Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 jeg bor alene. Og det skal være en venninne av meg som skriver at HUN kan bekrefte at jeg gjør det. Hun må jo skrive under med navnet sitt, men må hun skrive opp fødselsdato, adresse og telefonnummer og slikt da? Blir NAV å ta kontakt med henne for å høre om dette stemmer, eller hva? Og ja, jeg bor faktisk alene..Men siden den tosken av en eks-samboer har rota med adressa si, så var det mistanke om at han kanskje bodde her..
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Hvorfor skal en bekreftelse fra en venninne hjelpe? Leier du kan huseier skrive en bekreftelse på at bare du bor der. Har barnefar knødd seg til å endre adresse i folkeregisteret kan du få bekreftelse på at dere ikke har samme adresse, og informere om hva som er hans adresse. At en venninne uttaler seg ser jeg ikke mye troverdighet i, sånn fra NAVs side av saken. Spesielt om hun holder noe hemmelig rundt sin identitet. Merkelig opplegg...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 HI Da jeg pratet med NAV, så ba de meg om å få med en skriftlig bekreftelse fra noen som kunne bekrefte at jeg bor alene..Om det var familie eller nabo, spilte ingen rolle... I tillegg "advarte" NAV meg om at de kom til å ringe til arbeidsplassen til barnefaren for å høre om de visste om han bor hos meg eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Så fint at de advarer om slike ting da... Ja sånn at de som faktisk jukser kan aliere seg med arbeidsgiver. hehe Flott jobba av NAV, atter en gang. Jeg tror nok dette ordner seg for deg. Ville nok satsa på andre enn en venninne alikevel. Huseier eller noe. Kanskje også bekreftelse fra barnefars huseier på hvor han bor.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 HI Men hva skal venninna mi undertgne med da? Kun navnet sitt?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Er det ikke bare å skrive navnet sitt med blokkbokstaver og signere under. Er det ikke greit får du nok beskjed.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 det er jo bare å prøve da.. har nesten tenkt på det samme. eksen min har fremdeles postadresse her, men bor ikke her. Barnefar har jeg aldri bodd med.. lurer på åssen det går ... når får man svar på det?? gått en mnd siden jeg søkte...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 NAV har faktisk ikke lov å be om slike bekreftelser. De prøvde med meg, men kunne ikke "forfølge" det da jeg nektet å få 3 naboer til å signere på at jeg var alene. Jeg bar dem vise til paragrafene som ga dem lov til det, og det kunne de ikke. For en slik paragraf finnes ikke. Det er ikke ditt ansvar å bevise slik. Det er NAV sin oppgave å bevise at det de påstår(at du bor med eksen), stemmer med virkeligheten. Du påstår du er alene, og det skal være nok, når det også kan bekreftes fra folkeregisteret.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 HI Hvis NAV ikke har lov til dette, hvorfor i helvette ber de meg gjøre det da? De skulle først ha meg til å få naboer til å bekrefte, men da jeg verken kjenner mine naboer eller har kontakt med dem, så ønsker ikke jeg å gå til dem for å få dem til å skrive en bekreftelse..flaut ville det vært.. Hvis NAV virkelig tror at jeg har samboer, kan de ikke bare ringe mine naboer selv da? Eller sjekke det opp på en annen måte? Synes hele opplegget er litt flaut jeg..
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 de trenger ingen paragraf for inkreve slike opplysninger. de har jo heller ikke en paragraf for alt det andre du må vise, men de kan det fordi de har rett til å kreve inn opplysninger og om du vil ha stønad så må du gi dem opplysningene de trenger for å behandle saken. kan du ikke bare få kameraten til faren til å bekrefte at han bor der?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #11 Skrevet 1. november 2010 I lovverket står det klart og tydelig HVORDAN NAV kan få opplysninger. Og der står det IKKE at de kan gjøre som de vil... De har klare retningslinjer, men det er jo enkelt å kreve noe slikt som de har gjort av HI.. Men NAV har ikke lov til dette, og de har regelverk for ALT. JEg finner ikke paragrafene nå, men om du ber NAV vise til hvilken paragraf som gir dem rett til å kreve dette av deg, og så sjekker du på lovdata.no paragrafene rett under og over, så finner du nok ut at du kan bare la være Det var det jeg gjorde. De har kun lov til å ta egenerklæring fra deg, og ellers er det alle andre instanser med offentlige opplysninger de har rett til å innhente infoen fra. Og bare la dem ringe din eks..... Men si at du ikke vil ha noe av at de gir ham personlig info om deg. Du har faktisk et rettsvern, selv som søker av stønader fra NAV
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #12 Skrevet 1. november 2010 De kan også bare sende politiet til å kontrollere om du bor alene. Gå gjennom klesskap, skittentøy og badehyller og sånn. Og så kan politiet spørre huseieren eller naboer i bygget. Skjedde med en venninne av meg.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #13 Skrevet 1. november 2010 Ja, politiet, ja... Men ikke NAV. De kan ikke engang komme hjem til deg om du inviterer dem. Og kommer politiet, så er du anmeldt for svindel, om det er NAV som står bak..... Det er en da ikke i søknadsfasen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå