Gå til innhold

ang. løpende opptak til barnehage (oslo)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å søke om barnehageplass fra mars-april. Har det noe å si når jeg søker ift når jeg ønsker plass (utenom hovedopptaket)? Er redd hvis jeg søker nå vil vi plutselig få tilbud om plass fra f.eks januar og "må" ta imot denne. Eller er det sånn at jeg bør søke så tidlig som mulig for å komme først i køen?

Noen som vet?

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig usikker.

Begge barna mine er født i mars, og jeg søkte plass fra 1. februar begge gangene, for da hadde det bare blitt 1 måned å betale før de skulle starte.

Med førstemann fikk vi ikke plass før 1. mai. Med andremann fikk vi plass i en familiebarnehage fra april.

Så for oss ordnet det seg veldig greit!

Om du søker fra januar, kan du være så "uheldig" å få plass fra da, og da må du betale den fra da av.

Men aner ikke hvordan det funker med køsystemet...

Skrevet

I Oslo søker du om plass fra når du trenger plassen. Ved opptak vil barna bli prioritert etter alder, dvs de eldste får plass først (+ andre kriterier selvfølgelig). Det har ingenting å si når du har sendt inn søknaden.

Du kan sjekke ventelistene for bydelen din, så får du en anelse om dere har mulighet til å få plass eller ikke. I vår bydel er det så godt som umulig å få plass i løpet av året. Det går selvsagt an å søke om plass i en annen bydel, men da går ikke hverdagslogistikken opp...

Skrevet

Dersom du søker i en annen bydel, kommunale eller private barnehager -så kommer du bakerst i køen. Bak alle barna fra den bydelen barnehagen ligger i.

Klok av erfaring - så ville jeg ikke søkt en annen bydel, uten å ha sjekket om det er mulighet å få plass først! Vi fikk ikke plass.

Skrevet

Som andre over her skriver. Du havner ikke i kø etter når du søker. Køen ordnes etter prioritet og så etter alder. Prioritet er gitt til funksjonshemmede og barn av foreldre med ulike problemer. Men de som ikke fikk førstevalget sitt i høst, har også høy prioritet. De kan stå på venteliste til førstevalget sitt og har prioritet 3. Søsken har prioritet 4. Regner med at du har prioritet 9, og dermed havner du bak alle de over hvis det dukker opp en ledig plass.

Det dukker ikke opp mange ledige plasser i løpet av året. Det skjer jo bare hvis noen slutter eller hvis det bygges noe nytt. Og sannsynligvis står det noen foran deg i køen hvis det er en populær barnehage du vil ha plass i. Jeg synes ikke du skal være redd for å få en plass fra januar. Hvis du får en plass da, og må betale noen måneder ekstra, skal du tvertimot være fornøyd. Hvis du håper på plass i mars/april, ville jeg søkt fra 1. februar, så er du med hvis det mot formodning dukker opp en ledig plass. Men dersom det dreier seg om kommunale barnehager, er sjansen stor for at du må vente til august. Det er få ledige plasser i løpet av året.

Alternativet er familiebarnehager. De står friere til å ta inn hvem de vil, og flere har ledige plasser i løpet av året.

Skrevet

Takk for svar! :)

Da har jeg litt tid på meg enda til å sette opp en "smart" liste. Har jo skjønt at noen bhg er mindre populære enn andre, og at det kan bli ledige plasser i løpet av året.

Vet også at flere av familiebarnehagene har hatt ledig kapasitet i det siste, så regner med at vi finner en løsning hvis vi ikke får plass i vanlig bhg.

Annonse

Skrevet

Det stemmer ikke lenger at du kommer bakerst i køen hvis du søker i en annen bydel. Det var før. Nå er hele Oslo et inntaksområde, så alle stiller likt uansett hvor man bor i kommunale barnehager. Dette for at de skulle klare å oppfylle full barnehagedekning. Nå kan de nemlig tilby plass hvor som helst i hele Oslo hvor det er ledig og da har de oppfylt sitt krav til å tilby plass. At logistikken for deg kan bli umulig med barnehageplass i en bydel på andre siden av byen blåser de i. Alt for statistikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...