Gå til innhold

Røyker dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei,jeg sluttet heldigvis da jeg giftet meg,fordi vi da visste at vi ville ha barn.

Røykte i 10 år,sluttet på dagen og har heldigvis aldri røykt igjen.

Håper du klarer å slutte,ikke minst for babyen sin del ;)

Jeg får helt vondt i hjertet mitt når jeg ser gravide som røyker,det er liksom noe feil med det bildet ;)

Jeg slutta også å røyke på dagen eg tok testen :) Har røykt i maaange år og det var ikke noe problem å slutte! Tror det ligger mye psykisk, at man klarer å stå i mot om man tenker på den lille som vokser inni magen :)

Eneste gangene eg kjente at eg hadde lyst på røyk var når eg kjørte til og fra jobb (bruker ca 35 min en vei, og ble ofte to/tre røyk på den tiden) den første uken (noe som inkluderte 3,5 timer i stillestående kø pga bilulykke) og DÅ kjente eg at det var noe som manglet...men siden eg ikke hadde røyk i bilen så va det jo greit nok det hehe :)

Sluttet på dagen på førstemann..men guttungen irriterer meg noen ganger på tre år..og da kommer suget...ikke hver dag det skjer så, håper på helt slutt i løpet av uken..trener og svømmer ofte så dette skal nok ordne seg..bra dere ikke røyker da :)

En venninne av meg gikk gjennom ganske mye tungt i sin siste graviditet og stresset mye så begynte igjen å røyke når hun var ca halvveis i svangerskapet,og når hun snakket med legen om dette så sa han at det var mer skadelig for babyen med det stresset og påkjenningene hennes enn at hun tok seg to røyk for dagen....men selvsagt er det jo ikke bra å røyke, det vet jo alle ;)

Annonse

Hei :) Hører egentlig til på 2 trimester, men tenkte jeg skulle svare likevel.

Er 14+1 i dag og sluttet helt å røyke for 2 uker siden. (12+0). Kuttet ned på røyken rett før jeg ble gravid fra ca 20 til 5. Og da jeg testet positivt kuttet jeg ned fra 5 til 2. (morgen og kveld).

Jeg må trappe ned for å slutte, klarer ikke å slutte tvert. Planen var å ha sluttet helt til jeg ble gravid, men ble gravid mnd før vi skulle begynne å prøve igjen.

Kjempe bra at du har klart å kutte ned såpass :)

Håper du også klarer å slutte helt. LYKKE TIL!!!!

Nei det kunne virkelig ikke falt meg inn å røyke hverken i svangerskapet eller foran barna mine. Jeg sluttet heldigvis lenge før jeg fikk min første! Som mor mener jeg det er en plikt å holde seg så sunn og frisk som mulig, for et langt og godt liv! Jeg gjør iallefall det jeg kan med trening og en sunn livsstil! :)

Sorry Forandringfryder, men nå hørtes du skikkelig nazi ut!

En plikt? Jaha, det var vel å dra den vel langt.

Ser det da virkelig ikke slik at min mor gjorde en dårlig jobb eller ikke gjorde sin "plikt" som du så fint kaller det, selv om hun aldri har trent aktivt og alltid har laget masse godt og usundt som vi har kost oss med. Hun har diabetes i dag, men so what??

Jeg er en selvskader, men likevel en god mor! Sug på den! ;)

Sorry, litt hormonell her, men blir så lei mødre som alltid vet best om hva andre burde gjøre og stiller krav til andre mødre.

Man har rett til hver sin mening, bare man ikke dømmer andre.

Nazi var nok litt vel sterkt begrep, men med det mente jeg at du har bestemte meninger om hvordan andre burde være, enda det ikke er noe som angår deg.

Mener du at man også at man "svikter" om man mår dårlig psykisk, er deprimert og har angst, men velger å ikke oppsøke lege/psykolog eller velger bort medisiner? Som mor altså? Det er ikke litt vel generaliserende og svart/hvitt?

Jeg dømmer ingen, og skrev bare hva jeg føler for meg selv. Har selv vokst opp i et hjem med røyk, sliter enda med allergier og hadde astma som barn. Nå har jeg foreldre som før fylte 60 tydelig sliter med helsa pga røyk. Særlig min far som knapt kan være med ut på tur.

Ikke akkurat rollemodeller jeg ser opp til.

Jeg har valgt å sette barn til verden, plikt er kanskje et sterkt ord, men å legge forholdene til rette for å kunne følge opp barn og barnebarn til jeg blir gammel og grå et noe jeg virkelig ønsker! Jeg vil også være en sunn rollemodell, røyk er gift og jeg ønsker ikke at barna mine skal læres opp til at det er ok å røyke slik som jeg selv gjorde da jeg var 13.

Denne overskriften bare VISSTE jeg kom til å få følelsene isving hos mange,ja-må nesten le..

Vil alltid være noen gravide som røyker, som drikker og som gjøre det "vi andre"syns er helt på jordet kanskje..., det pussige er at de aller fleste babyer som blir født her i Norge idag jo er friske, raske og sunne!!!

For å ytterligere provosere-hva med alle de overvektige som går gravide??Og den risiko som de løper mhp svangerskapsforgiftning, altfor store barn til fødsel osv...??

Jeg syns alle får gjøre så godt som de kan, uansett om man røyker eller ei:)

Annonse

ja det regna jeg med også :) Selv har jeg røyket i 20 år , og det var ikke noe problem å legge bort røyken da vi planla og bli gravide. Sluttet på dagen. Dette gjorde jeg før forrige svangerskap også. Skal ikke si at jeg ikke begynte igjen et halvt år etter fødsel, men ville at barnet mitt skulle ha det best mulig i magen når jeg var gravid.

Kunne ikke falt meg inn å røyket eller drukket alkohol i svangerskapet, men jeg dømmer ikke andre av den grunn. Men syns det er rart at folk gjør det når vi er så opplyst på evnt konsekvenser og følger av dette...

Denne gangen håper jeg virkelig at jeg klarer å holde meg unna røyken etter fødsel og amming, og at jeg forblir røykfri resten av livet...

Jeg sluttet med hjelp før jeg ble gravid første gang. Rakk en fest og røkte som en svamp, men ble gravid igjen nå og har ikke tenkt å røyke mer, ikke frister det heller. Er glad jeg rakk den festen slik at jeg fikk kjent at jeg egentlig ikke savnet røyken, noe jeg trodde og lengtet etter en røyk. Nå er lysten og suget borte igjen og jeg skal nyte et sunt svangerskap

Jeg har sluttet helt å røyke nå, og det er fordi jeg selv bestemte at det var det beste. Både for meg og for barnet.

Jeg bestemte meg i går kveld;

fra og med i morgen når jeg står opp så skal jeg ikke røyke lenger. Har ikke røyket enda, og regner med at "suget" går over om to dager:)

Handler bare om viljestyrken til å gjøre det:)

Vi skal tross alt passe på oss selv og et liv til:)

Sorry at jeg blir litt irritert her, vet jeg sykt hormonell om dagen! Skjönner nesten ikke hva et går av meg... hehe

Blir bare litt irritert av hldningen "det er bare snakk om viljestyrke".

Det er jo ikke så enkelt. Skal si det er mange som ser i svart/hvitt her.

Selv greide jeg å slutte å röyke og snuse på dagen förste svangerskap begynte dog å snuse igjen mot slutten dessverre.

Denne gangen sluttet jeg akkurat innen jeg ble gravid og har ingen planer om å begynne igjen. Iallefall ikke så lenge jeg er gravid eller ammer.

Men at vi er mange som har greidd det, betyr ikke at det er enkelt.

mange sliter voldsomt og det dreier seg ikke om at de ikke tar sitt ansvar eller at det ikke bryr seg. Synes man kan ro litt ned med disse skumle holdningene om at bare fordi jeg klarer en ting, må alle andre også klare det. Blir bare for dumt og man sårer lett andre.

Bra å ha den innstillingen om at en selv vil skåne barnet sitt om farlige stoffer, men ikke skriv på en måte som viser at du forventer at andre må gjöre som deg. For det som er lett for deg, kan väre kjempevanskelig for andre. Og det som er vanskelig for deg, er verdens enkleste sak for andre. Kan väre lurt å tenke litt på det iblandt. :)

Het enig med deg malingus, fornuftige ord!!

Jeg har aldri tatt en røyk, men skjønner godt at det vanskelig.

Men hva med alle dem som sitter og spiser sjokolade hele svangerskapet, er det bedre enn en el to røyk om dagen!?! Alt skal liksom være så farlig om dagen, helt utrolig at det ble folk av oss....der mødre røyka og spiste alt mulig som skal være så farlig i dag.

Det får bli opp til hver enkelt hvilke valg man tar for seg og sine!!

er inne å sniker hos dere. jeg har vært røykfri siden 25. oktober. jeg bare bråstompa røyken. trodde aldri jeg skulle holde en dag eller. men jammen er det snart to uker.

driiit tøft. ser noen skriver "suget gir seg vel om to dager!" vel... det gjør det ikke her.. dette er en kamp en må gjennom. men det er mulig. sugene er her enda. flere ganger om dagen. men svakere og kortere for hver dag. men enda en lang bit igjen. valgte slutte før jeg ble gravid denne gangen, for sist klarte jeg ikke slutte. det var ikke noen god følelse, men jeg bare klarte ikke.

men til slutt må vi huske at det er den enkeltes valg og liv dette her. ikke stort en får gjort om noen røyker eller ikke...

lykket il hvertfall til dem som prøver å slutte :)

Å befinne seg i trafikken burde også være ulovlig da, trafikkulykker skjer jo rett som det er...

Nei jeg syns ikke det er flott at noen røyker, og ja det er påvist at det kan være skadelig, men holdninger hvor man hever seg over andre er lite nyttig.

Alle gjør sikkert mindre gjennomtenkte ting eller spiser usunne ting også når de er gravide. Det betyr ikke at man ikke vet det selv, eller trenger noen som er svært dømmende og forteller deg hvor dårlig person du er. Vi burde heller støtte opp om hverandre og oppmuntre til å for eksempel minimere røykingen. Eller si ting som "dette klarer du - stå på!" i stedet for "herregud så idiot du er som gjør sånt".

Jeg røyker, gravid 15 uker. Røykte også i mine 2 foregående sv.skap. Dette sv.skapet ser jeg grunnen til at jeg ikke har klart å slutte å røyke, selvom jeg har villet - depresjon. Og deprimerte kan fremstå i alle variasjoner, jeg slik at jeg ikke har skjønt det selv. Men røyken er min klippe her i livet og jeg klarer ikke stå alene uten den - ennå. Selvom jeg er gravid!

Syns det er fabelaktig at dere klarer å slutte på dagen, helt utrolig. Da er det også egentlig litt rart at dere ikke sluttet tidligere, eller at dere i det hele tatt begynte, tenker jeg. Men, hver sin sak om det.

Jeg røyker og jeg har ikke tenkt å stresse meg opp med tanken på at jeg MÅ slutte, jeg prøver heller å røyke minst mulig, men det blir fort 10 stk om dagen. Jeg velger heller å ta tak i depresjonen nå som den er kommet frem i lyset, for DET er viktigere for barnet; å ha en oppegående mamma når det blir født!

Enig også med en over her, det som er enkelt for noen er vanskelig for andre - ikke glem det. Og det ligger også ofte årsaker bak til ta man tar de valgene man tar!

Å sammenligne røyking i svangerskapet med blikjøring bli helt usakelig for meg... Hvis det er plutselige ulykker du tenker på kan de likegjerne forekomme i hjemmet eller på jobb. Man kan ikke slutte å leve fordet om man blir gravid, men man kan legge forholdene til rette for å gi barnet sitt en god start på livet! Hvis man røyker med baby i magen forgifter man den lille helt bevisst, noe man også gjør om man drikker alkohol eller bruker narkotiske stoffer.

Når det gjelder kosthold og mosjon er dette også viktig, men likevel ikke på samme måte som ved å bruke rusmidler. En overvektig gravid har større sjanse for komplikasjoner i svangerskapet, men inntaket sv en hamburger forgifter ikke babyen.

Jeg mener ikke at jeg er en perfekt gravid, eller at mine holdninger er så mye bedre enn andres. MEN jeg er STOLT av å kunne si at jeg gjør så godt jeg kan for å gi min baby den beste mulige starten på livet utifra mine forutsetninger!

Angrep er det beste forsvar sies det, og jeg tolker mange av de noe hissige postene fra røykerne her inne som et tegn på dårlig samvittighet, og et desperat forsøk på å rettferdiggjøre egne handlinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...