Gå til innhold

Fostervannsdiagnostikk eller ikke....

Anbefalte innlegg

Fastlegen min spurte meg i dag om dette var noe jeg hadde tenkt på og han kunne tenke seg å henvise meg til det. Jeg blir 38 år fire mnd etter termin. Jeg har jo lest om komplikasjoner som kan oppstå etter dette... Jeg er så usikker på om jeg bør gjøre dette eller ikke.... Noen med erfaring eller som kan hjelpe meg å tenke?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142507116-fostervannsdiagnostikk-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du

Syntes først og fremst det er litt "rart" at legen din ønsker å henvise deg til diagnostikk. Jeg fikk tilbud om dette med førstemann siden jeg fylte 38 FØR termin (er nå gravid med nr. 2, og har selv bedt om denne testen). Men, shit au, du har nå fått tilbudet :-).

Som sagt, vi fikk tilbud om duotest, dette er en test som består av blodprøve og ultralyd. Dette er for å kunne avdekke evt. kromosomfeil, som trisomi 13, 18 og 21 (21 = downs syndrom) Trisomi 13 og 18 er dog mye alvorligere, og du kan få barn som ikke klarer seg gjennom svangerskapet, eller dør kort tid etter fødsel. Dersom denne duotesten viser avvik, tror jeg man da får tilbud om fostervannsdiagnosikk, som jo innebærer en liten risiko for abort, men som gir deg et sikrere svar på om barnet har kromosomfeil eller ikke.

Jeg syntes kanskje du skal be om en duotest først,

www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?C=541&I=7741&D=2

og så ta det videre derfra. Som oftest er det jo ingenting feil allikevel.

Lykke til :-)

Hva er en duotest?

Jeg ringte en jordmor og snakket med henne i dag. Hun syntes at siden jeg var fire mnd fra 38 ved termin så trengte jeg ikke ta en fostervannsdiagnostikk. Jeg fikk med litt info om denne undersøkelsen og jeg må si jeg er veldig usikker. Jeg har mest lyst å ikke ta den, men så tenker jeg at kanskje jeg burde det siden legen sa det....

Man får tilbud om duotes om man er 38 eller over ved termin. Man får tilbud om duotest eller fostervannsprøve. Duotesten er en blodprøve som tas mellom uke 8-13 og ultralyden mellom uke 11 og 13-6. Jeg forstår det sånn at om man får dårlige odds av denne kombinasjonen så får man også tilbud om fostervannsprøve men denne kan ikke tas før i uke 15(!) og det kan ta opptil 4 uker før man får svar. Da er man jo i uke 19! Huff. Jeg er i prosessen og får vel time om ultralyd snart og jeg må innrømme at det er mange tanker som svirrer rundt i hodet. Det er vanskelig å nyte svangerskapet.

Hei igjen

Jeg skal ha duotest med nr. 2 i slutten av november/beg. av desember. Blodprøve på Ullevål i slutten av november, og ultralyd på Riksen 13. desember. Jeg fyller denne gangen 41 før termin i juni. Vi fikk jo også som nevnt i tidligere innlegg, tilbud om duotest da vi var gravide med nr. 1. Var null stresset den gangen, og er null stresset denne gangen også. Syntes dere heller skal fokusere på det som er positivt og ikke tenke så mye på alt som evt. kan være galt. Ved min første duotest fikk jeg beskjed om at jeg hadde like bra odds som en 15-åring, og tror også denne gangen at alt bare er bra. Sliter faktisk mer med kvalmen, enn bekymringer om det er feil med barnet jeg nå er gravid med.

Lykke til alle sammen!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...