Gå til innhold

Noen som har erfaring med å kutte ut melk fra kostholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal teste om det hjelper babyen at jeg kutter ut melk fra mitt kosthold. Men alt inneholder jo melk!!! Noen som har tips til hva man kan spise? Ser for meg et ganske ensformig kosthold en ukes tid ettersom jeg ikke orker å bruke altfor mye tid på dette. Er rugbrød ok å spise?

Og når det gjelder morsmelkserstatning, hvilken anbefales å bruke for å unngå melk? Gir nemlig flaske i tillegg til at jeg ammer.

Råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har selv laktoseintoleranse, og tåler derfor melk i kun små mengder. Drikker til vanlig laktoseredusert melk, og bruker stort sett dette i matlaginga og i frokostblandingen. Den ene gangen jeg drakk ett glass vanlig melk etter at jeg fikk gutten min, fikk han skikkelig mageknip! Så her er det ingen tvil! :P Men det går altså bra med laktoseredusert melk for oss begge. Har ingen problem med ost og andre meieriprodukter med melk i, så lenge det er med måte, noe som gjelder for de fleste med laktoseintoleranse. Er ikke sikkert du trenger å kutte ut alt som har melk i seg, med andre ord! Det var iallfall ikke nodvendig her i gården :)

Skrevet

Hei!

Kan signere på at det krever litt å få til en meny uten melk/meieriprodukter :-)

Her er noe av det jeg lager:

- ovnsbakte grønnsaker, det meste av grønnsaker blir godt i ovnen sammen med god olivenolje, tørkede urter (provencekrydder f eks) og litt persille

- hjemmelagede supper - tomatbokser med kraft, potet & purre, gulrot, spinat etc

- hjemmelagede kjøttkaker

- bondeomelett

- italiensk pølseform (dropp osten):

- laksefilet i ovn eller pannestekt i god olje

- dessert: frukt / bær med vaniljesaus uten melk

"Melk", joghurt, iskrem uten melk - basert på soya eller havre - finnes på helsekostbutikker og velassorterte matbutikker.

God olivenolje, tørkede og friske urter + godt salt (f eks maldon) er alfa omega synes jeg for å få til gode retter når alt av meieriprodukter er ut.

Re mme får du en variant uten melkeproteiner på apoteket. I pulverform og ganske dyrt.

Lykke til :-)

Skrevet

Nb husk tran og kost- / kalsiumtilskudd. Lurt å evt kjøpe " melk" fra helsekost tilsatt a+d vitamin.

Pes, mye å huske på :-)

Skrevet

Jeg bruker melkefri mme som heter nutramigen til mini.

Det er to typer, en for nyfødte og en for de over 6 mnd. Den koster mellom 200-230 pr. boks.

Om dette hjelper bør du komme deg til en barnelege slik at du kan allergiutrede barnet for da kan du få dette på blå resept, og siden babyer ikke betaler egenandel vil det si helt gratis.

Det hjelper ikke å ta vare på kvitteringer og slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...