Gå til innhold

HJELP! Er det kolikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som er 7 uker og som gråter generelt sett mye. I starten hadde han gråtetokter kanskje en gang i uken, men denne uken har det nå pågått 3 dager på rad. Hysterisk gråting som kun stilner dersom vi går tur, eller jeg gir han pupp. Som regel kan også bæresjal fungere. Gråter gjerne 1-2 timer før vi får roet han ned. Jeg vet allerede at han plages med luft i magen, og ligger mye på natten og "presser." Og for å også nevne det, har vi virkelig prøvd alt og lest alt om kolikk/mageproblemer på nett. Vi har også vært hos kiropraktor uten at han fant noe feil.

På dagtid er han som regel i godt humør- dvs. han gråter aldri hysterisk, det begynner først på ettermiddagen/kvelden. Men han krever generelt sett mye og det er sjeldent han er tilfreds med å ligge alene lenge om gangen. Ofte sover han veldig lett og det skal ingenting til før han våkner. Derimot når han først sovner ordentlig, har han veldig vanskelig for å våkne igjen.

Jeg bare lurer på om dette er kolikk? En mild grad av kolikk? Eller "kun" mageproblemer og ikke kolikk?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke dette kvalifiserer til kolikk. Det er vel litt for lite skriking og har begynt for sent til at det kan være kolikk. Jeg tror at det veldig snart vil bli bedre. Ofte når både "vanlig" magevondt og kolikk en topp rundt 7 uker, så hold ut -om en uke eller to vil du nok se bedring :-)

Skrevet

Mine to har vært ekstremt sensitive for hva jeg har spist fra ca 4 ukers alder til ca 4 mnd og gråtingen var stort sett konsentrert til kveldstid. Det gjorde underverker for min del å kjøre enn vann & brød-diett en periode, for så å gradvis introdusere de tingene de reagerte på. Listen er lang for hva de kan reagere på, og de kan godt reagere på en ting og ikke på en annen. Husk tran og vitamin- evt kalsuimtilskudd.

melkeprodukter (fløte er gift, kokosnøttmelk kan også gi reaksjoner)

soya

kaffe

sjokolade

lakris

alkohol (spesielt tørre viner)

fersk gjærbakst

veldig grovt brød

spekemat

nøtter

kål

erter

løk (alle typer)

sterkt krydret mat

reker

krabbe

jordbær

kullsyreholdige drikker

sitrusfrukter

eple

druer

rabarbra

syltetøy/bær

kunstige søtningsstoffer (f.eks i saft, godteri)

har også hørt chips, tror det er pga de kunstige smaksstoffene, men er ikke sikker

Ikke sikkert dette er riktig for deg - men ønsker deg LYKKE TIL uansett :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...