Gå til innhold

Røyker dere?

Anbefalte innlegg

Visste du at for hver gang mor tenner seg en røyk, begynner fosteret og gå inn i en krampelignende tilstand? ved og røyke fyller du blodet ditt med giftstoffer som nikotin og tjære, og du får mindre oksygen i blodet. Fosteret i magen er direkte koblet til deg via blodet ditt, og blir direkte berørt av det. Den krampelignende tilstanden årsakes pga oksygenmangel, og kan føre til store skader på fosterets utviklig. For hver røyk tar det ca 7 timer før fosteret kommer tilbake til normalen igjen.

Kan du forklare meg hvordan sukker påvirker på lignende måte?

Fortsetter under...

Er folk så uvitende som det kan fremstå på enkelte over her? Man kan ikke sammenligne sukker og nikotin! Man trenger ikke lete lenge på nettet for å forstå alvoret i dette. Sukker er ok så lenge man ikke overdriver, forskning viser at store mengder (f.ex 100g pr dag / 1 liter brus pr dag) øker risikoen for preeklampsi.

Det er kjent at røyking under svangerskapet kan få alvorlige konsekvenser og gi økt risiko for fosterdød, for krybbedød, komplikasjoner ved fødselen, lav fødselsvekt, psykiske lidelser som ADHD, og overvekt hos barnet, ifølge Torstein Vik, professor i barnesykdommer ved Institutt for samfunnsmedisin ved NTNU. Nå viser en helt ny australsk studie at røyking under svangerskapet også gir økt risiko for at barnet er overvektig når det er tenåring.

Nina Schmidt, leder i Den Norske Jordmorforening, tror mange gravide fortsatt ikke kjenner til alle farene de utsetter fosteret for ved å røyke.

- De gravide vet det er farlig å røyke, men spør dem om de vet at røyking under svangerskapet kan føre til fosterdød, spedbarnsdød, morkakeløsning, kolikk og urolige barn. De konkrete farene tror jeg ikke alle gravide vet mye om. Jeg tror de fleste hadde sluttet hvis de hadde visst om dem, sier Schmidt. Schmidt mener legene har et ansvar for å informere bedre.

- Jeg tror mange leger pakker det litt inn og ikke forteller direkte om farene. Jeg tror det står mye på tida deres. Derfor håper jeg flere gravide går til jordmor, fordi jordmødrene har bedre tid og kunnskap, sier Schmidt.

Men vet dere, jeg tror det er veldig få mennesker her som ikke vet det er farlig å röyke. Tror det er få som faktisk forsvarer det og påstår at det er helt ok.

Men at noen av oss greier å kutte ut både det ene og det andre, väre seg medisiner eller röyk, så ER det IKKE en selvfölge at alle greier det!

Har selv kuttet mine medisiner tvert, selv om jeg kanskje kunne fortsatt. Det er en risikovurdering. Og det er ikke alltid like lett å si hva som er farligst (nå snakker jeg ikke om röyk, men enkelte medisiner).

Men det spörs om ikke det at jeg har kuttet ut medisinene vil före til at min sykdom forverres og kanskje förer til at jeg ikke tenker klart og gjör dumme saker. Er dessverre sånn min sykdom er.

Ikke döm noen för dere VET årsakene til at noen gjör som de gjör.

Kan väre dere dömmer syke mennesker, som ikke lett styrer sine handlinger f.eks.

Det er faktisk endel som sier det er ok, fordi de har hørt at det er verre for fosteret at mor stresser med å slutte... Det har jeg sett i denne tråden også. Og det mener jeg er en misbrukt unnskyldning.

Når det gjelder ulike medisiner så har ikke jeg forutsetning for å mene noe som helst, der regner jeg med at legen gjør en vurdering på hva som er skadelig og ikke.

Forskningen viser også at røyking under svangerskapet har sammenheng med lav utdanning.

Eeeehmmmm.... Hva i all verden hadde den siste kommentaren din for relevans til temaet?

Mener du at man ikke er smart nok til å vurdere og ta egne valg hvis man ikke har höyere utdannelse? Er höyere utdannelse egentlig ett viktig mål for alle?

Å ufarliggjöre röyking er dumt.

Jeg tror heller ikke det er bedre å röyke litt enn å stresse med å slutte.

Men, jeg ser at det kan väre mange grunner til at noen ikke klarer å slutte. Og ingen av dem har med hverken dumhet, latskap eller ondskap å gjöre. Det handler om at vi mennesker er forskjellige.

Man klarer ikke alltid å gjöre alt man burde.

Ingen er perfekt.

Så lenge folk er bevisst sine uvaner, kjenner på det og forsöker, så bör det väre godt nok.

Jeg MENER ikke det, men forskningen viser det. Det kan bety at det er unge evt uopplyste personer som ikke er godt nok informert om hvor alvorlig konsekvensene kan være...

Egne valg er det heller ikke, man tar også et valg på vegne av barnet...

Godt vi er enig i at ufarliggjøring er dumt:)

Annonse

Hvis man setter seg inn i konsekvensene av å røyke i et svangerskap, større fare for fosterdød, fortidlig fødsler, morkakeløsning, hvor store sjansjer det er for at barna får astma/luftveisplager osv så ja det er dumhet å fortsette å røyke.

Det er så store plager for den lille i magen at jeg fatter ikke hvordan noen kan forsvare det. Eller har samvittighet til å ikke slutte tvert. Noen ting bare gjør man, og vil man klarer man det.

Jeg sluttet med en gan når jeg var gravid med frste mann,men denne gangen har det vært litt vverre. Er 6+3 nå, men har klart å trappe ned fra 20 om dagen før jeg ble gravid til 1-0 om dagen....er litt stolt. Har som mål å være røykfri ved neste kontroll. Men jeg fikk samme beskjed som du at så lenge du holder deg under 5 om dagen, så var det bedre enn at du stresset deg opp av røyksuget. Selvfølgelig best for alle om vi klarer å kutte ut, men du tar 2 om dagen, så jeg tror ikke du skal strafe deg sev for hardt. Den følelsen av at du er slem er jo bare et hjelpemiddel,så su skal klare å lavære å røyke,se på det som noe positivt.

Til de andre...ja det er ille når man ser høygravide stå å røyke, men vi vet ikke hva deres historie er hvorfor de fortsatt røyker osv. tror vi må være litt mer liberale...alle vet hva røyking fører til, og hvilke områder de skader, men det er avogtil litt vanskeligere enn det ser ut til. Lett å si slutt eller jeg skal slutte, vanskeligere å gjennomføre:-)

Dømmer deg ikke jeg.

Lykke til

Ja bra vi i bunn og grunn er enige hm hm!

For jeg forsvarer det på ingen måte. Mener bare at det er grunner til at man kanskje ikke klarer å slutte helt.

Men jeg tror derimot ikke at man i Norge i dag behöver utdannelse for å vite at man ikke burde röyke. Derfor jeg synes det ble litt dumt å dra inn det der her. Har selv ingen annen utdannelse enn videregående skole, men det tror jeg har lite å si når det kommer til slike saker.

Du sahrah, helt rett. Det er en dumhet å röyke.

Men det betyr ikke at man er dum. Det er en forskjell på det.

Og vet du, det var en masse saker jeg tenkte at "sånt gjör man bare ikke!" för jeg fikk barn. Blandt annet å kjefte på, väre utålmodig, ta i armen bla bla bla. Etter at jeg fikk datteren min har jeg derimot forstått at det ikke er så lett å väre en slik mor som man önsker. Mange ting jeg var sikker på og lovte meg selv da jeg var gravid. Men jeg har ikke klat det, selv om jeg ofte får dårlig samvittighet.

Neida, det kan vel ikke sammenlignes når det kommer til konsekvenser og alvorlighetsgrad, men tanken er den samme.

Selv om man önsker og mener noe bestemt, er det ikke sikkert man klarer det.

Røykfri her.......tåler heller IKKE lukten av røyklukt eller sneip! Da kaster jeg opp...Min stakkars kjære måtte slutte å røyke pga meg og mine lukesaner...Ellers måtte han oppholde seg en annen plass, for jeg orket ikke gå rundt å være dårlig fordi han har/hadde den stygge uvanen....Og jeg er EVIG takknemlig for at han sluttet :)

Jepp, jeg røyker. Selvfølgelig sliter det på samvittigheten, og vil gjerne slutte, men det er ikke like enkelt for alle.

har stor respekt for alle dere som sluttet på dagen, og skulle ønske jeg også fikk det til, men orker ikke ødelegge meg selv psykisk for at jeg fortsatt røyker litt. Dere som "dømmer" de som fortsatt røyker burde tenke dere om. Folk har forskjellige grunner til at de ikke klarer å slutte. Vi vet veldig godt selv at røyk ikke er bra, og trenger ris framfor ros.

Personlig planla jeg ikke å bli gravid på noen år enda. Ble gravid med spiral og har diabetes type 1. Har vært sykemeldt i 2,5 år pga problematisk diabetes og helsesituasjon ellers, og har faktisk nok å tenke på. Sjokket over at jeg ble gravid sitter fortsatt i, selvom det er fem uker siden jeg fant ut av at jeg ble gravid.

Er veldig stolt over at jeg kuttet ned fra 30 sigaretter til 5-10 sigaretter på under en uke, selvom det er hardt.

uansett, poenget mitt er at man burde ha alle fakta på bordet før man "dømmer" andre. Dere som klarte så fint å slutte på røyke på dagen lever ikke våre liv. All respekt til dere, men vi som ikke klarer det har kanskje bakgrunnshistorier og andre ting som ikke gjør det like enkelt.

Hei dere !

Jeg slutta på sekundet da jeg fikk positiv test i juni. Hadde da røyket fast i vel 11 år. Den gangen var det helt naturlig for meg å slutte, jeg hadde faktisk ikke lyst på røyk en gang.

Jeg hadde en MA og mistet i slutten av juli, og begynte samme kveld å røyke igjen. Følte at det ikke var noen grunn til å holde opp lenger.

Nå er jeg vel gravid igjen, tok to tester på tirsdag og begge var positive, men denne gangen sliter jeg virkelig ! Jeg skjønner at jeg bør slutte og at det bare er viljestyrke etc, men det er tungt. De øyeblikkene man før brukte for å ta en røyk må nå være røykfrie, og hormonene gjør jo ikke akkurat hverdagen noe lettere.

Jeg er stolt av dere som klarer å slutte brått og jeg satser på det blir bedre for meg og ! :)

Jeg fortstår selvfølgelig at et ikke er like lett for alle, og at det ligger ulike årsaker bak. Noen nyter alkohol under svangerskapet, noen røyker, noen er narkomane og jeg skjønner at alle disse har en historie, MEN det betyr jo ikke at det er greit likevel...

I Norge er det heldigvis slik at man kan tvangsinnlegge narkomane gravide, men jeg skulle ønske at det var et sterkere støtteapparat, og flere tiltak for gravide som røyker og drikker under svangerskapet også. Ikke minst dersom man har alvorlige psykiske problemer.

I tillegg så er det noen som "ikke greier" å slutte å røyke pga uvitenhet, eller mangel på dispilin. Jeg kjenner noen av disse, og jeg har sagt klart i fra, at om man velger å stå høygravid med nesa i sky og sneipen i kjeften midt i blant andre folk - ja, da får man tåle kommentarer eller skarpe blikk. Det signaliserer at røyking under svangerskapet er greit, og det er det ikke.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...