Makkapakka Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 He he, litt komisk at jeg nå poster dette innlegget mtp et annet innlegg ang søvn og små babyer. Jeg vet hun som skrev det har så rett, så rett, men jeg er trøtt og desperat.... Jenta mi er 4 mnd, og spiser fortsatt hver 3 time om natta (men sover bra fra leggetid til første oppvåkning). Vår døgnrytme er ca som følger: 12:00: ca 100-150 ml mme (nan) 15:00: ca 150-200 ml mme 18:00: ca 100-150 ml mme, med etterfølgende grøt (ca halv porsjon av det som står på pakken). Hun er så sulten at hun må få mme først, hun klarer ikke å spise grøt når hun er veldig sulten. Men selv om melka sommer først, så spiser hun greit med grøt. 19:30: Legger seg 23:30: 150 ml mme 03:00: 150 ml mme 06:00: Da er jeg så trøtt at jeg legger henne ved siden av meg og hun suger pupp, "av og på" til ca 8-9. Deretter er det mat kl 12:00 igjen osv. I følge nan pakkene burde hun spist mer til hvert måltid. Hun får tilbud om det, men orker som regel ikke mer enn 100-150 ml mme. Jeg innbilder meg at fordi hun spiser relativt lite så våkner hun mye om nettene? Jeg forventer IKKE at hun skal sove natta igjennom, det er helt greit at hun vil ha mat om natta. Men jeg synes liksom at når hun får mat ca kl 24:00 så bør hun klare å holde lenger enn 3 timer. Jeg får inntrykk av at andre med 4 mnd gamle babyer kun gir mat ca 1 gang om natta nemlig. Noen i lignende situasjoner og hva er deres tips?
bitthen Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Min skal ha mat minst tre ganger om natta. Han er 4,5 mnd.
konemor82 Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Min gutt er 3,5 mnd nå, snart 4 mnd og han spiser også hver 3.time på natten. Akkurat som jenta di, så sover han greit første delen etter at han har lagt seg, alt fra 4-6 timer. men etter det er det hvertfall hver 3.time, av og til går det ikke mer enn 2 timer. Jeg merker at han nok av og til ikke er så sulten, men jeg orker ikke å ligge i en time og dytte i smokken når jeg vet at han sovner igjen dersom han får litt pupp... Jeg prøver alltid med smokken først, men det funker ytterst sjeldent. Og uansett skal han gjerne ha mat etter 3 timer uansett, så når jeg nærmer meg 2 1/2 time fra forrige måltid og jeg ikke får han til å sove igjen når han våkner, så gir jeg han like gjerne mat fordi han kommer jo til å våkne snart allikevel..Skulle gjerne sett at han kuttet ut et måltid om natten.. Slitsomt...
Siamese Hellhound Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Vår gutt spiser også hver 3. time, mer eller mindre. I 23-tida ca, og så omtrent kl 3 og kl 6 (pluss minus). Men han får mm, ikke mme, trodde egentlig mme mettet mer...?
Nicoline3 Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Liten trøst,men vi har det sånn her også!!! Og jeg var totalt bortskjemt med de to forrige gutta (sov HELE natta fra 2 mnds alder) så jeg har virkelig hatt vanskelig for å tilpasse meg!!! På en god natt sover han fra 19.30 til 02.30 og så til 6.30 (skjedd 3 ganger) på en dårlig natt våkner han 23,01,03,4.30,5.30 og 6.30 altså 6 ganger på en natt.......6 GANGER!!!! Holder på å klikke fullstendig her ......men har jo forstått at dette dessverre kan være helt normalt, og at det kan vare LEEEEENGE enda!!! Vi må nok bare akseptere at det første året byr på mye rynker og lite søvn......men gud så nydelige de er når de er våkne og gurgler og smiler til oss!! Glemte nesten å si at han er 3 mnd i dag!!
Mjølkekua Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Her fulammes jenta.. Eller hun får smaksprøver på grøt nå (som for det meste havner ut igjen). Morgen ca kl 0600. Tja min baby på straks 5 mnd spiser som følger: Ammes (sånn ca - selvfølgelig noen avvik) Kl 0730-0800 Kl 1030-1100 Kl 1230 - 1300 Kl 1430-1500 Kl 1530-1600 Kl 1730-1800 Kl 1900 (sover for natta) her har det hendt at hun er mer sulten, og hun har fått 90 ml med MME. Kl 2000 Kl 22.30 Kl 0100 Kl 0300 Kl 0500-0600 (av og på) Blir endel ser jeg ;-p ingen råd, men du har sympati ;-)
Mjølkekua Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Beklager skriveleifene ;-p skrev på iPhone og er ikke alltid like lett å se hva man har skrevet..
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Hei, jeg gir også mme, men min spiser 4 ganger på dagen, og sover hele natta (Dette sa jeg ikke for å være kjip) han er 2 mnd, men jeg fikk beskjed av helsesøster at det kunne være lurt å gi barn som får mme, grøt eller liknende fra 3-4 mnd alder. Kanskje det kunne hjulpet?? Er jo verdt å prøve i alle fall, skjønner at det tærer på søvnen, er liksom greit med mer enn 2-3 timer sammenhengende, ellers får man jo ikke ladet batteriene ordentlig!
Hanna30 Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 Hvis hun er over fire måneder, så kan du jo prøve med litt grøt på kvelden i tillegg? Du har sikkert prøvd, men kommer med rådet likevel: Å gi ham smokken istedet for melk når han våkner om natta? Min fikk mat hver tredje time om natta fram til for en stund siden, tre måneder var han da tror jeg. Men så var jeg så trøtt ei natt, at jeg bare putta smokken i munnen hans istedet for å stå opp og lage flaske. Han var fortsatt urolig, men jeg bare putta smokken i munnen noen ganger til, og så sovna han og sov tre timer til! Og iløpet av ei uke, så sov han natta igjennom! Sikkert ikke så enkelt for alle. Men jeg var rett og slett for snar til å lage mat. Da regulerte det seg selv at han drakk mer til de andre måltidene om dagen. Så vi gikk fra 8-9 flasker i døgnet til 5 flasker på ei uke. Da drakk han 210-240ml til hvert måltid istedet for slik som di, ca 140ml til hvert måltid. Nå får han grøt på kvelden (han er også fire måneder), og nå drikker han mye mindre melk til de andre måltidene fordi grøten metter mer. Og noen dager spiser han bare fire måltider. Kanskje du bare bør være litt mer standhaftig og ikke gi ham mat så fort om natta er altså rådet. Men mulig du har prøvd:)
Hanna30 Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 HENNE skal det stå, herregud så usammenhengende og med mange feil jeg skrev. Sorry!
snartskalviog Skrevet 1. november 2010 #11 Skrevet 1. november 2010 Jeg leste inne på klikk.no at en kan mose en avocado og gi fra 4 mnd alder om kvelden,da sover babyen mye bedre pga alle de sunne fettsyrene og den er full av vitaminer etc,skal selv prøve dette når babyen min blir 4 mnd(er nå 3 mnd)Skal også være letter for magen en grøt. Viktig og å huske at 5-6 timers sammenhengende søvn er det en baby på 3-4 mnd har som normal lengde på natta,så sovner babyen i 7-8 tiden så er det tid for mat i 12-02 tiden og så hver 3 time,slik har jeg det med min.Så det kan virke lite når en legger seg selv i 11 tiden. Bare tenk på at det går over,min første sov kun 2 timer av gangen til han var nesten 1 år,men så gikk det seg til. Men,tror vi alle føler og håper at våre søte små kan ta å sove hele natten,hvertfall til 6-7.Det hadde jammen vært godt
Makkapakka Skrevet 2. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 2. november 2010 Jeg føler vi har prøvd mange av tipsene: - Hun får grøt på kvelden, spiser det hun får, men sover ikke lenger - Smokk når hun våkner om natta. Det resulterer med mere hyling (gruer meg skikkelig til vi må avvenne.....) Avocado har jeg ikke prøvd, det skal jeg handle idag! Som noen nevner over her, hun sover jo faktisk fra ca 19:30 til 24:00, så hun kan sove lenger enn 3 t. Det er bare det at jeg ikke legger meg så tidlig så jeg får ikke den sammenhengende søvnen. Håper det bedrer seg ved 6 mnd i alle fall....
snartskalviog Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Du må komme med input på om avocadoen funker,er veldig spent på den
Galadriel33 Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Jenta mi legger seg som regel mellom 18-19 om kvelden. Da kan hun sove sammenhengende til rundt 23-02 før hun skal ha mat. Etter dette går det ca 3-4 timer til hun våkner og må ha mat. Så det blir to matinger om natta. Hun er 4 mnd.
beggeto Skrevet 3. november 2010 #15 Skrevet 3. november 2010 Hei, sorry, men dette tror jeg er det mest vanlige. Min er også 4 mnd og har omtrent samme rytme. Men når folk har spurt har jeg ofte svart at han spiser 1-2 ganger på natta. Det forklarer jeg med at viss han f.eks spiser halv 12, halv 4 og halv 7, så regner jeg halv 12 for kveld (jeg har ikke lagt meg enda) og halv 7 for morgen (blir ikke noe mer soving etter det). Altså bare en amming på min natt. Viss jeg ammer kl 23, 2, 5 og 7 regner jeg det som to amminger på natt. Jeg anser hver 3.time som vanlig frem til vi har komt godt i gang med fast føde, sannsynligvis når han er ca 6 mnd. Bare å innfinne seg med det og prøve å ta et par dupper på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå