Gå til innhold

Røyker dere?

Anbefalte innlegg

Jeg røyker ikke og har aldri gjort det i hele mitt liv.

Jeg spiser sunt, trener og har en bmi som er helt perfekt..

Å begynne å snakke om at angrep er beste forsvar er med andre ord helt feil i denne sammenhengen.

Det jeg forsøkte var å få fram at utallige undersøkelser viser at folk lærer best ved ros og ikke ris. Altså man må forsterke det som er bra slik at motivasjonen blir enda bedre.

Derfor sa jeg det er lite nyttig å påpeke hvor dårlige de er de som "feiler" på visse områder.

Men det er jammen lett å hovere over andres mislykkethet er det ikke?

Du har også sikkert dine feil og mangler her i livet, det hadde vel føltes digg om jeg påpekte hvor perfekt jeg var på samme område hadde det ikke?

Når noen poster her om at de røyker og forsøker å slutte er det vel støtte og samhold de trenger vil jeg anta.

Det er lov å tenke seg om før man hoverer vet du. At du er stolt over ditt liv er jo superbra, men du kan jo kanskje forsøke å bidra til at andre får det bedre også.

Fortsetter under...

Tror ikke du leste posten min særlig nøye før du svarte. For det første henviste jeg ikke til deg da jeg skrev om at angrep er det beste forsvar, men til noen av røykerne som har svart temmelig hissig lenger oppe. For det andre forsøkte jeg ikke å få frem mitt liv som så forferdelig perfekt, men heller at jeg gjør så godt jeg kan ut fra mine forutsetninger, og kan si dette med god samvittighet. Alle andre der ute som også vet at de gjør sitt beste, med eller uten trening, røyk, snop eller alkohol har vel også en god følelse fordi de gjør sitt beste!??

Jeg hoverer heller ikke over andres mislykkethet, lurer på hvor du fikk det fra? Synes forøvrig det er litt vel arrogant å kalle de som røyker i svangerskapet mislykkede...

Forandrinfryder..., jeg håper det "bare"er hormonene din som styrere deg litt i hva du skriver her; SORRY:( Du fremstår umoden, lite reflektert og egentlig ganske muggen:))))

JEG mener det absolutt er relevant å sammenlikne røyking med f.eks overvekt. Ikke at EN hamburger er skadelig, men fedme ER jo farlig, for mor og barn...

Enig meg Kari J, jeg: kanskj det er DET som gnager deg litt????

Du må gjerne mene at jeg fremstår som muggen og lite moden fordi jeg står for meningen min om at det ikke er greit å røyke i svangerskapet.:)

Tror likevel dere stadig misforstår poenget mitt!

La meg gjøre det veldig kort og enkelt:

Mitt poeng er: så lenge du vet innerst inne at du gjør ditt beste for barnet i magen må vel det være bra nok?!

Ler litt av at dere tror jeg er overvektig, ikke det at det betyr noe, men jeg er ikke det, ikke litt engang. Ikke spiser jeg usunt heller. Men det var heller ikke poenget her!

Synes forøvrig det er lite modent å gå til personangrep på meg. Hvis du går tilbake og leser postene mine på nytt vil jeg gjerne vite hva du synes er så lite reflektert.

Nå vil jeg bare påpeke at det er ikke funnet noen vitenskapelig sammenheng mellom overvekt og svangerskapsforgiftning. Heller ikke at store gravide føder store barn. Tre av mine venninner har hatt svangerskapsforgiftning, ingen av dem var overvektige før, under eller etter graviditeten.

Angrep er det beste forsvar?

Vel har lest en del andre diskusjonstråder ang dette temaet, og som jeg opplever det er det vel gjerne de som ikke röyker og har sterke meninger om alt andre foretar seg, som er de angripende her men.

Men en gang en som röyker (eller hva det nå enn er) så begynner folk å klakle og skrike om nettopp det du sier forandringfryder "angrep er det beste forsvar".

Nei dere, kvinner er kvinner värst. virkelig.

Tror mange kvinner har misset noe viktig som alle mennesker trenger: evnen til å backe hverandre opp og stötte.

Jeg sier ikke at man ikke skal få väre stolt av seg selv (janteloven har regjert lenge nok), men man får gjöre alt med måte og vurdere når det passer seg, ikke sant?

Og som Multimamma nevner her over meg, mange av oss sliter med depresjoner. Merker dessverre min egen sterkere og sterkere...

Og når man er deprimert og langt nede, er det ikke lett å ta tak i ting -selv ikke viktige saker som nikotin.

Jeg har heldigvis ikke sprukket på snusen, selv om jeg dglig kjenner suget. Har virkelig tro på at jeg skal klare det denne gangen. Mye takket väre min fantastiske samboer som også har sluttet å snuse (og jeg skal love dere at han har slitt seriöst!). Greia er at han stötter meg og oppmuntrer meg, og det er det jeg behöver.

By the way, nikotin er det eneste jeg har greidd å slutte med.

Spiser fortsatt godis (dog litt mindre i det siste pga kvalme), jeg spiser samme mat som för (dvs ett halvsunt kosthold) og jeg har ikke begynt å trene! burde vel gjort det. Er bare det at det er så altfor mange burder her i livet at jeg ikke orker med alle -da jeg ikke er et supermenneske.

Annonse

Hei!

Jeg er 5+5 idag, og tok min siste røyk da jeg var 5+1.

Det går overraskende bra, men det kan kanskje ha noe med at jeg har kuttet veldig mye ned på røykingen de siste månedene. Kunne ha en 20pk sigaretter i 3-4 dager... Men uansett så er det veldig individuelt hvordan det går! Noen, gravid eller ikke, greier aldri å slutte, mens noen greier å slutte på dagen. Så vær stolt av det du får til!

Lykke til alle dere der ute, om det er at dere prøver å kutte ned på røykingen (Noe som er mye bedre enn å ikke gjøre noe i det hele tatt), eller om det er at dere prøver å kutte helt! :)

Gratulerer:-)

Jeg sluttet å røyke med første mann, en uke i forveien av at jeg fant ut at jeg var gravid, var forberedt på graviditeten,så jeg fikk planlagt røykesluttet. Denne gangen kom det som et sjokk. Jeg og samboeren min hadde prøvd i over 2 år,og egentlig gidd opp. Og med mye stress og jobbing gikk det gjenomsnittig 20 røyk om dagen. Fant ut at jeg var gravid forrige torsdag, ble helt tatt på sengen, for jeg hadde nettopp kjøpt meg en ny cafe, som jeg bare har drevet i 6 måneder nå. Må inrømme at røyken har ikke vær helt borte den siste uken, men jeg har klart å kutte ned til 3 om dagen. Avtalte med jordmor en nedtrapping og hun sa at det er verre hvis jeg stresseer. All ære til de som klarer å slutte på dagen, ønsket jeg var like flink, men har en uke til neste jordmorbesøk, så kanske jeg klarer 3 til 0 i den kommede uken!

Krysser fingrer og tær:-)

Jeg er nok litt hormonell om dagen jeg også,og med fare for å provosere må jeg si at; Jo,det er jo viljestyrken det står på,og jeg må jo si at jeg ikke har noen forståelse for at vordende mødre ikke klarer å kutte ut røyken.

De legene jeg har spurt har foresten svart at stresset med å slutte å røyke ikke vil påvirke fosteret,og ihvertfall ikke i den grad at ting går galt.

Har en venninne som bruker det som unnskyldning ;)

På vei med nummer 3, men sluttet å røyke da vi planla å få nummer 1. Det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har valgt å få barn, og det betyr at jeg ikke kan røyke eller drikke under svangerskapet.

Og ja, det vil alltids være noen som røyker og drikker under svangerskapet, og jeg dømmer dem for det. Beklager, men den der "man skal ikke dømme andre", den tror jeg ikke noen 100% kan stå inne for. Folk har da fordommer mot langt mer uskyldige ting enn å påføre foster skade.

Selvfølgelig skjønner jeg at det er verre med 10 sigaretter enn 2 om dagen, men 0 er det beste for barnet. Regner med noen vil dømme meg også nå, men den tar jeg.

Du forstår det hm hm, at det er en forskjell på fordommer og det å faktisk gå ut å dömme andre. Når man sier man har en fordom, sier man jo i samme åndetag at man dömmer uten å vite. Det er jo det en fordom er.

Det med å bli voksen og å bli moden nok til å läre barna sine gode verdier handler om å läre seg å tenke utenfor sin egen boble.

Det er å se at ting har mange sider og mange nyanser.

Det er ikke så enkelt som å si at "det og det e skadelig, farlig eller dumt, derfor gjör man bare ikke det". "Dette er enkelt for meg/en selvfölge for meg, derfor er det det for alle andre mennesker også".

Det er en utrolig umoden og dum tankegang, som også vil gjöre det veldig vanskelig for deg å reise til andre kulturer f.eks.

Om du går rundt og tror at du har rett i alt du tror og at slik du gjör ting/vi her i Norge gjör ting er den eneste riktige måten, så kommer du ikke särlig langt. Du begrenser deg selv så utrolig.

Hva er det som er så vanskelig med å si at "jeg forstår at det er vanskelig og jeg håper du greier å sltte"?

Hva er det vanskelige i det?

Er ikke det tusen ganger bedre enn å dömme andre som om du skulle ha noen rett til det?

det dreier seg ikke om at jeg f.eks ikke har noen fordommer, men jeg pröver å tenke at det faktisk er det de er: fordommer. Jeg forsöker å sette meg inn i andres situasjon.

Du skjönner det at man behöver ikke väre enig i det andre gjör, for å kunne forstå og stötte. Det er det som er cluet her.

Men om man ikke skjönner det engang, tror jeg heller man burde tenke om för man selv blir gravid.

Hvis jeg måtte velge mellom en röykende og en tett og dömmendes mor, er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt!

Kjipt med astma, men heller det enn et snevert menneskesyn.

Annonse

Gjest H to the Izzo

Det er nok svært mange av oss som er helt enige med det "forandringfryder" og "hm hm" skriver her, men vi vegrer oss nok mot å skrive det vi egentlig mener siden det er tung psykisk sykdom inne i bildet her.

Lykke til med svangerskapet, alle sammen!

Er du psykisk syk H to the Izzo?

Jaja, godt å ha det på det rene... ;)

Er det virkelig så mange mennesker som ikke greier å se forskjellen på det å synes at andre gjör feil/noe dumt og på å dömme dem, rakke ned på dem og mene de er svake mennesker?

Oi, da begynner man virkelig å lure...

Mener dere at alle som ikke gjör som dere, er dumme?

Skikkelig barnehagementalitet!

Nå får du slutte med disse usakelige personangrepene dine malingus! Snakk om barnehagementalitet!

Dette handler ikke om å dømme, det handler ikke om manglende støtte til røykeslutt, heller ikke om å være forutinntatt, eller å hovere over

andres mislykkethet, men om å la seg provosere av mødre, og mødre to be som lar egne behov komme laaaaangt foran barnet sitt. Og ja, er det noe jeg lar meg provosere av er det akkurat dette!!

Jeg må si jeg er imponert over engasjementet ditt, men skulle ønske du hadde tatt parti med de svake i denne saken, de som faktisk lider men som ikke kan tale sin egen sak.

Og det er ikke de gravide mammaene med eller uten en vanskelig hverdag, men de ufødte barna som blir foret med nikotin fra lenge før de får se dagens lys!

Nå får du slutte med disse usakelige personangrepene dine malingus! Snakk om barnehagementalitet!

Dette handler ikke om å dømme, det handler ikke om manglende støtte til røykeslutt, heller ikke om å være forutinntatt, eller å hovere over

andres mislykkethet, men om å la seg provosere av mødre, og mødre to be som lar egne behov komme laaaaangt foran barnet sitt. Og ja, er det noe jeg lar meg provosere av er det akkurat dette!!

Jeg må si jeg er imponert over engasjementet ditt, men skulle ønske du hadde tatt parti med de svake i denne saken, de som faktisk lider men som ikke kan tale sin egen sak.

Og det er ikke de gravide mammaene med eller uten en vanskelig hverdag, men de ufødte barna som blir foret med nikotin fra lenge før de får se dagens lys!

Dette handler ikke om å dømme, det handler ikke om manglende støtte til røykeslutt, heller ikke om å være forutinntatt, eller å hovere over andres mislykkethet,

men om å la seg provosere av mødre, og mødre to be som lar egne behov komme laaaaangt foran barnet sitt.

Og ja, er det noe jeg lar meg provosere av er det akkurat dette!!

Og det er ikke de gravide mammaene med eller uten en vanskelig hverdag jeg sikter til, men de ufødte barna som blir foret med nikotin fra lenge før de får se dagens lys!

Enig ! godt sagt. egoistisk å røyke, barnet i magen burde være såpass mye verdt at man har selvdisiplin nok til å slutte! Det er en skam med gravide som røyker.

Røyken er hos fosteret i 14 timer, og konsentrasjonen blir halvert og det er det samme som å ta kvelertak på eget barn, noen som ville gjort det eller? NEPPE:.. søk på youtube etter ul film med røyk så ser dere hvordan barnet spreller sundt i magen så tar mammaen ET trekk av en røyk og babyen slutter å sprelle krøller seg sammen, hjertet slår saktere og det tar hendene til hals/ansikt.

Røyk?graviditet er ingenting annet enn egoistisk. man kan like gjerne ta et realt kvelertak på ungen sin...

Personangrep Frandringfryder?

Er vel neppe jeg som driver med det.

Enten var det ei ett hakk lengre opp her som antydet at andre sliter med "tung psykisk sykdom" eller så sliter hun med det selv.

Det var hun som tok opp det. Jeg har ikke angrepet henne.

Og jo det handler nettopp om å dömme. Er fler her som har sagt rett ut at de dömmer og har fordommer mot röykende gravide/mammaer.

Og ang å ta parti... Jeg har aldri, ikke en eneste gang forsvart röyking under graviditeten. Aldri har jeg sagt at det er greit eller forsvarlig.

Er bare sånne innbarka anti-röykere som ikke greier å forstå forskjellen på å se andres side av saken og på å forsvare noe.

Så det er klart jeg synes synd på ufödte barn som blir utsatt for röyk.

Men jeg ser likevel at saken ikke er svart eller hvit.

Hadde en mamma röyket FORDI hun visste barnet i magen ville lide, så värsågod å blir provosert. Men slutt å provoser deg over mödre som forsöker sitt beste, men likevel ikke klarer å slutte.

Folk som sier det kun går på viljestyrke klarer virkelig ikke å skille andre fra seg selv. Klart man må ha litt selvdisiplin, men det er så mye annet også.

Det er så mye ondskap i verden man kan, og bör la seg provosere av.

Men dette er ikke det. Ikke med mindre moren faktisk önsker å skade.

Men vet dere, de fleste gravide forsöker iallefall, og önsker det beste.

Gnag på den!

Sniker meg inn hit fra 3.trimester..!

Må bare si det at jeg har aldri røyka, drukket alkohol, eller vært på noen måte usunn i hele svangerskapet. Har ikke hatt noe som helst sug etter sukker, godis generelt og har trent regelmessig.

Uansett så har jeg fått svangerskapdiabetes.

Det jeg vil frem til her er at uansett hva og hvordan du velger å leve, vil du være utsatt for å få forskjellige plager gjennom et svangerskap. Noen er kjempe heldige og holder seg friske og raske hele veien, mens andre ikke.

Røyking er blitt så veldig forbudt, men det er helt ok å stappe i seg både det ene og det andre av godteri og brus..(!!??) Og grunnen er for at man bare mååå ha det.. sorry, men det er bare psyksk det også.. akkurat sånn som dere sier ang røyking.

Som flere andre har sagt her. Hva med våres foreldre osv..? Moren min røyka, og det samme gjorde bestemora mi mens hu var gravid og til og med mens hun ammet,..!!

Sorry, men er mer farlig å stappe i seg sjokolade og annet søtt/godis under svangerskapet.. Når du røyker får ungen nikotin og ikke noe mer, men når du spiser ting som inneholder masse sukker eller karbohydrater så får ungen dette som mat og blir mye større enn det som h*n skal bli. Da må h*n ut tidligere og det kan være nok til at h*n får store plager resten av livet...!

.....

Alltid noen som får en eller annen plage selv om de aldri spiser sukker/røyker/drikker. Det betyr ikke at man skal "rettferdiggjøre" røyking osv fordet. Det er bevist at barnet lider når mor røyker, og det er farligere konsekvenser for barnet av røyking, ikke bare i svangerskapet men senere¨. Det finnes alltid ting som er verre å gjøre, som narkotika, men det er dårlig unnskyldning synes jeg for å fortsette. En virkelig ansvarlig mor slutter tvert.

Selv om jeg nå lider meg gjennom hver eneste dag fordi jeg ikke får puste ordentlig har jeg stoppet tvert med astma medisinene mine, fordi det er ikke verdt risikoen for barnet,jeg får bare la vær å anstrenge meg for mye og spise bare det som er helt trygt.Når noen må "ofre" helsa så burde det være greit å ofre "kosen" for en stund også.

Man må bare offre noe for barnet sitt når man har valgt å gå gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...