Gå til innhold

Cyster på eggstokkene- hjelp?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til gu i dag for en liten (leeeeenge utsatt) sjekk.

Livmor og livmormunn så helt fin ut MEN det var cyster på eggstokkene. 8 på den ene og 6 på den andre.

Jeg ble jo litt satt ut så husker ikke om han sa noe om hvilken type det var, eller hvor store de var. Men mener det var snakk om små.

Er nå på cd 40 uten tegn til tr og han mente disse var årsaken.

Mente også at min nylige vektoppgang kunne være årsaken og at om jeg går ned igjen vil de muligens forsvinne av seg selv?

Noen som har noen tanker å dele?

Selv ble jeg litt satt ut, og føler meg litt lost.

Vet liksom ikke hva jeg har i vente.

Prøvde å google litt men dukker bare opp PCO(S) og det er vel ikke nødvendigvis det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjedelig at han fant cyster ! Jeg har hørt om flere som har hatt det men alikevel blitt gravid ! Hvilken undersøkelse tok du ? Legen min fant cyste men ikke gynokologen

Skrevet

Hva mener du med hvilken undersøkelse? :)

Han tok innvendig ul av livmor og eggstokker, om det var det du mente.

Ja, håper jo at jeg skal bli gravid i en ikke så alt for fjærn fremtid.

Men vet liksom ikke helt hva jeg har å forholde meg til her..

Skrevet

Ja var det eg lurte på !! Var den undersøkelse eg og tok. Bare litt usikker siden legen mente eg hadde men ikkje gyno..

Har du stabil syklus ?? Da tror eg det ska være stor sjanse for å få det til

Skrevet

Nja, vet ikke om jeg kan si det..

Tror ikke jeg har hatt eggløsning en gang.

Tok siste pille i begynnelsen av juli og har hatt sykluser på

25, 23 og 21 dager. I den rekkefølgen.

Er nå på cd 40 denne siste syklusen.

Har prøvd å følge med litt tappen og utflod men det harmonerer ikke.

Har hatt 2x3 dager med masse el slim de 2 siste ukene men tappen kjennes steinhard, høy og lukket ut.

Men det er vel derfor man får cyster, eggene modnes men ikke nok til at de slipper?

Skrevet

Ja off ikkje så kjekt vente på el eller tr .. Håper det ordner seg fort for deg !!

Skrevet

Hei,

det er nok dessverre antagelig det legen din tenker på. Som du sikkert så da du googlet tidligere i dag, er pco(s) et syndrom med mange, små cyster på eggstokkene og gjerne en hormonubalanse i tillegg. Dette kan gi lange og uregelmessige sykluser, og også manglende eggløsninger (vet dessverre dette av egen erfaring). Den gode nyheten er jo at som legen din sier, får mange igjen eggløsning når de går ned i vekt, og det er ikke alltid det er så mye som skal til. Dessuten har mange god hjelp av metformin, det kan du jo også spørre legen om. En tredje mulighet til å få igjen el er selvfølgelig pergo, så løpet er på ingen måte kjørt. Men det er jo ubegripelig slitsomt å ha lange, uregelmessige sykluser, kanskje uten el.

Hadde legen noen forslag til hva som skulle gjøres, da, eller ba han deg bare gå hjem og sørge for å gå ned i vekt? I så tilfelle burde du kanskje pushe litt på for å få fortgang i sakene (ikke dermed sagt at det ikke er lurt å gå ned i vekt, det trekker i samme retning som medisinene og øker sannsynligheten for at du får el når du bruker dem). Det kommer kanskje litt an på hvor gammel du er også, og hvor lenge dere har prøvd (har sikkert lest det tidligere, men har glemt det nå). Det er jo ikke noe poeng å fortsette å prøve uten mer hjelp hvis du vet at du har sykluser på 60 dager eller mer, og at du ikke får eggløsning.

Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale gyn. Anne Hannås, som har kontor på Majorstua, hun har kommunal avtale og lang erfaring med akkurat slike problemstillinger. Du kunne jo vurdere å få henv. dit hvis den andre legen din ikke er interessert i å gjøre noe før det har gått noen måneder.

Ellers er det masse hjelp og tips å få på pcos-forumet her. Håper du får igjen troen på at dette skal gå bra når sjokket har lagt seg. Selv har jeg to kjempefine gutter som jeg har fått på tross av uttalt pco fra tenårene av, den ene kom helt av seg selv, den andre måtte ha litt medisinhjelp for å komme.

Dette går bra, opp med haka og humøret!!

Skrevet

Hei.

Takker for fint svar.

Var til privat gynekolog så har ikke snakket med legen min.

Var egentlig bare meningen at det bare skulle være en litt sjekk etter fødsel og slik men så siden tr var så sen sjekket de litt ekstra.

Og taadaa.... cyster!

Fikk ikke med meg noe info om hva de fant eller noe så vet ikke hva jeg skal fortelle legen for jeg burde vel strengt tatt ringt dit og fått meg en time?! Eller er det bare å vente og se når tr dukker opp?

Skal ihvertfall ringe gynekologen i dag og be om et brev med info om hva de fant.

Var gynekologen som sa dette med vekten.

Har gått opp ca 2 kg i høst (og på vei ned igjen nå) og veier nå rett i underkant av 61 kg.

Er 168 cm høy så det gir en bmi 21 så det er jo ikke allverden.

Trener gjevnt så har litt muskler ikke noe voldsomt.

Er et par og tyve år og det er bare 3 pp dette her men det er vel bare å instille seg på mange fler sånn som det ser ut nå :)

Skrevet

Nei, men altså, nå ble jeg litt indignert her. Du er jo overhodet ikke overvektig!! Ja, jeg er jo ikke lege, men at du har gått opp to små kilo, til rett under 61 kilo - jeg kan bare ikke skjønne at det skal ha noe å si. Vanligvis snakkes det om folk som faktisk har et vektproblem, og at disse kan vinne på å gå ned.

Jeg er selv slank pcos-jente, har ca samme bmi som deg, men jeg har likevel hatt god hjelp av metformin, som leger ofte tenker bare hjelper de som er overvektige. Jeg måtte slåss litt for å få det, men det regulerte mine sykluser veldig fint på tross av at insulinresistensprøvene mine var helt ok. Jeg har cyster og økt hårvekst, men hormonbalansen min er fin, og vekta altså normal. Likevel har jeg hatt perioder over flere år med laaaaaaaaange sykluser og ingen eggløsning. Brukte ikke prevensjon på fem år, og ble ikke gravid (uten at jeg egentlig var prøver, da). Med metformin fikk jeg sykluser på 34 dager, og tydelige eggløsninger med el-slim og klart utslag på el-tester. Og ble gravid nesten med en gang. Som pcos'er kan man forresten oppleve lange perioder med nesten positive el-tester. Slitsomt, og dyrt.

Jeg tror nok jeg ville gjort sånn som du tenker, få gynekologen til å sende brev til fastlegen og diskuter med sistnevnte hvordan du skal gå fram videre.

Du har jo alderen med deg, så dette kommer til å gå HELT fint, det er jeg overbevist om!

Skrevet

Ja. Synes også det var rart om den lille vektoppgangen der skulle være så big deal. Men men, hva vet vel jeg ;)

Ringte til gynekologen i dag og ble en smule forbanna.

Spurte om jeg kom til å få et brev med info om hva de egentlig hadde funnet og fikk til svar "trenger du det da?!".

Også begynner skrankedamen å fortelle meg at "det er jo hormoner som avgjør om man blir gravid eller ikke".

Også spør hun om ikke jeg fikk med lapp til legen med hvilke blodprøver jeg skal ta, men når jeg sier at jeg ikke med meg noe som helst der i fra prøver hun å ro det i land med at det var mange som bare gikk til gynekologen der for oppfølging.

Og viss man fikk henvisning fra legen så ble det jo billigere.

Og derfor hadde det vært fint med det brevet sier jeg, sånn at jeg kan vise det neste gang jeg er der. Vi vet jo at der er cyster!

Men brev var vanskelig. Det eneste de kunne gjøre var å sende meg en kopi av journalen min. Men det koster 85 kr da- på toppen av de 1200 jeg betalte i går. Aarhh. Møkkafolk! Skal aldri tilbake dit!

Men bestiller meg en time hos fastlegen når jeg har fått journalen.

Men det går nok bra til slutt, men en liten lille søster eller bror til Loppen. Hun ble til etter en glemt pille :)

Ting blir bare aldri slik som man tror.

Skrevet

Nei, det der var jo ikke spesielt imponerende fra gyn. sin side. Finn en lege som følger opp skikkelig, det er det viktigste! Det er så slitsomt å måtte holde legen i ørene og sørge for at han gjør jobben sin, så det er viktig å ha en man stoler på. Lykke til med prøvingen videre!

Skrevet

Takk så mye for det.

Fastlegen min overrasket positivt når jeg gikk gravid med Loppen

så håper dette skal gå fint også :)

Føler merkelig nok jeg begynner å få bittelitt mer kontroll.

Hjelper på å ha en plan. Om enn en liten plan.

1. Vente på brev

2. Finne brev i postkassen

3. Bestille time hos fastlegen

Jah, tror jeg skal klare det :D

Skrevet

Hehe, det ser ut som en bra plan! Det hjelper jo ofte å bryte ting ned i overkommelige deler, så blir man ikke så matt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...