Gå til innhold

Gravid og influensa/svineinfluensavaksine??

Anbefalte innlegg

Anbefaler alle å lese denne rapporten om årets influensavaksine.

http://www.fhi.no/dokumenter/715cc8ce25.pdf

Ser blant annet at de i Sverige og England ikke anbefaler gravide å ta vaksinen hvis de tok svineinfluensavaksinen i fjor, og at de i Tyskland, Danmark og Norge anbefaler den til alle gravide i 2. og 3. trimester...

Er ikke sikkert du blir noe klokere mtp valget du tar, men man får i hvert fall litt mer info om vaksinen og evt. bivirkninger.

Fortsetter under...

Jeg tok vaksinen i dag.

Jeg ser av denne tråden at det er forferdelig mange misforståelser og feilinformasjon ute og går. Det er tydelig at mange tar et valg ut fra feilaktig informasjon. Hva man velger skal jeg ikke legge meg opp i, men det er tydelig at mange tar et valg om å si nei til vaksinering - eller vaksinerer seg med hjertet i halsen - pga ubalansert eller direkte misvisende informasjon.

Uten at jeg orker gå inn i alt:

- flere land, blant annet USA, har vaksinert gravide mot influensa rutinemessig mange år. Det er ikke noe nytt med dette. Vi er ikke prøvekaniner.

- det MÅ jo komme en ny influensavaksine hvert år, siden det er ulike virus som sirkulerer hver sesong. Det er imidlertid bare selve antigenet, det kroppen reagerer mot, som er ulikt fra år til år. Selve vaksinen (de andre stoffene som er med, selve produksjonsprosessen etc) er den samme fra år til år. Forskjellen blir dermed kun små molekylære forskjeller (H/N etc).

- årets vaksine kommer i endoseglass, og er uten tilsetningsmidlene fra fjorårets SI-vaksine. Denne ble produsert i tidoseglass siden store mengder vaksine måtte produseres svært raskt. (Og forresten - skvalen er slett ikke noe nytt, det har blitt brukt i vaksiner i mange år.) Det var tilsetningsstoffene i SI-vaksinen som gjorde at mange fikk vondt i armen etter vaksineringen etc, årets gir langt færre bivirkninger

- meg bekjent har det ikke per dags dato blitt BEVIST noen sammenheng mellom SI-vaksinen og narkolepsi, dødfødsler, aborter, hjerneskade, ME etc etc etc. At to ting sammenfaller i tid hos ett enkelt individ, betyr slett ikke at det er en sammenheng mellom disse to tingene. F.eks. fosterdød - det vil alltid være noen fostre som dør i mors liv av ukjente årsaker. Vaksinerer du et flertall av de gravide mot SI, vil det alltid være noen som opplever at barnet dør i magen en tid etter vaksineringen, uten at dette nødvendigvis har noen sammenheng med vaksineringen. Det gjelder å skille anekdoter og historier om bekjente av bekjente fra det som kan bevises.

Jeg føler meg i alle fall helt trygg på mitt valg om å vaksineres. Jeg vet hvordan vaksiner virker, jeg vet hvordan immunforsvaret fungerer, og jeg har tiltro til at FHI gir de beste rådene de kan, ut fra den kunnskapen de har.

Herregud, noen burde tenke seg godt om før de svarer. Mamma jobber som sykepleier og sier datt, tanten til onklen min er lege og sier ditt...Barn fikk hjerneskade osv,osv. Folkehelsa, leger og jordmødre anbefaler faktisk gravide å ta vaksinen!!! Greit at noen velger å ikke ta vaksinen men dere behøver da ikke utdype det med alt som kan gå galt. Hva med de som velger og ikke ta vaksinen, men blir fryktelig, fryktelig syke???. Det er fortsatt gravide som blir så syke at de må legges inn på sykehuset..Er det så bra for babyen da??

Jeg velger å tro på folkehelsa iallefall, lykke til med deres valg...Bare ikke skrem vettet av oss som ønsker å ta vaksinen.

Virker for meg at dei meg at dei som er "for" vaksinen ikke vil at vi som ikke skal vaksinere oss skal si noe om hvorfor vi ikke velger å vaksinere oss fordi dei faktisk er usikre på om det dei gjør er bra for babyen i magen deres......

Dette er det intrykket jeg får av å lese endel av innleggene her inne!

Hvorfor i all verden skal ikke vi som ikke vil vaksinere oss få utdype våre tanker og meninger om hvorfor vi ikke velger å la oss vaksinere??

Vi som ikke velger vaksine tenker faktisk først å fremst på fosteret i magen og vil ikke vaksinere oss fordi det aldri før har vært anbefalt vaksinasjon til gravide, nettopp pga mangel vitenskap om mulige bivirkninger på barnet i magen....

Det er jo så opplyst at faktisk så kan kun et glass alkohol kan være skadelig, så hvorfor skal vi da anbefales å sprøyte levende virus inn i kroppen som gravide???

Og det vel også en årsak til at gravide i 1 trimester IKKE anbefales å ta vaksinen......

Og hvorfor er vi plutselig i risikogruppe i år når pandemierklæringen jo bare var tull og for lengst tilbakevist?

Skjønner jo at mennesker med kroniske sjukdommer og dårlig immunforsvar tar vaksinen!

Alle må få lov til å gjøre som dei føler er rett for babyen i magen, også vi som ikke vil vaksinere oss!

1 rosa og 4 blå:

Vel, vi tenker vel alle først og fremst på barnet i magen. Det har ikke dere som lar være å vaksinere dere monopol på. Jeg ser det som temmelig uheldig for barnet mitt hvis jeg som gravid skulle ende opp på intensiven. Gravide ER en risikogruppe. Jeg leste en hel del vitenskapelige artikler ang svineinfluensaen, etterhvert som de ble publisert i kjølvannet av utbruddet i fjor vinter (på den sørlige, så den nordlige halvkule). Sjekk f.eks. www.nejm.org. Jeg leste bl.a. en artikkel om gravide i California som ble syke av svineinfluensaen, og det var skremmende lesning. Det var slett ikke "bare" gravide som var i risikosonen av andre årsaker som ble syke, også "friske" gravide ble svært syke. Det ble tatt flere keisersnitt på intensiven, fordi mor var så kritisk syk at hun ikke engang kunne flyttes til en operasjonssal. Forfatternes konklusjon var ikke overraskende at de anbefalte vaksinering av gravide. Jeg sier IKKE at dette er noe som med stor sannsynlighet vil skje hvis man lar være å vaksinere seg, men jeg har enda ikke sett noen grunner - fra kilder jeg anser som tillitsvekkende - til å la være å ta vaksinen.

Derimot har jeg sett mye skremselspropaganda, mye pga journalister som er interesserte i å selge aviser, og som i tillegg ikke har den minste peiling på det de skriver om. Deres dekning er fullstendig ukritisk. Det som selger - er skremselspropaganda. Svineinfluensa-dekningen i fjor tok overhånd, det er jeg helt enig i, men at viruset førte til svært alvorlig sykdom hos personer som ikke tidligere var utsatt for alvorlig influensasykdom, er det vanskelig å være uenig i? Først var det skremselspropaganda om hvor alvorlig SI var, så var det skremselspropaganda rundt hvor farlig SI-vaksinen var, og slik bare fortsatte det.

Innlegget ditt er et typisk eksempel på at det jeg skrev over her, at folk tar valg basert på feilaktig informasjon. Du skriver f.eks. at man "sprøyter levende virus inn i kroppen". Det gjør man ikke. Vaksinen som brukes, er en inaktivert vaksine, dvs at viruset er drept. Her er influensavaksinene som er registrert i Felleskatalogen:

J07B B Influensavaksiner

J07B B01 Influensa, inaktivert helvirus

Begrivac Novartis Vaccines and Diagnostics inj.

Celvapan Baxter inj.

Fluarix GlaxoSmithKline inj.

J07B B02 Influensa, renset antigen

Influvac Abbott inj.

Invivac Abbott inj.

Pandemrix GlaxoSmithKline susp. og emul. til inj.

Vaxigrip Sanofi Pasteur MSD inj.

Som du ser - ingen levende vaksiner her. Jeg vet ikke hvilken av disse som er kjøpt inn til bruk i Norge, men jeg fant denne siden med et kjapt google-søk:

http://www.fhi.no/dokumenter/715cc8ce25.pdf

Om vaksinen som gis i år, som du ser er det presisert at den er inaktivert:

Trivalent sesonginfluensavaksine

- Vaksinetype brukt i mange år i forbindelse med årlig influensasesong,

men antigenene byttes ut hvert år

- Inaktivert (ikke-levende) vaksine (9, 10)

- Inneholder ikke konserveringsmiddel eller adjuvans

- Anbefales i Norge for definerte risikogrupper, alle over 65 år og

helsepersonell

- Årets vaksine mot sesonginfluensa inneholder tre komponenter, i henhold

til WHOs anbefalinger:

- et A/California/7/2009 (H1N1)-liknende virus

- et A/Perth/16/2009 (H3N2)-liknende virus

- ett B/Brisbane/60/2008-liknende virus

- Beskytter mot tre influensavirusstammer, herunder det pandemiske 2009

A(H1N1)-viruset

- Lang erfaring med årlig skifte av virusstammer i sesonginfluensavaksiner

indikerer at effekt og sikkerhet ikke endres vesentlig

- Stor erfaring med bruk av slik vaksine også til gravide, barn, eldre. WHO

og flere land, bl.a. USA, anbefaler gravide å ta slik vaksine (se avsnitt om

gravide nedenfor)

- Bivirkninger etter trivalent influensavaksine inkluderer lokalreaksjon på

injeksjonsstedet (5-20 %), allmennsymptomer med feber, muskelsmerter

og generell uvelhetsfølelse (1-10 %) og allergiske reaksjoner. Alvorlige

allergiske reaksjoner som generell urtikaria og anafylaksi er rapportert i

meget sjeldne tilfeller. Bivirkningsprofilen til disse vaksinene er

sammenliknbare med andre vaksiner

- Anbefalt dosering er én dose til alle bortsett fra til barn under 9 år som

anbefales to doser hvis de tidligere ikke er vaksinert mot sesonginfluensa.

Spesifikt for gravide:

Gravide

Det har lenge vært kjent at gravide som får influensa har noe økt risiko for

alvorlig sykdomsforløp, oftere får komplikasjoner og har høyere letalitet enn

ikke-gravide influensasyke, særlig ved infeksjon i siste del av svangerskapet (12,

13). Den økte letaliteten er først og fremst vist i forbindelse med pandemisk

influensa (14). Dette er grunnen til at WHO og flere land (bl.a. USA) anbefaler

årlig sesonginfluensavaksine til gravide kvinner (14, 15). Sikkerhetsdataene som

finnes er begrenset, men flere publiserte studier gir ingen indikasjoner på at

inaktivert vaksine gitt i graviditet skader fosteret (13, 16). På grunn av generell

tilbakeholdenhet med vaksinasjon av gravide har Norge og flere andre land fram

til 2009 valgt å ikke anbefale influensavaksine til gravide på generell basis.

Erfaringene med den pandemiske influensaen med 2009 A(H1N1)-virus, viste en

tydelig økt risiko for gravide og foster. Risikoen så ut til å øke med

svangerskapsvarigheten (økt risiko i andre og tredje trimester). Ifølge

undersøkelser fra USA, Australia og New Zealand er risikoen for alvorlig sykdom

og død på grunn av 2009 A(H1N1)-virus sent i svangerskapet opptil 13 ganger

høyere hos gravide enn hos ikke-gravide (17,18,19). Dette var årsaken til at Norge

og mange andre land som tidligere ikke har anbefalt årlig sesongvaksine til

gravide i 2009 valgte å anbefale gravide i 2. og 3. trimester å vaksinere seg med

pandemivaksine (1).

For all del, hver enkelt må ta det valget som er riktig for en selv! Og sannsynligheten for alvorlig skade, enten man gjør det ene eller det andre, er nok liten. Jeg føler imidlertid at det er lettere for meg å leve med at det gikk galt fordi jeg fulgte myndighetenes anbefalinger, enn at det gikk galt fordi jeg IKKE gjorde det. Og dette har altså ikke fordi jeg "tenker mindre på barnet i magen."

Annonse

veldig bra innlegg "meg80" :)

Har brukt mye tid på å bestemme meg ang vaksina, men velger å og følge annbefalinger fra de som faktisk kan det. Jeg personlig er jo ikke utdannet innen dette, å tenker som deg at det vil være lettere å leve med at jeg gjorde det som ble annbefalt om noe skulle skje enn om jeg ikke gjør det...

Jeg er også en av de som faktisk ofte blir veldig syk av influensa generelt.

Ditt innlegg gjorde alt veldig mye enklere, å jeg er nå sikker på at det å vaksinere seg er det riktige :)

En ting som er veldig sikkert er vel at vi alle her inne vil gjøre det som vi mener er riktig for barnet i magen :)

Er så enig med 1 rosa og 4 blå..

Meg80: du sier du tenker først og fremst på fosteret.. tror du ikke vi som velger og stå over vaksinen tenker på det samme? Du dømmer jo oss som ikke tror vaksinen er bra.. Jeg ser det temmelig uheldig for mitt barn om jeg skulle havne på intensiven pga at jeg valgte vaksinen!

Du skriver at du har lest en del vitenskapelige artikler rundt vaksinen, men du leser jo bare det du vil tro. Jeg har også lest endel! Og jeg stoler på de professorene, noen innen for helsemyndighetene, jormødre og leger som IKKE anbefaler vaksinen. Jeg har lest mye både for og imot vaksinen og har kommet fram til at jeg ikke kan tilgi meg selv om noe skulle skje med meg og barnet hvis jeg tar vaksinen.

Du skriver også at du leste bl.a. en artikkel om gravide i California som ble syke av svineinfluensaen, men hva med de som ble syke av vaksinen. Det avsnittet har du hoppet over!

Ut fra teoretiske betraktninger er det en risiko for at levende vaksiner kan gi fosterskade, mens det er lite sannsynlig at drepte vaksiner vil kunne skade. Men det er ikke så mange vaksiner har vært benyttet til gravide i større utstrekning, derfor er kunnskapen om mulig risiko for fosterskade begrenset. Som hovedregel bør derfor gravide unngå vaksiner (og andre legemidler).

Derfor velger jeg og stå over. Respekter det. Jeg respektere at du tror på noe annet og har valgt vaksinen :)

Veldig bra skrevet, mamseeeen:) Det er sånn det er for meg også. Ikke noe problem å finne artikler og eksperter som støtter det synet du selv har i denne saken... Så da blir det til syvende og sist opp til hver enkelt å ta valget. Men det er faktisk IKKE sånn at de som ikke tar vaksina, kun synser og mener og de som tar vaksina har alle ekspertene i ryggen.

Nei, jeg dømmer ingen for å la være å ta hensyn til barnet i magen. Svaret mitt var et tilsvar til 4 blå og 1 rosa, som skrev: "Vi som ikke velger vaksine tenker faktisk først å fremst på fosteret i magen" - som om vi som velger å vaksinere oss, ikke gjør akkurat det samme?

Jeg respekterer at andre tar et annet valg enn meg selv, men jeg blir veldig betenkt når jeg ser av mange innlegg her inne at folk tar beslutningen basert på feilaktig og misvisende informasjon om SI og vaksiner generelt. Da blir det ikke et reelt valg, men et valg tatt pga frykt og informasjon som til tider er direkte feil.

Forøvrig, i artikkelen om de syke gravide i California ble selvsagt mulige bivirkninger ved vaksinering tatt med i diskusjonen.

For meg handler ikke dette om å "tro på" noe, men om hva som faktisk er bevist. Vi leser informasjon på ulike måter, og vi velger også å ta til oss ulike typer informasjon. Men jeg synes det er viktig at informasjonen som gis, er riktig og noenlunde edruelig, og av flere innlegg her inne, er det tydelig at det enten har blitt gitt gal informasjon, ellers å har riktig informasjon blitt mottatt feil.

Vet du at jeg kunne ALDRI tilgitt meg selv om det skulle vise seg at vaksinen hadde skadet barnet mitt!

For det er altfor lite vitenskapelige undersøkelser på nettopp dette, derfor er det jo først i fjor og i år at gravide plutselig anbefales å ta vaksine!

Spennende å se om et år eller to når barna av vaksinerte mødre begynner vokse opp at man kan se resultater av nettopp dette, for hvorfor vil helsemyndighetene følge opp nettopp disse barna som ble vasinerte i mors liv i fjor??

Jo nettopp fordi dei ikke har kunnskaper om eventuelle bivirkninger på barnet i magen,!

Så dette blir for meg et stort prøveprosjekt som dei nå skal utføre noe jeg ikke tar sjansen på å være med på!

Så jeg tar IKKE sjansen på det på noe som regnes for å være en ufarlig sykdom, og det vet jeg om flere som jobber i helsevesenet som mener nettopp dette!

Det er faktisk mange andre ting og sykdommer enn influensa som er farligere for fosteret som det ikke finnes noe mot!

Ei som jeg kjenner som arbeider i et slik yrke at hun fikk endel informasjon som kanskje ikke vi andre hadde vært i stand til å få, vet faktisk at det var mye mere bivirkinger både på vanlige mennesker og gravide som både ble syke og mistet etter uke 12 enn det som er vanlig!

Og i tillegg så var faktisk mange av dei som døde av svineinfluensa vaksinerte!

Men saken er vel den at det meste handler om penger og interesser, dette har det jo vært både diskutert og laget endel repotasjer om det siste året.....

Tviler ikke på at dere som velger å ta influesavaksinen også vil det beste for barnet i magen, MEN det nettopp det vi gjør vi som IKKE tar sjansen på å utsette det ufødte liv for noe som ingen vet resultatet av enda heller.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...