Gå til innhold

Dere som "nylig"har bygget hus..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi skal i gang nå (håper jeg, søknad inne i skrivende stund), og vi har også bygget før. Å foreslå priser er nesten umulig fordi det kommer an på hvor mye som skal gjøres.

Sist brukte vi 30 000 kr på grunnarbeid, en flat tomt, måtte ikke bytte masse osv, så veldig billig. Nå har vi skrå tomt, må sprenge, flytte masser osv og det vil komme på ca 600 000 kr. Sist hadde vi en ringmur som vi satte opp og fylte betong i selv, la ut isopor, plast og armering i gulv selv men hadde folk inne til å støpe platen, totalt kom det vel på en 50 000 kr om jeg ikke husker helt feil. Denne gangen skal vi ha støpt 1. etg og vi skal ikke gjøre noe selv, så mur, isolering og støpt plate, radonsperre osv kommer vel på ca 580 000 kr totalt.

Jordvarme har jeg ikke erfaring med.

Om det blir dyrere enn forventet kommer an på om en husker alt og tar med realistiske priser. Jeg er 99% sikker på at vi ikke får større budsjettsprekk enn beregnet denne gangen fordi vi vet om alt av utgifter (har jo bygget før) og har fått fastpriser på alle tilbudene, men sist fikk en saftig budsjettsprekk ja. Byggebolig.no kan være en god hjelp for dere til å sjekke om dere har husket alt.

Lykke til da! :-)

Takk for svar=) Vi begynner til uken med gravingen..Skråtomt med bra masse,slipper å sprenge.. Men vi må bygge forstøttningsmur i enden av tomten på 4m i høyden og ca 30m lang (skal lø stein) Det fordyrer jo en hel del hele prosjektet vårt. Mens Selve grunnmuren til huset skal ikke ha dekke, så den blir nok ikke så dyr..Garasjen skal ha kjeller og støpt dekke 8x8m. vi har fått forspeilet pris på grunnarbeid, grunnmur og forstøttnings mur til 950000.. men kan bli litt dyrere med sistnevnte mur.. Håper bare at det kan holde..

Hva utgjorde det saftige saftigbudsjettsprekket sist da??? Kanskje noe uerfarne meg har glemt??

Vi er så usikkre angående hvilke varme vi skal ha.. Hvilke skal dere ha???

Annonse

Vi kommer til å ha noen varmekabler, men mest luft-luft varmepumpe og vedovn + peis (stort hus). Nå er det jo vanskelig å vite hva dere har beregnet, og ha som evt er med i tilbudene dere har fått men noen sjekkpunkter (utenom tomt og grunnarbeid) er:

*tømrer

*elektriker, husk å få med nok el-punkter, tv- uttak, ekstra trekkerør, nettlgang osv

*rørlegger (er badekar, klosetter, balndebatterier ol med?)

*baderomsmøbler, dusjkabinett/hjørne osv

*kjøkken, skap og beneplater ol, det som er med i huspakker er nesten alltid for lite

*hvitevarer, vil virkelig anbefale induksjonstopp, stekovn med prolyse osv når dere først skal ha nytt, men det koster jo ekstra

*garderobeskap

*takstmann til å følge opp byggingen (ofte krav fra banken)

*oppvarming (varmepumpe, peis, jordvarme ol)

*byggelånsrente (beregn minst 70 000 - 100 000 kr der)

*byggestrøm og evt ekstern tilgang til vann

*påkobling til vann/kloakk

*om det ikke er med i grunnarbeid, så rør ol fra tomtegrense og opp til/inn i huset

*støp av baderomsgulv i andre etg enn 1. etg dersom dere har dette

*pipe og muring av denne

*malerarbeid (flislegging, maling, gulv og gulvlegging, sparkling osv)

*sentralstøvsuger og balansert ventilasjonsanlegg er ikke alltid inkludert og noe som er et "must" synes jeg

*årisstigning. Med mindre dere har fått fastpris, så beregn ca 5% prisstigning på de tilbudene dere alt har fått. Ofte utgjør prisstigning ca 100 000 - 200 000 kr totalt i en byggeperiode, og mange sprekker budsjettet sitt kraftig på å glemme dette og byggelånsrenten.

Lykke til med bygging da! :-) Håper vi også snart kommer oss igang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...