om det finnes andre muligheter, f eks sosialstønad.

Loven sier "arbeidsforhold på under 6 måneder". Det vil si at dersom man har kontrakt med 6 mnd eller mer så gjelder ikke denne regelen.

Grensen er endelig, det vil si at dersom du mangler 1 dag på 6 mnd så gjelder regelen. Er kontrakten på 6 mnd eller mer kan man ha rett på sykepenger over et lengre tidsrom.

Dette kan virke veldig firkanta, men et sted må jo grensen settes.

Er ikke 100% sikker på om det vil være annerledes med svangerskapspenger, men tror ikke det vil gjøre noen forskjell. Svangerskapspenger regnes etter samme regler som ved egen sykdom. i tillegg forutsetter svangerskapspenger at arbeidsgiver dokumenterer at de ikke kan tilrettelegge. Har man ikke lenger arbeidsgiver vil man ikke kunne skaffe slik dokumentasjon.

Tusen hjertelig takk for svar.

Lurer på om det hadde ordnet seg hvis jeg hadde fått vedtak om svangerskapspenger før vikariatet gikk ut?

Dette var værre enn jeg hadde forventet, men det aller viktigste er at

babyen holder seg i magen til den er sterk nok til livet utenfor.

• 3 uker senere...

Det hadde ikke spilt noen rolle om du hadde fått innvilget sv.sk penger før vikariatet gikk ut.

Svangerskapspenger og sykepenger er sidestilt som grunnlag for beregning foreldrepenger i permisjonstiden, men et absolutt krav er at du har vært i arbeid (dvs i et ansettelsesforhold) i minimum 6 mnd av siste 10 mnd før fødselen. Så lenge du ikke har vært det vil hva slags stønad du har mottatt ikke ha noen betydning.

Annonse

Tror du misforstår en vesentlig regel her anonym 11:59.

Ved et arbeidsforhold som er av kortere varighet enn 6 mnd så har man ikke rett på sykepenger eller svangerskapspenger utover det tidspunkt

arbeidsforholdet er ment å vare.

Dvs at det er av liten betydning om man blir sykemeldt før vikariatet går ut. Fra den dagen arbeidsforholdet er ment å opphøre opphører retten til sykepenger etter samme grunnlag som man hadde i den lønnen. Evt får man sykepenger etter et dagpengegrunnlag om man hadde hatt rett på det.

Det hjelper ikke at sykepenger eller svangerskapspenger teller som grunnlag dersom retten opphører før man har opparbeidet seg 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...