Gå til innhold

Hvor mye babytøy har dere handlet inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg kanskje har litt lite....

Jeg har: 8 body m/ lang arm i str.56

6 body m/ lang arm i str.62

3 body m/ kort arm i str.50

2 ullsett bukse og body str.56

1 ull lue

2 bomulls luer

3 par votter

8 par sokker

1 fleeceskjerf

1 fleecedress m/hette str.56

1 fleecedress m/hette str. 62

1 fleecesett bukse m/føtter og jakke m hette str.56

1 selebukse str. 56

2 bukser m/føtter

Jeg har ikke kjøpt inn ute vinterdress enda og strømpebukser.

Er det noe mer jeg mangler?

Blir veldig takknemlig for tips og råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

jeg synes det ser bra ut jeg. Jeg har nok handlet litt mer selv.

Jeg har noen sett med bukser/gensere i tillegg.

Men det er jo fordi jeg syns det er så gøy og handle at jeg har litt mer.

Men hva med et par pysjer, sparkebukser( sånne som går over hele kroppen) å så tror jeg det er lurt og ha et par sånne nattposer. Tilfelle babyen er urolig om natta og sparker av seg dyna. Så fryser den ikke:)

ellers har jeg kjøpt sånne babysko, eller tøfler blir det jo:)

Syns det ser veldig bra ut det du har kjøpt jeg:)

Skrevet

Takk for tilbakemelding:-)

Jeg glemte jo selvfølgelig å skrive pyjamas:-) ,2 stk m lang arm.

Burde jeg kanskje kjøpe inn litt mer klær i str. 62 ? Babyen vokser jo så veldig fort ut av klærne...

Skrevet

Jeg ville heller kjøpt 56 enn 62.

62 kan være veldig stort til en nyfødt. Og å brette opp flere ganger på ermer og bein er ikke noe særlig.

Du kommer deg nok ut for å få kjøpt inn i 62 til det trengs, babyen trenger det neppe de første ukene.

Ville kjøpt noen flere bukser, enten vanlige eller sparkebukser.

Jeg fikk en som gulpet en del og det ble gjerne 3-4 klesskift om dagen. Jeg hadde en del i 50(som passet helt fint ganske lenge), men måtte fort ta i bruk 56 (som egentlig ble for stort de første ukene), for jeg rakk ikke vaske og få tørr klærne fort nok.

Gutten min hadde helt normal str ved fødsel og tok ikke i bruk 62 før han var nærmere 3 mnd.

Skrevet

Ville nok hatt flere enn 2 pysjer. De kan fort gå på en natt. Jeg har også noen pysjer i 50, gjerne uten fot og bruke sokker på. De små føttene forsvinner fort opp i buksen:-)

Skrevet

Ser jo bra ut dette, men jeg har nok mye mer enn deg både i str 50 og 56. Str 62 har jeg lite av enda.

Pysjer må du ha mange fler av. Det går ofte 2 pysjer per natt.

Men kjøper dere vinterdress?

Har sett de selger en søt en på H&M, men har liksom tenkt at fleece holder... i pose og i bilsete.

Skrevet

Jeg kjøpte meg en fin termopose til å ha i bilsetet på babyshop. Kostet bare 200. Myk fleece på innsiden, kan snøres igjen. Tenkte at da holder det med ulltøy og strikkesett inne i posen.

Skrevet

Body med kort arm er unyttig syns jeg. Da må du ha genser utenpå, og det er upraktisk på nyfødte. Bare et tips :) hadde selv kjøpt korterma bodyer til min augustgutt, men brukte ingen :/

Ellers ville jeg hatt flere nattdrakter :) tror jeg selv har kjøpt 4stk ihvertfall.

Lykke til! Er jo ikke no problem å ut å kjøpe mer klær etter at babyen er født :)

Skrevet

Jeg har ikke tenkt kjøpe vinterdress. Har en fleece dress og en fleece jakke som jeg tenker er greitt når vi bruker bilsete. Har jo gjerne et pledd over beina. I vogna har jeg voksipose. Flere som har fått vinterbarn sier det holder med ullklær når barnet ligger i voksipose. Tom og Trine ull tøy(merinoull) på SparKjøp er bra og relativt billig:)

Jeg ha termin tidlig i januar, kjøper mest tøy i 56. Tenker at når man starter med 62 er det jo snart vår. (Kommer jo ann på hvor stort barnet er ved fødsel da.)

Skrevet

Tusen takk for så mange tilbakemeldinger:-)

Ja jeg må nok ut å kjøpe flere pyjamaser og bukser. Vognpose har jeg og sauskinn til å legge i vognen. Har også tre deilige fleecepledd og ett babyteppe i bomull:-)

Ha en fortsatt fin dag alle sammen!

Skrevet

Ville hatt en del mer i str 50 .Mini brukte det 1 mnd og han var gjennomsnittlig stor 3500 g og 50 cm.Han druknet i str 56 i begynnelsen.

Det kan gå en del skift , så anbefaler en del bodyer og pysjer.Både i 50 og 56.Men dere kan jo handle litt etter fødsel , man vet jo ikke hvor stort barnet blir så da ser dere mer hva dere trenger.:)

Kjekt med babytøy i str 62 , men det bruke man gjerne fra 2-3 mnd.

Skrevet

Hei!

Jeg ville ikke kjøpt mer i 50 men jeg ser at mange er av en annen oppfatning her. Min sønn var 4kg og 50cm og passet aldri str 50, brukte 56 i 3 uker deretter 62 i 3 uker så 68 i rundt 6 uker han vokste veldig fort og det er ikke uvanlig. Når de er nyfødte er de litt sammenkrøllet men strekker seg ut i løpet av en uke eller to da er det dumt å ha for korte klær.

Jeg har 3 pysjer og det holdt fint sist.

6 bodyer (3 i 56 og 3 i 62), 3 strømpebukser 62/68 2 i ull

2 sparkedresser.

3 ullkjole sett (kjole, jakke strømpebukse)

en fleece dress

en fleec posedress til bilstol.

2 ull luer

1 tykk i ull med fleece for

1 tynn i bomull.

2 par ullvotter

6 par ull tøfler (har fått strikkedilla)

3 ullpledd

Når man har ullpose til vogn/bilstol trenger man ikke ha kjøredress men ett ull pledd er fint. Ull blir ikke for varmt og ikke for kaldt det er varmeregulerende.

På natten sparker ikke en baby av seg dyna de klarer ikke det men det er lurt å pakke dem godt inn i et pledd slik at det er trangt som i magen da sover de bedre de blir utrygge i den store senga si fordi de er vant med trange forhold.

Ullteppe er igjen genialt siden de ikke blir kalde dersom de har tisse uhell på nettene det skjer ofte med gutter;)

Husk at du får masse klær på sykehuset av ivrige venner, besteforeldre og tanter/onkler alle synes det er gøy å handle sånne bitte små klær.

Man kjøper ofte alt for mye og ender opp med å ikke bruke alt det var i hvertfall min erfaring.

Kanskje du strikker eller hekler selv? Eller har en svigermor som kan?

Strikkede luer, votter, tøfler og pledd er kjempe fine og praktiske.

www.drops.no

www.garnstudio.no

er noen steder du kan finne ideer og oppskrifter

Skrevet

Hjelp!!! Jeg har tydeligvis handla altfor lite ;) Men tenker som så at jeg kun har startkit med et par skift av hver ting, og går alt etter planen så får mannen ut og handle sånne 3-pk m/bodyer o.l. Mulig jeg er en evig pessimist, men vil gjerne se at alt går bra før jeg har stappfull kommode med masse nytt babytøy :/ Også er jeg hele tiden litt usikker på kjønn selv om de har antatt med relativt stor sikkerhet ved to anledninger nå at det er en jente...så har handlet kjedelige nøytrale klær. Kan heller slå meg litt mer løs når jeg ser hvem som kommer ut ;)

Skrevet

Ser ut som om du har kjøpt inn en del :) Heldigvis går det fortsatt an å kjøpe inn klær etter babye er født, så blir vel neppe noen "krise" om man ser at man kunne hatt brukt for noe mer.

Selv har jeg alt for mye klær egentlig, ettersom vi arvet mye fra familie. Men jeg ville kanskje satset på å kjøpe noen flere sparkebukser. Og ser ikke ut som du har kjøpt gensere. Hvis du har f.eks. body under, sparkebukse over uten armer (jeg har flest sånne med knepping ved halsen, uten armer), så kan det være greit å ha noen gensere/tynne jakker å ha over. Alternativ er heldresser, men det har jeg selv veldig lite av. Når vi var på foreldreforberedende kurs fikk vi vite av helsesøster at hun synes man ofte kler på barna for lite tøy, så da ble det så vi skaffet oss noen cardigans til vesla som kommer her. Og ser for meg at armer er sånt som ikke barnet liker å ha pakket inn bestandig, iallfall når de rører på seg og vokser litt.

Med størrelse så er nesten alt vi har kjøpt i størrelse 56, og noe i 50. Har ikke helt oversikt over hva som er i 50 og hva som er i 56 for har blandet det i samme skuffe på kommoden- men greit å ha noe i 50 tilfelle barnet er lite, men ikke for mye, for kjedelig om de ikke får brukt noe av det. Tenkte jeg kan kjøre noe av det i 56 i tørketrommelen så det krymper litt hvis babyen er liten her ;) Men ettersom vi arvet en del så har vi klær til nesten opptil et år. Men tror ikke jeg hadde kjøpt for mye av det selv enda, men noen bodyer og kanskje sparkebukser kan jo være greit å ha liggende i størrelse 62/68 tilfelle tiden går veldig fort. Har inntrykk av at folk som kjøper gaver ofte kjøper i størrelse 62 sånn ca. Også kan det jo være koselig å handle når du har med babyen også :)

Ser flere her anbefaler flere pyjamaser. Men jeg har også fått råd fra andre om at det ikke er så viktig med pyjamas om man går tom, for man kan like gjerne ha på en body + evt tynn bukse eller strømpebukse på natterstid. Selv har jeg noen pyjamaser og synes det er greit å ha det for å skille mer mellom dag og nattt, men samtidig så tror jeg det skal litt til for at det blir "krise" om man søler ut de man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...