Gå til innhold

Noen som jobber for NAV her

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en liten ting her jeg lurer på. Skal prøve å forklare så godt jeg kan.

I sommer fikk jeg jobb som sykepleier 50% fra september av. jeg søkte om ulønnet permisjon frem til 10.januar 2011. Da er det meningen at jeg skal trå inn i stillingen min. Så fra 1.september har jeg jobber alt fra 1-2 vakter uken på samme stede hvor jeg har fått jobben. har ingen kontrakt på det, men jeg tar ekstravakter. Så har det jo da vist seg i mellomtiden at jeg faktisk er gravid. dette fant jeg ut rundt 17.september. så kommer spørsmålene.

1. Om jeg skulle bli sykemeldt nå(noe jeg ikke harlyst til, men om kynnerene kommer så MÅ jeg). vil jeg ha rett på noe økonomisk støtte fra nav??

2. hvis jeg skulle bli sykemeldt nå å feks svangerskapet ut. dersom jeg har rett på penger nå fra NAV nå. Hva skjer da når januar kommer å jeg egentlig skulle tård inn i stillingen min. Vil jeg da få utbealt for en 50% stilling fra nav i stede for lønn for jobb en til to dager i uken???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: du kan ha krav på sykepenger ja ettersom du har jobbet mer enn 4 uker, men sykepengene blir da basert på det du har tjent..

2. Om du ikke kommer deg ut i jobb i den 50% stillingen vil du ikke få utbetalt for der enn det du har jobbet nå.... Sykepengene øker ikke fordi stillingsprosenten øker ettersom sykepenger er opptjent FØR sykdom

Skrevet

hmm, så da må jeg egentlig klare å jobbe 4 uker i 50% stilling. dette ser ikke bra ut for meg. sist ble jeg sykemedlt pga unormalt mye kynnere allerede frauke 13. Kom meg aldri i jobb igjen. :(

Er du sikker på det med nr2?? mannen min har feks vert en del sykemeldt pga kneoperasjon. Når han var sykemeldt steg han i lønn. Han fikk da denne lønnshøyningen utbetalt av nav også selv om han var sykemeldt

Skrevet

Ja jeg er rimelig sikker.. Kan ikke forklare hva som skjedde med mannen din, men jeg er rimelig sikker på at det man hadde i sykepengegrunnlag når man begynte i sykemelding er det man får hele perioden man er sykemeldt..

Det samme gjelder jo f.eks om man går opp i lønn via lønnsforhandlinger eller øker stillingsprosent mens man har foreldrepermisjon.. Får ikke mer penger..

Hadde det vært mulig hadde det jo bare vært å fått ordnet seg papirer på en 100% stilling man skulle begynt i 1 mnd etter permisjon/sykepenger og dermed fått mye mer i sykepenger/permisjonspenger....

Men i teorien er det nok å arbeide 1 dag i 50% stilling for å få den nye lønnen som grunnlag, men for å være 110% sikker er det best å holde ut i 4 uker ja..

Skrevet

Vet ikke helt om jeg er enig med deg i punkt 1, lille M :)

Hi har en veldig spesiell sak.

I utgangspunktet er det avtale om permisjon frem til januar 2011, og ved avtale om permisjon opphører all rett til sykepenger.

Hi jobber likevel noe, men uten kontrakt. Det vil si at hun ikke kan vise til noe kontrakt med varighet på over 6 mnd som vil gi rett til sykepenger etter lønnsinntekten frem til permisjonsstart.

2-3 mnd med 1-2 vakter i uken når man i utgangspunktet har avtale om ulønnet permisjon gir ikke automatisk rett til sykepenger selv om man har jobbet slik i minst 4 uker.

Skulle Hi søke om sykepenger nå vil nok søknaden bli vurdert bla a på bakgrunn av om det kan dokumenteres at hun faktisk skulle jobbet slik frem i tid. I utgangspunktet har hun ulønnet permisjon, og kan derfor ikke vise til inntektstap.

Når det gjelder punkt 2 er jeg helt enig med deg. Dersom hun har rett på sykepenger og er sykemeldt frem til permisjonsstart vil sykepengegrunnlaget legge grunnlaget for foreldrepengeperioden. 50% stillingen vil ikke ha betydning så lenge man ikke fysisk har jobbet i den.

Skrevet

svar på nr 1: Synes svaret ditt er litt rart. Nav regner jo ut i fra lønnen din. Å jeg har jo hatt inntekt de siste 10 mnd før permisjon. Men du mener at jeg må skaffe meg en kontrakt??

Skrevet

Ja, du har rett i at nav regner sykepenger ut fra lønnen. Men dette forutsetter at man fyller inngangsvilkåret for rett til sykepenger - nemlig at man kan vise til tap av pensjonsgivende inntekt.

Da du i utgangspunktet har ulønnet permisjon, og kun har jobbet få vakter i en kort periode (under 6 mnd er å anse som en kort periode) så vil man jo stille spørsmålstegn ved hva slags inntekt du kan dokumentere at du taper. Så lenge du ikke har kontrakt som sier noe om at det er planlagt at du skal jobbe frem i tid kan du jo ikke vise til inntektstap. Det du kan vise til er en avtale om ulønnet permisjon, noe som ikke sier noe om at du taper inntekt. Dette er faren ved ulønnet permisjon, man mister rettigheter ved sykdom.

Men jeg skal være forsiktig med å konkludere at du ikke får, men vil forberede deg på at det ikke er noe selvfølge at du i din situasjon har rett på sykepenger.

Saken din er som jeg skrev over her, veldig spesiell. Hadde jeg fått saken din på jobb hadde dette vært en sak jeg garantert hadde tatt på et fagmøte fordi flere faktorer spiller inn.

Skrevet

Jeg vil vel si at jeg viser at jeg hartenkt å jobbe frem i tid når jeg skal begynne i min 50%stillin i januar? Det som har skjedd er at jeg var i permisjon frem til slutten av august (barnet mittvarda 20 mnd gammelt). Pga manglende plass i barnehagen (hvor hun nå endelig harfått plass i januar) måtte jeg bestemme meg for å søke permisjon i stillingen min frem til hun begynne ri barnehagen. da vi ikke hadde råd til at jeg berrevarhjemme ulønnet har jeg derfor måttet ta ekstravakter fra 1.september. Så jeg har jo på en måte hele tiden hatt en eller annen form for inntekt. ynes derfor det er veldig rart at jeg ikke skal kunne fylle kravene for å få permisjon igjen i mai. Jeg harvert i jobb, emn kan ikke gå 50% fordi barnet har inegn plasså være.

Men når det er sagt. Hvis jeg feks får arbeidsgiver til å rodne en kontrakt for meg som sier at jeg har permisjon fra DELER av den 50%stillingen min fra september frem til januar??? ville jeg fått da??? De harnemlig ingen som er godt inn i min stilling fordi hun som skulle ble alvorlig syk.

kan seriøst ikke være lov å nekte meg å få permisjon når jeg har hatt en eller annen form for inntekt hele veien. da må jeg berre være sjokkert over hele helsenorge

Skrevet

Jeg leste litt her nå:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147957.cms

Hvis jeg forstpår detrett så står det at pensjonsgivende inntekt er noen man sier når man er i ett arbeidsforhold. Vil arbeidsforhold feks si "kontrak". At man må ha ein kontrakt. Hvis det stemmer så er egentlig allt i orden hvis jeg berre får odnet meg en kontrakt fra september til januar da???

Skrevet

Ja, men pr. dags dato kan du ikke dokumentere inntektstap. Du kan dokumentere et inntektstap fra januar. Det er situasjonen din på sykemeldingstidspunktet som er avgjørende.

Nav legger seg lite opp i hvorfor du har permisjon, men ser kun på at du har valgt å ta ulønnet permisjon.

Å få en ny kontrakt er sikkert verdt forsøket, og den vil jo bli tatt med i beregningen.

Forøvrig har jeg nå svart på din rett til sykepenger pr. dags dato. Men det er klart det er avgjørende for foreldrepengene dine om du nå har rett til sykepenger eller ikke dersom du ikke er i stand til å jobbe fremover.

Det er ingen som nekter deg permisjon, men det er retten til foreldrepenger som du kanskje ikke opparbeider deg.

Og at du er sjokkert over helsenorge? Vel, du har selv valgt å ta ulønnet permisjon. Konsekvensen av det valget er det ditt ansvar å sette deg inn i. Det er ingen hemmelighet at retten til sykepenger ved egen sykdom faller bort når man velger permisjon uten lønn.

Og dersom du nå blir så dårlig at du ikke er i stand til å jobbe og ikke har rett på sykepenger, så har du jo ikke hatt en form for inntekt hele veien frem til permisjon.

Inntektstapet kan du ikke dokumentere før fra 1. januar, og skal du ha sykepenger etter den stillingen må du ha jobbet minst 4 uker i den stillingen.

Men som jeg skrev over her - det kan hende du har rett på sykepenger, men jeg er usikker fordi du er i den situasjonen du er.

Skrevet

ja, men eg har skevet de siste tingene i forhold til om jeg jobber. jeg har plan i å komme meg til januar UTEN sykemelding. Så hvis jeg klarer det og i tillegg får kontrakt fra september til januar så har jeg vel like mye rett å foreldrepenger jeg som alle andre??? da har jo jeg jobber 10 mnd før jeg går ut i permisjon

Skrevet

vil vel frem til at jeg pr. dagsdato ikke har noe inntektstap (i form av ingenlønn) så lenge jeg ikke blir sykemeldt. jeg jobber jo og harfått lønn hver eneste mnd i flere år

Skrevet

Dersom du jobber frem til januar uten sykemelding så stiller jo situasjonen seg helt annerledes. Da har jeg misforstått. Trodde du spurte om din rett til sykepenger pr dags dato, eller før 1. januar.

Skal du ha din 50% stilling som grunnlag som sykepenger og foreldrepenger vil jeg nok råde deg til å jobbe i denne i 4 uker.

Jmf retningslinjene til § 8-15:

Syk etter avviklet permisjon

[Endret 11/05]

En arbeidstaker som blir syk etter at permisjonen er avviklet og arbeidsforholdet er gjenopptatt, har først rett til sykepenger når vedkommende har arbeidet i minst fire uker, jf. § 8‑2 . I slike tilfeller må retten til sykepenger vurderes i henhold til § 8‑47 første ledd bokstav b.

Skrevet

takk og lov, kjennte jeg ble svett her. Men vil jeg få foreldrepenger både med og uten arbeisavtale??? Planen er at jeg skal jobbe ja, ville berre sjekke reglene hvis jeg måtte sykemeldes.Men nå når jeg vet at det ikke er mulig for å opparbeide meg retten til foreldrepenger så nekter jeg om legen vil sykemelde meg for å si det sånn.

men nå ble jeg glad. Hvis jeg forstår deg rett så klarer jeg å opparbeide meg retten til foreldre penger hvis jeg klarer å jobbe ut januar i det minste da:)

tusen takk for at du tok deg tid til dette. jeg harvert heeeeeeeeelt nervevrak i hele dag. Tenkte at det varda rartat ikke jeg skulle klare det når jeg jobber LITT frem til januar. jobber jo en til to vakter hver uke på snitt

Skrevet

Ja, du har forstått det riktig da:)

Men som jeg har skrevet flere ganger, det kan hende du har rett på sykepenger også om du skulle bli sykemeldt i dag. Jeg er usikker på dine sykepengerettigheter.

Så du må ikke ta "for god fisk" at jeg skriver at jeg tror du ikke har rett. Jeg sitter ikke med hele saken din og kan derfor ikke gi deg noe fasitsvar.

Vil du ha et helt konkret svar bør du ta kontakt med ditt lokale nav kontor.

Skrevet

det fr jeg gjøre hvis det blir aktuellt. Nå er jeg berre sjele glad for at dersom jeg klarer å jobbe å ikke bli sykemeldt med det første så får jeg permisjonen min.

Tusen takk skal du ha:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...