Gå til innhold

Hvilke gammeldamenavn er brukt på barn i din omgangskrets?

Anbefalte innlegg

Veldig mange av småjentene jeg kjenner, i barnehagen, nabolaget, barn av venner etc har "gammeldamenavn". Det er navn som man like godt kan finne igjen på eldresenteret som i barnehagen. Jeg liker slike navn og synes det er hyggelig at de kommer tilbake. Men noen navn er tydeligvis fortsatt for tantete til at de blir brukt igjen. Finnes det noen små Reidun, Rigmor, Olaug, Ruth, Svanhild e.l?

Hvilke gammeldamenavn er brukt på barn i din omgangskrets?

Jeg vet om disse småjentene:

Signe

Tora

Johanna

Synnøve

Agnes

Ellinor

Ingeborg

Fortsetter under...

Noen "gamle" navn i min omgangskrets:

Cora

Mabel

Agnes

Einar

Alfdis

Tora

En jente på skolen hvor mamma jobber heter Margitt, det synes jeg var et utrolig sjarmerende navn på en liten jente. Jeg har liksom ikke riktig "sett" dette navnet før, men nå synes jeg det er veldig flott navn, som jeg kunne ha vurdert hvis jeg fikk en datter til.

Appropo navn som ikke har kommet tilbake, så liker jeg Inger godt. Men jeg kjenner ikke til noen småjenter som har fått dette navnet, og det synes jeg i grunn er litt merkelig - med tanke på så mange gamle navn har kommet tilbake, i tilegg til at Ingrid er såpass populært. Men kanskje det dukker opp etterhvert?

Annonse

Egentlig har jo nesten alle "gamledamenavn", fordi de fleste navn er "resirkulerte".

Emma, Sara, Emilie, Julie og Otilie er vel rundt hundre år hvis de lever.

De du nevner som "gammeldamenavn" vet jeg om folk i alle generasjoner som heter.

Gammeldame og gammeldame-navn, skjønner hva du mener. Nevner ikke de som er på topp... I allefall, disse syns jeg faller inn under den kategorien:

Ingeborg

Sigrun

Kari

Eldri

Eldbjørg

Margrete

Margit

Astrid x2

Jenny

Othelie

Anne-Grete

Ingeborg

Sjur

Sigurd

Hans

Ivar( vart visst gammelmannsnavn og her men....hehe)

Anna

Jens

Margit Kristina

Ho eine som vart døypt Astrid, der sto det mellom Astrid og Berglijot

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...